Gå til innhold

Migrene/ny type hodepine som bekymrer meg veldig!

Anbefalte innlegg

Gjest PainHead

27 år, jente. Eksisterende helseproblemer: - Diabetes type 1 (12 år, velregulert med insulinpumpe) - Epilepsi (10 år, anfallsfri siste 2,5 år på nedenfornevnte medisiner. - Migrene - Bipolar 2 (i sjakk) - Født sterkt svaksynt (genetisk betinget, ikke progressiv sykdom) (oi nå følte jeg meg som en hypokonder!!!!!) Medisiner: - Lamictal 500mg/døgn - Rivotril 4mg/døgn - Seroquel 650mg/døgn EVT: Maxalt v/migrene, zopiclone ved søvnprobl. Jeg har hatt migrene siden slutrten av tenåra, og visst hva det har vært siden det ligger veldig til familien. (symptomene er klassiske, men jeg får ikke sterk kvalme/oppkast). Rundt mars dette året endret det seg. Migreneanfallene ble mer hyppige for å si det mildt. Kunne ha ett ellre to, kanskje tre i løpet av en mnd før. Men plutselig hadde jeg flere i uka, så jeg tok det opp først opp med lege da - nevrologen som har fulgt meg opp ifm. epilepsi. Fikk prøve Almogran og så Maxalt som anfallsmedisin, sistnevnte med god effekt. Fører også nitidig logg over anfall/alvorlighetsgrad/behandling/effekt/varighet. Vi var enige om å se dette an og ikke hoppe på forebyggende medisinering uten videre. Har noen klare triggere, men det har vært mange anfall jeg ikke har sett noe årsak til. Prøver å komme meg inn og ut av senga til noenlunde samme tid, ete regelmessig etc. Men i det siste har hodepineproblemene endret seg. Forrige avtale hos nevrologen fikk jeg framskyndet fordi jeg bekymret meg/var veldig sterkt plaget, MR ble bestilt (mest for å gi meg sinnsro tror jeg). Tatt undersøkelsen for et par uker siden uten å ha hørt noe. Regner derfor med at det ikke er noe galt. Men som sagt: Ting har endret seg noe. Mandag 23.6 hadde jeg en grusomn opplevelse! Var på kveldden, satt i en telefonsamtale og merket at jeg plutselig begynte å få hodepine. Husker jeg bemerket det - fortsatte samtalen, men måtte etter kort tid avbryte nærmest midt i en setning pga. raskt tiltagende sterke smerter. Tok omgående Maxalt, men høyst sannsynlig hadde nok ikke denne effekt. Pleier å kjenne virkning etter 45-60min. Imidlertid skjedde ikke dette. Hodepinen tiltok mer, forble forferdelig. Selve smertene begynte nokså akutt, tok seg opp i løpet av et kvarters tid. De satt nokså konsentrert bak høyre øye og et avgrenset område rundt. Kjentes som om noen prøvde å kjøre en heit spiker igjennom øyet på meg. Rant noe fra øyet. Dette var så sterke smerter at jeg ikke klarte å være i ro, totalt ulikt migreneanfallene mine. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det om hodepine, men det er seriøst noe av de verste smertene jeg har opplevd! Følte jeg like gjerne kunne hoppa fra verandaen. Dro på legevakta etter halvannen time ca., men ble ikke tatt veldig alvorlig. "Vi har så mye å gjøre nå, du må vente. Ser du har sterke smerter, så vi tar det så fort som mulig» Ble plassert i en "bås" der det står sånne bårer. En stressa sykepleier kom og tok blodtrykk som rutine, selvsagt høyt. Husker ikke dette helt klart, men tror undertrykket var noen og nitti (jeg har en sterk tendens til hvit frakk blodtrykk også). Men med de smertene ville det vel være merkelig med normalt blodtrykk uansett. Jeg ble tilbudt paracet (*le frustrert i etterkant*), fikk beskjed om å legge meg ned å slappe av. Imidlertid fløy den sykepleieren av sted før jeg i det hele tatt fikk sagt at jeg hadde for vondt til å være i ro. Det skarpe lyset og alle "sykehuslydene" gjorde meg sprø. Følte meg psykisk også veldig høyspent.. Jeg gikk fram og tilbake på den klaustrofobiske plassen jeg var tildelt bak forheng – ligge rolig gikk ikke Jeg opplevde ikke symptomer andre steder i kroppen, ikke kvalme.. Noen lege dukket ikke opp, og selvsagt forsvant hodepinen som dugg for sola før han kom. Anfallet kan ha vart 2,5 timer IKKE mer enn tre i alle fall. Legen var ung, turnuskandidat, ikke norsk. Jeg snakker dialekt... Vanskelig kommunikasjon, men denne legen hang seg opp i blodtrykket mitt og tok det på nytt. Da ble jeg selvsagt enda mer stressa, så målingen ble høyere. Demed så han en hyperstressa pasient med høyt blodtrykk. Forsøkte å forklare at jeg ikke har hypertensjon, utelukket det ved døgnmåling for noen mnd siden. Følte meg ikke tatt på alvor, ikke så mye spørsmål om selve hodepinegreia. Eneste var hvor jeg ville plassert smertene på en skala opp til ti, sa åtte. En slurvete utført nevro-undersøkelse (Jeg kjenner prosedyrene, for jeg har blitt undersøkt nevrologisk en og annen gang for å si det sånn). Denne legen mente derfor at hele greia var forårsaket av stress og høyt blodtrykk. Jeg ble oppgitt, men samtidig fikk jeg ikke til å forklare så mye selv fordi jeg nok var veldig preget av situasjonen – skremt og høyspent som jeg