Gjest selveier/andel? Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hva er forskjellen egentlig? jeg skjønner at en andelsleilighet kjøper man seg kun retten til å bo der liksom og eier ikke - men i enkelte borettslag kan man kjøpe seg ut av det - ved å betale ned sin del av fellesgjelden, så blir det selveier?? Er ikke sikker på hvordan dette funker. Ser ofte selveierleiligheter, der er det også fellesgjeld og husleie som dekker fellesgjeld, strøm i fellesareal, evnt. vaktmester, forsikring på huset osv. Forskjellen ser jeg sånn: En andelsleilighet har kanskje 800 tusen i fellesgjeld, men husleie på 5000,- så ser jeg selveierleilighet med omtrent samme gjelda, men husleie på bare et par tusen! Hvordan går det an liksom? Eller er det jeg som husker feil? Kan noen forklare meg hva som er forskjellen da? Har blitt advart mot andelsleiligheter pga husleiene der plutselig kan stige drastisk - og at det ofte er skyhøye husleier der. Hva tror dere? Ser jo at prisene på andelsleiligheter ofte er lave, kanskje bare 2-3 hundre tusen, mens en tilsvarende selveierleilighet - som også har gjeld, koster over en million. Er det bare pga "tittelen" selveier og andel det blir sånn? Forstår ikke helt systemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310952-andelsleilighet-vs-selveierleilighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Har aldri hørt at man kan "kjøpe seg ut av" det at man kun eier en borett i andelsleilighet. Husleie omfatter mer enn bare renter og avdrag, og det er forskjellig fra ett andelslag/borettslag/sameie til et annet hva husleien omfatter. Noen steder omfatter den bl.a. oppvarming, varmtvann, TV, internett, trappevask etc., mens den andre steder omtrent ikke omfatter noe. I den grad en betaler mer i renter og avdrag et sted i forhold til et annet kan det blant annet ha med lånets nedbetalingstid å gjøre. I enkelte kritiserte borettslag har det dessuten vært noen års avdragsfrihet først (for å friste kjøpere) og desto høyere husleie siden. Når du kjøper andelsleilighet/borettslagleilighet kan du bli ansvarlig for å betale ned gjelden til de som ikke har råd til å betale selv. I en selveier er du uansett bare ansvarlig for din andel. Selveierleiligheter er generelt høyere priset og holder seg bedre ved prisfall. Du kan lese mer om ulike eierformer bl.a. her:http://www.globusmegleren.no/filer/gen_info.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310952-andelsleilighet-vs-selveierleilighet/#findComment-2535068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Byggingen av et borettslag finansieres delvis med felleslån. Når man så kjøper en andel i et borettslag så overtar man også en andel av fellesgjelden. Man betaler så ned på sin andel fellesgjeld ved å betale husleie (husleien består selvsagt også av andre ting som f.eks. vedlikehold, kommunale avgifter, varmvann, parkering osv som varierer fra bl til bl.) Man eier altså andelen i borettslaget, man betaler ikke bare for retten med å bo der. Man kan betale ned sin andel av fellesgjelden, men det er vanligvis ikke så lurt. Med selveierleiligheter er det ikke noe fellesgjeld (stort sett iallefall; et sameie kan vel ta opp et felles lån til f.eks. små prosjekter, tror jeg). De forskjellige eierene har da alt lån selv. Husleien består av felles kostnader innad i sameiet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310952-andelsleilighet-vs-selveierleilighet/#findComment-2535105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Man kan kjøpe seg ut av andelen fellesgjeld, men da får man bare lavere husleie og alt annet er fortsatt som før og man bor fortsatt i en borettslagsleilighet. Moren min ble imidlertid ikke anbefalt å gjøre det, pga eventuelt salg senere. Da ville kanskje hun vært nødt til å ha en prisantydning som var 400 000 kr høyere enn naboen som selger på samme tid, og for mange kjøpere ville de ikke sett verdien av det, man ser bare på prisen. Faren ved borettslagsleilighet er at du kjøper en leilighet som er mye dyrere enn du egentlig kan betjene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310952-andelsleilighet-vs-selveierleilighet/#findComment-2535111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest selveier.. Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Byggingen av et borettslag finansieres delvis med felleslån. Når man så kjøper en andel i et borettslag så overtar man også en andel av fellesgjelden. Man betaler så ned på sin andel fellesgjeld ved å betale husleie (husleien består selvsagt også av andre ting som f.eks. vedlikehold, kommunale avgifter, varmvann, parkering osv som varierer fra bl til bl.) Man eier altså andelen i borettslaget, man betaler ikke bare for retten med å bo der. Man kan betale ned sin andel av fellesgjelden, men det er vanligvis ikke så lurt. Med selveierleiligheter er det ikke noe fellesgjeld (stort sett iallefall; et sameie kan vel ta opp et felles lån til f.eks. små prosjekter, tror jeg). De forskjellige eierene har da alt lån selv. Husleien består av felles kostnader innad i sameiet. Vi har et sameie på 7 selveierleiligheter, pga huset er gammelt har vi tatt opp noen smålån, har kanskje en gjeld på 700 000 nå, men nå er huset tipp topp og det blir lenge til nste gang noe må gjøres. Dette har selvsagt gjort at vi har måttet øke husleien litt, men inkl. kabeltv, internett, strøm i fellesareal, forsikring og lån betaler seksjonseierne fra 1000-1500 i mnd, noe som er lite i forhold til borettslagsleiligheter av samme størrelse. Jeg har sett flere selveierleiligheter på finn med fellesgjeld, men denne gjelden er ofte lavere enn i andelsleiligheter, dessuten er husleien en del lavere. Jeg ville satset på selveierleiligheter. Tror mange kjøper andelsleiligher pga de ikke får stort nok lån i banken, men det er rart at banken ikke tar til grunn de høye fellesutgiftene og, de skal jo betales i tillegg til lånet på selve leiligheten... så om man kjøper noe og betaler "bare" 3000 i mnd til banken, så kanskje selve husleien er på 7000, da blir det plutselig forferdelig dyrt. Hadde faktisk vært billigere å kjøpt seg et hus til 2 mill! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310952-andelsleilighet-vs-selveierleilighet/#findComment-2535291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.