Gå til innhold

Plager i ledd etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Evabb

Hei! For 4 måneder siden fødte jeg min førstefødte. Fødselen var relativt hard og det endte med at sønnen min ble tatt med vakum. Jeg hadde bekkenplager i siste del av svangerskapet. I de første to månedene etter fødselen hadde jeg ingen store, merkbare plager i leddene mine, men jeg var sliten og svimmel. Var hos lege, og hadde lite jern. Tar derfor jerntabletter og har fått beskjed fra legen om å ta dette til sønnen min er 6 måneder. I den siste måneden har jeg fått STORE plager og vondt i leddene mine. Det er verst i ankel- leddene (begge), og om morgenen. Jeg har da store problemer med å gå, og må støtte meg for å gå ned trappen. Jeg har også vondt i andre ledd som f.eks. knærne, fingrene. Jeg er fryktelig stiv og har vondt for å gå når jeg har sittet stille en stund. Bekkenet mitt krangler også nå, og jeg har begynt hos fysioterapeut. Har snakket med han om plagene mine, slik at han kan hjelpe meg på best mulig måte. Jeg sliter med å finne god sovestilling, og våkner av og til på natta og har i verste fall problemer med å røre meg. Ryggen/ bekkenet virker låst. ,Mormor hadde leddgikt, så jeg har planer om å komme meg til lege for å ta en giktprøve. Mamma har fortalt at hun og flere av tantene mine også har slitt med vonde ledd, uten at de har hatt leddgikt. Hun fortalte at det som hjalp for dem var å spise høyt konsentrert omega3- fettsyre (Picasol- helsekostprodukt). Jeg tar 2 tabletter med tran hver dag, og lurer på om det er noe annet jeg kan ta, f.eks. Picasol? Jeg ammer sønnen min, og er derfor veldig opptatt av at det må være noe som ikke er skadelig for han. Er det noen vitaminer som jeg bør ta? Er det noe annet jeg kan gjøre for å bedre dette? Jeg har alltid vært opptatt av trening, men trente lite i svangerskapet og la på meg 20 kg. Nå har jeg tatt av 15 av kiloene. Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310766-plager-i-ledd-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Fire uker etter at jeg fikk mitt tredje barn fikk jeg fryktelig vondt i fingerleddene. Jeg var så stiv om natta at jeg ikke klarte å løfte henne opp av senga og hadde vondt i fingerleddene ellers hele døgnet.

Søsteren min hadde det slik med knærne etter at hun fikk et av barna sine. Hun fikk beskjed om at det trolig var avfallsstoffer i kroppen som var på vei ut etter fødselen og at dette "satte" seg i enkelte ledd. Vi begge ble bra etter et par-tre uker, men det er kanskje ikke det samme du lider av?

• 2 uker senere...
Satish Arora, allmennlege

Jeg synes det er veldig fornuftig å ta en tur til din lege for å få tatt leddgiktprøver - det er ihvertfall greit å få utelukket dtte før man vurderer andre årsaker til dine symptomer. Når det gjelder picasol eller vitaminer ser ikke jeg noen grunn til at du skal ta dette hvis ikke du har mangel på dette - derfor er det greit at din fastlege sjekker dette i tillegg. Det er veldig godt å høre at du tar klart å gå ned 15 kg i vekt - uansett årsak til dine leddsmerter (som jeg mener bør utredes først med blodprøver og deretter eventuell henvisning til reumatolog) er dette positivt og vil gi mye gevinst - fortsett derfor med dette mens du venter på videre utredning!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...