Gå til innhold

Høyt ferritin

Anbefalte innlegg

Gjest solåsommer

Hei, Jeg er ei jente på 29 år som sliter med for høyt ferritin nivå. Det ble oppdaget i november i fjor da jeg gikk til legen pga jeg var ofte trøtt og sliten. Jeg innbilte meg at det kunne være noe med stoffskiftet, men fikk svar at jeg hadde et ferritin nivå som lå over 1000. Jeg ble så sendt til en spesialist nå i vår. Tok all slags blodprøver og EKG. Alle prøvene de tok var upåfallende, men ferritin nivået var like høyt. Det er derfor ingen holdepunkter for hemokromatose og spesialisten har bedt fastlegen min følge meg opp. Jeg skal måle ferritin nivået mitt ca 1 gang pr år har fastlegen min sagt, ellers ingen behandling. Han mener at jeg ikke trenger noen behandlig så lenge det ikke er uttrykk for noen alvorlig sykdom. Jeg målte nivået igjen i juni og da var ferritin nivået 1100. Etter som jeg har lest er dette svært høyt da normalt er mellom 50-150. Blir jo litt nervøs for at noe skal være galt og har lest skrekkhistorier om ødelagt lever etc...Syns det er rart at jeg ikke har fått noe tilbud om blodtapping. Foruten at jeg er svært trøtt har jeg ingen andre symtomer. Jobber 100% og trener et par ganger i uka. Spiser normal kost og har ikke overdrevent høyt alkoholinntak(drikker alkohol ca 1 gang pr måned). Jeg røyker ikke. Har 1 barn og er samboer. Syns det er rart at ferritin nivået skal holde seg så høyt over så lang tid. Mulig jeg har hatt høyt nivå i flere år uten å vite det. Har du hatt pasienter med lignende diagnose og eventuelt hva har blitt gjort? Jeg har ingenting i mot og feks begynne å gi blod, men vet ikke om blodbanken tar imot blod med så høyt innhold av ferritin. Jeg vil bare at nivået skal komme ned på normalt nivå igjen. Finnes det noen privatklinikker man kan oppsøke i og med at det offentlige tydeligvis ikke vil gjøre mer? Er slitsomt å gå rundt med angst for at noe skal være galt og at indre organer skal bli ødelagt. Hva tror du kan være årsaken til dette høye nivået og eventuelt hva skal jeg gjøre for å få det ned på normalt nivå? Håper du eller noen andre legeeksperter kan svare meg. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310825-h%C3%B8yt-ferritin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår at du er bekymret for din høye ferritin nivå som ligger over 1000 - men det er ingen holdepunkter for hemokromatose. Jeg må innrømme at det er relativt uvanlig at man ser et såpass høyt svar uten at man finner noe nærmere årsak til dette (som feks hemokramatose som du nevner). Det er riktig at høyt ferritin kan påvirke flere organer men du forteller at dette er blitt sjekket. Du skriver at du ønsker gjerne å bli vurdert av en privat klinikk og jeg vil derfor anbefale at du tar kontakt med en privatpraktiserende hematolog eller spesialist i indremedisin (feks ved Volvat). Spesialisten vil kunne gi nærmere svar om blodtapping i ditt tilfelle bør/kan vurderes og eventuelt om du kan gjøre noe mer for å redusere ferritin nivået (feks omlegging av kosthold). Håper at dette hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310825-h%C3%B8yt-ferritin/#findComment-2537119
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...