Gå til innhold

Blodsmitte

Anbefalte innlegg

Gjest noesliten

Hei En venn av meg ville at jeg skulle undersøke munnen hans da han følte seg litt "øm/rar" i munnen/tannkjøttet. Trodde ikke jeg hadde noe sår eller skadet hud på fingrene og brukte derfor ikke hansker da jeg ganske grundig undersøkte munnen hans med fingrene (hadde selvfølgelig vaska de på forhånd). I munnen var det to- tre små bloduttredelser som jeg tror (ikke helt sikker, skjøv litt på med fingertupp uten at de forandra seg) ikke blødde, så kanskje ut som han hadde bitt seg/sugd seg i kinnet antagelig uten at det ble hull der. i tillegg var det noen få små, millimeter store, rødere områder - rosa men ikke blødende tror jeg, på underleppa. Ha hadde også et sår utenpå leppa som ikke blødde men kan ha hatt litt sekresjon - evt tynn hinne og bittelitt sårvæske, mener at jeg ikke tok direkte på dette såret. Etter "undersøkelsen" vaska jeg hendene på vanlig vis med såpe og vann. Senere så jeg dessverre at jeg hadde litt sprekkdannelse på fingertupp inn mot der neglen slutter - på flere av de fingrene jeg brukte til å nærmest pirke...kjenne i munnen hans. Det blødde ikke og når jeg tre-fire timer seinere vaska med antibac (70% alkohol + div, slik som bruker til håndvask på sykehus) vil jeg ikke si at det svei (men kan jo ha lukka seg på de timene...) Og så hadde jeg en liten hudlflik som var nesten falt av ved siden av neglen på en finger - svei da jeg i dag, 15-20 timer etter, hadde på salt og vann, men ingen blødning her heller (la ikke merke til denne "avskrapningen" i går - men vil tro jeg hadde sett det hvis det blødde da). Grunnen til at jeg blir litt bekymra er at han på jobb stakk seg på en brukt nål, brukt på risikopasient. 6 uker etter dette, uten at det var influensa-tid(ingen i omgivelsene med influensa), fikk han feber, frysninger, svette, hevelse i lymfeknuter i axiller og noe på hals. 3 mnd etter stikkskaden har han negativ HIV og hep C test - som jo lover godt med tanke på akkurat denne episoden (skal ta en siste test etter 6 mnd). Vet ikke om han har vært utsatt for andre risiko-situasjoner med tanke på blodsmitte, sier at han mener han ikke har det, tror ganske sikkert ikke det. Hvis han hadde litt blod i munn likevel (så jo ikke alt der inne) kan jeg ha fått det inn mine små "sprekker" på fingertupp og i hudavskrap.(brukte jo fingertuppene til å kjenne..) ..Tror du det er grunn til bekymring med tanke på blodsmitte her? Hva hvis det ikke var blod- bare spytt - det er vel ikke farlig med tanke på blodsmitte? Lurer også på hvorfor bittskade - dvs når en sannsynlig/kjent HIV-positiv person biter noen slik at de begynner å blø, men den HIV positive ikke har blod i munn, er en (av de få) tilfellene man faktisk gir posteksposisjonell profylakse? spytt i seg selv kan vel ikke overføre nok virus til et sår til at man blir smitta? ( I tilfelle det ikke kom tydelig fram: dette skjedde i går i 20-tida) Kan være jeg virker på grensen til hysterisk, men har noe "tynnslitte" nerver for tiden (mye stress) så håper du kan gi meg et raskt svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311231-blodsmitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lea Lett

Ettersom jeg kan huske skal det 5 liter (HIV-infisert) spytt til, før man kan snakke om risiko for HIV-smitte. Dette er forutsatt at du selv har et åpent sår hvor det kan tilkomme 5 liter hiv-infisert spytt. Det har du neppe vært utsatt for.

Når han heller ikke blødde, og så lenge du ikke hadde åpne sår da du undersøkte munnen hans, er det svært usannsynlig at du kan ha blitt smittet av (evt) hiv-virus.

Men hvis du er engstelig og redd bør du oppsøke lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311231-blodsmitte/#findComment-2537443
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvor vil du med disse innleggene??? Vil du at noen skal si JA, det er nesten 100 % sjanse for at du er smittet? Så kanskje du klarer å dra deg til legen å få hjelp?

Hvorfor bry seg, når hun betaler for svar?

Legen når neppe heller frem til vedkommende....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311231-blodsmitte/#findComment-2537489
Del på andre sider

Annonse

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg pleier å si ved slike hendelser at "selv om man skal aldri si aldr i medisin..." Etter å ha lest grundig din gode beskrivelse av hendelsesforløpet synes jeg at sannsynligheten for smitte med HIV eller hepatitt C er ganske minimal. Smitte med begge disse virus krever mer virus, mer blod, mer skade på fingeren enn det du beskriver. Dessuten, som du sier er din venn negativ for HIV tre mndr etter stikkuhellet. Virusmengden, og personen er positiv, såpass lav i spytt at det regnes for å være helt utilstrekkelig til smitteoverføring, io alle fall uten åpne sår. Det er en ting jeg stusser over: du synes ikke å ha tenkt på hepatitt B! Smitteeffektiviteten med Hepatitt B er vesentlig større enn både HIV og hepatitt C. F. eks er det klart vist at bruk av felles tannbørste, uten noen kjent sår eller blødning har overført HBV smitte. Er din venn testet for HBV? Så min konklusjon er: glem HIV og HBC, men prøv å oppklare forholdene omkring hepatitt B. Det bør du gjøre rask, fordi om han vet at han er positiv for HBV bør du få immunoglobulin snarest.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311231-blodsmitte/#findComment-2537640
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...