Gjest Exm Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hei! jeg kunne sikkert ha skrivi et langt innlegg men jeg skal prøve å skrive det kort. Har hatt eksem siden 2003, den gang begynte det med kløing noe som varte i 1 år og forandret seg til sår. Vært igjennom alt fra rikshospitalet til masse salver. Først ble det konkludert at jeg hadde psoriasis men dette forandret dem og jeg endte opp med eksem. Men dagen idag føler jeg at jeg egentlig står uten svar på det jeg har siden jeg egentlig ikke fikk noe klart svar. Litt om eksemet: eksemet har en slags runding altså fra under testiklene til analen. Jeg klør meg til blods om natta med syke fantasier som sier KLØ! KLØ! KLØ! noen ganger våkner jeg av det,noen ganger ikke. De gangene jeg våkner merker jeg at jeg svetter noe voldsomt. Selv tror jeg at svetting spiller en stor rolle i dette eksem helvete. Hvordan skal jeg bli kvitt svettinga? jeg skriver dette innlegget fordi jeg har hatt ett par måneder som har gått helt fin MEN nå som sommerferien kom så BANG! så slo eksemen til igjen. Sitter og tenker kan det være noe med varmen? tåler jeg kanskje ikke sol heller? salven jeg bruker nå er en kominasjon mellom bodøsalven og inotyol. Bodøsalven var god de første månedene men har svekket seg litt på effekten nå. Kan det være en salve der ute som kan hjelpe meg mot svetting samtidig som den knekker eksemen? har igjen som før vanskeligheter med å gå og sitte. Det stikker som kniver og jeg får ikke forflyttet beina mine. Samtidig som det svir når jeg sitter. Så jeg står her litt maktesløs. Håper noen kan hjelpe. Hadde vært så fint om jeg kunne slappet av litt i sommer. Takk på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Klør du mest om natta pga av varmen? Hvis du har kunstfiberdyne så kast den så langt unna du bare kan og kjøp en tynn ulldyne til sommers bruk. Jeg våknet alltid søkkvåt av svette når jeg hadde kunstfiberdyne, etter at jeg kjøpte ulldyne i vinter har det ikke forekommet en eneste gang, jeg er alltid deilig varm og tørr. Bomullstruser er en selvfølge, helst hvite så du kan kokvaske dem (på 95 grader). Skift truser minst en gang i døgnet, kanskje både morgen og kveld. Bruk en mildt vaskemiddel, er ikke så sikker på om Neutral er så nøytralt som de vil gi oss inntrykk av. Kanskje prøv noe fra helsekosten? Bruk også dette på sengetøyet. Skyllemiddel er fysj-fysj. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2536472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
B_rabbit Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Klør du mest om natta pga av varmen? Hvis du har kunstfiberdyne så kast den så langt unna du bare kan og kjøp en tynn ulldyne til sommers bruk. Jeg våknet alltid søkkvåt av svette når jeg hadde kunstfiberdyne, etter at jeg kjøpte ulldyne i vinter har det ikke forekommet en eneste gang, jeg er alltid deilig varm og tørr. Bomullstruser er en selvfølge, helst hvite så du kan kokvaske dem (på 95 grader). Skift truser minst en gang i døgnet, kanskje både morgen og kveld. Bruk en mildt vaskemiddel, er ikke så sikker på om Neutral er så nøytralt som de vil gi oss inntrykk av. Kanskje prøv noe fra helsekosten? Bruk også dette på sengetøyet. Skyllemiddel er fysj-fysj. Takk for rådene Lillemus. Det med dyna har jeg ikke hørt noen si før så det skal jeg begynne med. Dessverre har eksemen bare forverret seg:( og jeg håpe på fler råd eller hva som helst. Ligger med laken over meg på natta. Svetten-drømmene-kløinga er på sitt værste nå. Og sårene gjør at jeg ikke får beveget meg. Prøver å være positiv hele veien men det er slitsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2537914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Eksem kan være veldig vanskelig å behandle - spesielt fordi dt ofte blir infeksjon i eksemområdet. Derfor er det viktig å være nøye med behandling som hjelper på infeksjonstendensen. Grønnsåpebad kan være nyttig eller bading i kaliumpermanganat. Kaliumpermanganat fåes på apoteket og blandes i badevannet til en styrke som ligner litt sterk rød saft- Siden eksemet ditt hovedsakelig er rundt endetarmen kan det være en god ide og sitte i en balje med slik væske. Det er riktig som du sier at svetting forverrer kløen - derfor må du ha klær som sitter løst og ikke strammer slik at det kommer luft til. Bomull er absolutt best - syntetiske fibere forverrer kløen. Du er sikkert tidligere blitt anbefalt kortisonkremer når eksemet er på det verste og de kan du bruke slik legen din har anbefalt. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2537965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
B_rabbit Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Eksem kan være veldig vanskelig å behandle - spesielt fordi dt ofte blir infeksjon i eksemområdet. Derfor er det viktig å være nøye med behandling som hjelper på infeksjonstendensen. Grønnsåpebad kan være nyttig eller bading i kaliumpermanganat. Kaliumpermanganat fåes på apoteket og blandes i badevannet til en styrke som ligner litt sterk rød saft- Siden eksemet ditt hovedsakelig er rundt endetarmen kan det være en god ide og sitte i en balje med slik væske. Det er riktig som du sier at svetting forverrer kløen - derfor må du ha klær som sitter løst og ikke strammer slik at det kommer luft til. Bomull er absolutt best - syntetiske fibere forverrer kløen. Du er sikkert tidligere blitt anbefalt kortisonkremer når eksemet er på det verste og de kan du bruke slik legen din har anbefalt. Lykke til. Takk for svar Ragnhild. Det du nevner av rød saft osv har jeg vært bort i, eksemet ble dessverre bare værre av