Gjest Tredveårgammelmann Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hei. Først vil jeg si at jeg ikke er sikker på om jeg bør henvende meg til en lege eller en psykolog i dette tilfellet. Grunnen er at underlivsplagene jeg har er såpass diffuse samt det faktum at de kun er der hvis jeg tenker på dem. Plagene er en form for spenninger som kun oppstår når jeg kjenner etter. Saken er at jeg ikke klarer å ignorere det, og at det til tider plager meg. Det gjør ikke saken noe bedre at jeg frykter at hele greia er psykisk heller, for hvordan skal man da klare å bli frisk? Er jeg gal og full av tvangstanker? Men grunnårsaken til disse plagene er ikke psykisk da, det er jeg sikker på. For et par år siden så skjedde det noe merkelig. Jeg var veldig tissetrengt og jeg måtte holde meg alt for lenge. Da jeg endelig fikk gått på do oppstod det en veldig merkelig følelse etter at jeg hadde latet vannet, spenninger i underlivet som til forveksling faktisk kunne ligne på en orgasme. Dette kom helt uanmeldt, og hadde ingen ting med sexuell opphisselse å gjøre. Jeg husker også at trykket var heller dårlig mens jeg lata vannet. Etter dette kjente jeg disse spenningene komme og gå med gjevne mellomrom, men jeg kunne fokusere på en slik måte at jeg slappet av slik at de forsvant igjen. Etter hvert forsvant disse problemene og jeg glemte hele greia. Et år etter skjedde det samme igjen, denne gangen hadde jeg også fysiske plager som utløste det. Samme historien om igjen, jeg ble frisk og glemte hele greia. Men nå for en måneds tid siden oppstod det plutselig igjen tilsynelatende uten grunn (kan vel nevne at jeg var dødssliten etter mye jobbing og lite søvn). Nå er det bare slik at jeg er livredd for at slike spenninger skal oppstå, og des mer jeg tenker på det des mer innbiller jeg meg at jeg kjenner noe, og at jeg må unngå at spenningene bygger seg opp. Problemet mitt er at siden jeg kunne fokusere mentalt på en slik måte at spenningene forsvant da jeg fysisk hadde et problem, så er jeg redd jeg kan gjøre det motsatte også, nemlig å påføre meg selv slike spenninger ved å tenke på dem. Så nå går jeg rundt og konstant disiplinerer meg selv slik at ingen ubehagelige spenninger kan bygge seg opp, noe som er slitsomt. Så hva skal jeg gjøre? Hva var det som skjedde den gangen da disse ubehagelige spenningene plutselig oppstod som følge av at jeg måtte holde meg så lenge? Kan plagene jeg har nå ha noe med prostataen å gjøre? Eller er det bare psykisk? Hvor bør jeg evt. henvende meg for å få hjelp? Jeg er en 30 år gammel mann med ellers god helse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311243-underlivsplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hei! Det er en god mulighet at dine symptomer har psykisk årsak - dersom du konstant tenker på dette og anspenner deg er det sannsynlig at du vil oppleve at symptomene blir hyppigere. Dette kan igjen utløse en ond sirkel dersom du blir enda mer anspent. Men uansett tror jeg at det beste er at du først tar en fysisk sjekk hos fastlegen med bla urinprøve og eventuelt prostataprøve. Dersom alt dette er normalt vil det nok være en god ide å snakke med en psykolog for videre behandling av dette. Håper at dette hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311243-underlivsplager/#findComment-2540032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.