var. Så enden på det besøket var at jeg fikk med en pinx forte jeg ikke trengte, samt en Zopiclone. Følte meg på tross av de høyspente nervene temmelig sliten, så jeg fikk sove greit da jeg kom hjem. Jeg vet at det ikke er noe med øynene mine, halvannen måned siden jeg var til kontroll hos øyelegen. Hadde time hos diabetesspesialisten min et par dager etter denne episoden, ble beroliget på den blodtrykksgreia. Ikke noe galt funnet gjennom en vanlig undersøkelse, tok en haug med blodprøver. Ikke noe galt der heller, ettersom jeg ikke har hørt noe. EKG også helt normalt . Fikk bare beskjed om at det nok var best å ta det opp med nevrologen min fortest mulig... Jeg har ikke gjort det, pga ferie og ... fordi jeg hater å rushe avtaler. Føler at jeg maser, og sikkert bekymrer meg unødig. Daua jo ikke av det anfallet tross alt. Har ikke hatt flere sånn type "morderanfall." Hatt noen migreneanfall som har vært "normale." Men jeg har begynt å få av-og-på hodepine daglig. Den sitter gjerne lokalisert på samme måte som beksrevet for det kraftige anfallet. Oftest på høyre side, men opplever også lignende smerter på venstre side. Men aldri begge samtidig, eller skiftende side under en episode. Migrenehodepinen min skifter gjerne sider under anfall, den er bankende og sitter ofte over en hel halvside. Med det jeg har nå kjennes øyet irritert, det renner litt av det.Smertene er som nevnt skarpe og "varme", ikke pulserene eller trykkende. Episodene varer skjelden mer enn en time. Smertene er moderate, så jeg holder det ut. Fungerer, drar meg igjennom det. Blir jo fortere sliten, så jeg er ganske lei av det nå. Under episodene kan jeg også oppleve tett eller rennende nese på samme side som hodepinen. Jeg tviler dog på de diagnosene jeg frykter mest (cluster/hortons, eph el.lign), siden smertene ikke er så sterke, våkner heller ikke av hodepina på natta. Noen gager drømmer jeg utrolig livaktig at jeg har sterke smerter ett eller annet sted - har lurt på om det er noe reelt jeg senser igjennom søvn eller bare drøm enkelte ganger.... Så nå lurer jeg bare på hva som skjer med meg. Denne uka har jeg ikke hatt migrene, bare denne av-og-på greia. Er ganske merkelig, for det ser ut som fysisk aktivitet kan utløse det. Imidlertid har jeg problemer med å være i ro når det gjør vondt. Jeg er fortsatt redd for å få anfall på linje med skrekkoplevelsen min i juni. Jeg har visstnok høy smerteterskel. Har sydd mange sting uten bedøvelse, ikke lokalbedøvelse noe sted med mindre jeg MÅ. Hatt brist i et par ribbein uten å gjøre noe særlig med det (og de smertene var barnemat i forhold til den hodepina) . Husker jeg lurte på om jeg kunne ha en brist eller et brudd etter fallet som forårsaket det, men det ble ikke bekreftet før de så det på rtg som ble tatt seinere i en annen anledning. Det er også veldig vanskelig å føre kalender over hodepinen slik den opptrer nå. Føler meg ikke skremt av hodepinen jeg for tiden opplever, men jeg er redd lignende episoder som jeg beskrev, og for at det jeg opplever nå skal utarte og ødelegge livskvaliteten min - som har nok belastninger som det er. Men hva kan det komme av tro? - Merkelig form for migrene? - Blandet ett eller annet merkelig hodepinestyr? - Nerver i klem? - Bare stress? - Kan man oppleve ett ENKELTSTÅENDE cluster-lignende anfall (tenker da på det i juni)? - Hvor høyt blodtrykk skal man ha før det gir hodepine, og hvordan arter slik hodepine seg? - Er det så stor grunn til bekymring at jeg bør prøve å framskynde avtalen hos nevrologen i slutten av August? Han var rock solid sikker på at det jeg har er migrene sist jeg var der, men det var før endringene kom. Jeg var også sikker på migrenediagnosen, bare litt bekymret fordi jeg plutselig var så mye plaget. Nå lurer jeg. - Noe spesielt jeg bør være forberedt på å bli spurt om hos nevrologen? - Noe du synes jeg bør spørre meg selv om? I værste fall kunne vel dette ha vært hjerneblødning eller "warning leak," men tviler veldig på det. Jeg er ellers skjeldent syk - utover de kroniske tingene da. Det er ikke disposisjon for slag eller hjerneblødning i familien. Bruker heller ikke P-piller som kan lage rot. Diabetesen er så godt kontrollert at spesialisten mener jeg er godt utenfor komplikasjonsfare. Jeg har heller ikke pollenallergi eller noe slikt (som kan irritere øynene). Det som forårsaker synshemmingen min medfører heller ikke slike symptomer. - Kan noen av medisinene jeg tar fast maskere eller dempe noen hodepinetyper slik at de maskeres og vanskeliggjør diagnose? Dette ble langt, og jeg håper du ikke har slitt deg ut og fått hodepine selv av dette innlegget ;). Jeg ville imidlertid sette enorm pris på det om du har noe å si. Jeg er ikke ute etter å få en diagnose, men et hvert fornuftig innspill kan hjelpe! På forhånd takk!