dette. Har tilogmed tatt strålinger på rikshospitalet uten hell. Strålingen ga meg tilogmed veldig kraftige sår. Jeg fikk stråling fordi dem sa at jeg hadde `psoriasis` men det byttet dem ut med eksem når jeg på seinere tidspunkt var innlagt på rikshospitalet. Da lå jeg der og tok mange tester. Byttet om kostholdet begynte på en ny salve som heter inotyol, en salve som hjelper noen ganger iblant men bare demper det litt. Men er veldig lite igrunn. Har fått mye kortison salver noe som forverrer det meget. Fikk kortison salver mye i starten når jeg fikk eksem men så orket jeg det ikke mer pågrunn av at det forverret det. Ifjor var jeg hos en hudlege og han sa til meg : du kan få en kortison salve av meg og jeg lover du er kvitt alt innen en måned. Jeg så på han skeptisk og sa. dette ar jeg fått før og dette kommer til å forverre dette. Men han sa at jeg skulle prøve dette. Jeg gikk hjem og lot salven ligge i medsinskapet i en 2 måneders tid før jeg kikket inn og tok salven i to ukers tid men jeg måtte bare gi det opp pågrunn av at jeg hadde så store smerter. Jeg hadde hørt at dette skulle funke så jeg tok sjansen. Noe jeg angrer på, huden prelte av og jeg fikk dessuten eksem lengere ned på lårene. Nå gjør det vondt under testiklene for det meste. Det er der det er for det meste sår. Håper på flere råd og tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2537981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Takk for svar Ragnhild. Det du nevner av rød saft osv har jeg vært bort i, eksemet ble dessverre bare værre av dette. Har tilogmed tatt strålinger på rikshospitalet uten hell. Strålingen ga meg tilogmed veldig kraftige sår. Jeg fikk stråling fordi dem sa at jeg hadde `psoriasis` men det byttet dem ut med eksem når jeg på seinere tidspunkt var innlagt på rikshospitalet. Da lå jeg der og tok mange tester. Byttet om kostholdet begynte på en ny salve som heter inotyol, en salve som hjelper noen ganger iblant men bare demper det litt. Men er veldig lite igrunn. Har fått mye kortison salver noe som forverrer det meget. Fikk kortison salver mye i starten når jeg fikk eksem men så orket jeg det ikke mer pågrunn av at det forverret det. Ifjor var jeg hos en hudlege og han sa til meg : du kan få en kortison salve av meg og jeg lover du er kvitt alt innen en måned. Jeg så på han skeptisk og sa. dette ar jeg fått før og dette kommer til å forverre dette. Men han sa at jeg skulle prøve dette. Jeg gikk hjem og lot salven ligge i medsinskapet i en 2 måneders tid før jeg kikket inn og tok salven i to ukers tid men jeg måtte bare gi det opp pågrunn av at jeg hadde så store smerter. Jeg hadde hørt at dette skulle funke så jeg tok sjansen. Noe jeg angrer på, huden prelte av og jeg fikk dessuten eksem lengere ned på lårene. Nå gjør det vondt under testiklene for det meste. Det er der det er for det meste sår. Håper på flere råd og tips. Så rart at ikke hydrokortison kremer virker. Er du sikker på at det er eksem og ikke f.eks sopp? Sistnevnte ville sikkert blomstre opp ved bruk av hydrokortison, skulle jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2538064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
B_rabbit Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Så rart at ikke hydrokortison kremer virker. Er du sikker på at det er eksem og ikke f.eks sopp? Sistnevnte ville sikkert blomstre opp ved bruk av hydrokortison, skulle jeg tro. Takk for svar sjøstjerna. Virker som kortison blir for sterkt for huden min hadde det vært sopp så trur jeg at legene hadde finni ut av det for lenge siden, fordi jeg har hatt dette i fem år nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2538158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Takk for svar sjøstjerna. Virker som kortison blir for sterkt for huden min hadde det vært sopp så trur jeg at legene hadde finni ut av det for lenge siden, fordi jeg har hatt dette i fem år nå. Vi har i perioder plager med eksem i min familie. Kortison _er_ sterkt for huden, men det har pleid å roe ned eksemet. Så vi har brukt det til eksemet har roet seg og stoppet. Deretter har vi smurt fuktighetskrem for å styrke huden. Eller sinksalve i fuktige områder. canesten er god mot sopp. Har hatt det også og den røde irriterte huden kan minne om eksem. Det var derfor jeg tenkte sopp. Jeg må selv si at når huden blir rød, sviende og irritert i fuktige områder av kroppen så vet jeg aldri med sikkerhet om det er eksem eller sopp. Jeg prøver meg fram. Canesten og eller hydrokoritson og ser hva som hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2538169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
B_rabbit Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Vi har i perioder plager med eksem i min familie. Kortison _er_ sterkt for huden, men det har pleid å roe ned eksemet. Så vi har brukt det til eksemet har roet seg og stoppet. Deretter har vi smurt fuktighetskrem for å styrke huden. Eller sinksalve i fuktige områder. canesten er god mot sopp. Har hatt det også og den røde irriterte huden kan minne om eksem. Det var derfor jeg tenkte sopp. Jeg må selv si at når huden blir rød, sviende og irritert i fuktige områder av kroppen så vet jeg aldri med sikkerhet om det er eksem eller sopp. Jeg prøver meg fram. Canesten og eller hydrokoritson og ser hva som hjelper. Ok. Eneste problemet er at jeg er redd for å prøve noen nye salver. Men jeg skal kanskje prøve denne canesten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311108-eksemen-har-sl%C3%A5tt-tilbake/#findComment-2538171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.