Gå til innhold

Nærmeste tiden etter strålebehandling

Anbefalte innlegg

Gjest Margaret-ab

Mann, 66 år, med lungekreft (spredt til lymfen ved/rundt lungene) skal ha 7 uker med stråling etter å ha hatt et par cellegiftkurer først. 7 uker = 35 strålinger. Planlegger langweekend til utlandet 4. eller 5. uken etter siste stråling. Er det sannsynlig at formen vil være bra nok til at dette er realistisk? Hadde vært en fin gulrot gjennom behandlingsperioden! De to cg-kurene er overstått uten komplikasjoner og særlig ubehag, og bærer ikke preg av sykdommen (verken før eller etter påbegynt behandling, annet enn nedsatt lungekapasitet etter fjerning av del av lunge for ett år siden).

Fortsetter under...

Gjest ToneVe

Jeg har gjennomgått 6 uker strålebehandling, ferdig for snart 2 måneder siden. Utover litt trøtthet underveis var jeg i god fysisk form både under og etter stråling. Har inntrykk av at cellegift er mer slitsomt, så hvis han tålte den kuren godt så er det vel god sjanse for at strålingen også går bra. Det er veldig mentalt slitsomt å gå igjennom denne prosessen, og en utenlandstur høres helt nydelig ut som en gulrot når man er ferdig...ville jeg syntes i allefall. Lykke til :-)

Satish Arora, allmennlege

Mest sannsynligvis burde formen være bra nok til å kunne reise til utlandet for en weekend tur (regner med at det blir innen europa). Selvfølgelig kan uforventede problemer oppstå og det er derfor viktig at du har reiseforsikring/avbestillingsforsikring som en sikkerhet. Jeg vil også anbefale at du dobbeltsjekker med stråleavdelingen når de har kommet i gang med behandlingen men vanligvis går dette greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...