Fortsetter under...

Gjest PainHead

Dere sier 3-5 virkedager før svar, og stedfortreder ved begrenset kapasitet.

Nå er det gått en hel uke siden jeg postet dette, og jeg savner det jeg faktsik har betalt for!

Og... Dersom det er vanskelig å svare på innlegget mitt, så gi meg heller beskjed om dette. I så tilfelle ønsker jeg ikke at mit kort belastes!

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår at du er temmelig frustrert over din situasjon og at du ikke får konkrete svar og føler at du ikke blir tatt på alvor. Det er vanskelig å svare nøyaktig på alt du lurer på men jeg skal prøve: 1) når det gjelder hodepine anfallet - det kan godt være at det var en kluster hodepine - du beskriver noen trekk som ofte skjer i forbindelse med kluster hodepine og jeg synes derfor at skal ta kontakt med din nevrolog og høre hva hun/han synes om dette. Dersom dine symptomer er noenlunde under kontroll kan du sannsynligvis vente til slutten av august når du har time men dersom du opplever et kraftig anfall igjen bør du selvfølgelig ta kontakt med legevakten eller fastlege. 2) Hypertensjon kan gi hodepine - terskelen for at det skal hodepine varierer men ofte må blodtrykket være over 95-100 i undertrykk og over 160 i overtrykk (men husk at det er stor individuell variasjon!) Selve hodepinen kan være en pulserende hodepine men kan også gi en mer generell tretthets hodepine. 3) Når det gjelder medisinene dine og om de kan maske diagnosen - jeg synes dette er mindre sannsynlig men du kan godt forhøre deg med nevrologen om dette. Håper at dette hjelper noe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...