Gjest Mor i Telemark Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Min datter på 4 år har hatt følgende symptomer: nakkestivhet, vondt rundt øynene, vondt i armer og bein, hofter og knær, og kløe i hodet,spesielt om natta. Skreket hver natt pga.smerter, ganske fin på dagen, men noe slapp. Det ble påvist positivt på blodprøve for borreliose og hun fikk en 2 ukers kur med penicillin 7.juli.. Men er dette nok behandling? Har aldri sett flåtten, men vet hun hadde et ringformet utslett bak kneet i april, som vi trodde var ringorm. Bør hun ta ny blodprøve etter penicillinkuren, eller vente litt med det? Bør hun inn på sykehus for intravenøs antibiotikabehandling? Bør det tas prøve av ryggmargvæsken? Fastlegen vet for lite om dette, og jeg er vedlig bekymret for at vi har behandlet for sent slik at hun ikke blir helt bra igjen. Hilsen bekymret mor i Telemark 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310994-borreliose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Symptomene du beskriver kan muligens stemme med Borrelia infeksjon, selv om det finnes andre muligheter også. Positiv blodprøve er også noe som peker i samme retning. Selv om dere ikke har sett flåtten tyder det ringformede utslett også på det samme. Jeg forstår at dere bor i Telemark, det er et av de mest b elastede fylker når det gjelder Borreliainfeksjon. SDå diagnosen synes å være meget sannsynlig. Behandlingen, to ukers kur med penicillin er riktig. Det er standardbehandling i de tidlige faser av infeksjon. Det hender noen sjelden gang at behandlingen svikter og da er det anbefalt med alternative antibiotika. Vanlig klinisk kontroll skulle være tilstrekkelig for å sjekke at det er ikke videreutvikling av sykdommen. Spinalpunksjon (det er ikke ryggmarven det tas prøve fra men væsken som omgir den) er anbefalt hvis det er symptomer fra nevesystemet. Om noe slikt foreligger kan avgjøres ved klinisk undersøkelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310994-borreliose/#findComment-2535545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blink Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Symptomene du beskriver kan muligens stemme med Borrelia infeksjon, selv om det finnes andre muligheter også. Positiv blodprøve er også noe som peker i samme retning. Selv om dere ikke har sett flåtten tyder det ringformede utslett også på det samme. Jeg forstår at dere bor i Telemark, det er et av de mest b elastede fylker når det gjelder Borreliainfeksjon. SDå diagnosen synes å være meget sannsynlig. Behandlingen, to ukers kur med penicillin er riktig. Det er standardbehandling i de tidlige faser av infeksjon. Det hender noen sjelden gang at behandlingen svikter og da er det anbefalt med alternative antibiotika. Vanlig klinisk kontroll skulle være tilstrekkelig for å sjekke at det er ikke videreutvikling av sykdommen. Spinalpunksjon (det er ikke ryggmarven det tas prøve fra men væsken som omgir den) er anbefalt hvis det er symptomer fra nevesystemet. Om noe slikt foreligger kan avgjøres ved klinisk undersøkelse. Har vært borte i borrelios og gutten fikk såvidt jeg husker mer enn 2 uker intravenøs antibiotika og var innlagt på sykehus. Synes han burde henvises til barneavdeling/barnepoliklinikk. Men jeg er ikke lege. Hilsen 4 barns mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310994-borreliose/#findComment-2535595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.