Gjest Shira :o) Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Under huden? det har jeg aldri vært borti. Hvordan fungerer det? Hvordan tømmes den osv? Da er det vel resovar tror jeg, da går man vanlig på do. Eller irrigrerer, da brukes det utstyr via ett hull en eller annen plass på magen, og skyller ut avføringen. Jeg har urostomien min inni magen, kan ikke se den. Eneste som viser er ett lite plaster på magen. Jeg stikker kateter når det skal tømmes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liv Kristin Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1218099996' post='3929790] ''Er det noen som har erfaring med å ha utalgt tarm, er det så ille som jeg innbiller meg eller går det an å ha et "normalt"liv? Jeg blir glad for seriøse svar!'' Jeg har ikke utlagt tarm, men har en urostomi selv, og ferdes i miljø for stomi er vanlig. Vet du, mange av de tingene du skriver her, er ikke slik virkligheten for dem med stomi har ) Jeg forstår godt at du får mange katastrofetanker nå, dette er jo tross alt noe du ikke har kunnskap om. Men du kan få kunnskap hvis du vil. Du sier du er forelsket, så flott! Du er forelsket i han, og da er faktisk stomien bare en liten del av han. Jeg ville snakket med han, bedt om informasjon rundt dette. Han sitter inne med mye kunnskap som han garantert vil dele med deg. Vær åpen og si at dette er ukjent for deg, og si at du har spørsmål du lurer på. Og en ting, stomi er ikke bare stomi. Det finnes flere typer, og at du som ikke har kunnskap om dette søker på nett, er ikke så bra. For du vil ikke klare og skille relevant og urelevant informasjon. Det finnes litt informasjonmateriell, han kan sikkert skaffe deg det om du vil ha. At du ikke har merket at han har stomi, det er rett og slett fordi det ikke er så synlig. Det er ikke noe rimi-pose som henger på magen ;o) Kanskje du også på sikt kunne fått snakke med hans stomisykepleier hvis han har en, de sitter inne med så mye kunnskap og har mange praktiske råd. Så jeg håper du ikke avviser han nå bare pga dette. Folk lever helt normalt med stomi i dag. Det var et veldig flott svar Shira. Jeg synes trådstarter har fått litt vel mye pepper her. Jeg hadde nok ikke dumpet noen selv, men det er vel helt normalt av oss menneske å lure og kanskje være litt redd/skreptisk på ting vi vet så lite om men hører så mye om. Fint at du gav henne et godt og ordentlig svar Shira, du og noen andre, i steden for å hakke på henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest owje Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1218099996' post='3929790] ''Er det noen som har erfaring med å ha utalgt tarm, er det så ille som jeg innbiller meg eller går det an å ha et "normalt"liv? Jeg blir glad for seriøse svar!'' Jeg har ikke utlagt tarm, men har en urostomi selv, og ferdes i miljø for stomi er vanlig. Vet du, mange av de tingene du skriver her, er ikke slik virkligheten for dem med stomi har ) Jeg forstår godt at du får mange katastrofetanker nå, dette er jo tross alt noe du ikke har kunnskap om. Men du kan få kunnskap hvis du vil. Du sier du er forelsket, så flott! Du er forelsket i han, og da er faktisk stomien bare en liten del av han. Jeg ville snakket med han, bedt om informasjon rundt dette. Han sitter inne med mye kunnskap som han garantert vil dele med deg. Vær åpen og si at dette er ukjent for deg, og si at du har spørsmål du lurer på. Og en ting, stomi er ikke bare stomi. Det finnes flere typer, og at du som ikke har kunnskap om dette søker på nett, er ikke så bra. For du vil ikke klare og skille relevant og urelevant informasjon. Det finnes litt informasjonmateriell, han kan sikkert skaffe deg det om du vil ha. At du ikke har merket at han har stomi, det er rett og slett fordi det ikke er så synlig. Det er ikke noe rimi-pose som henger på magen ;o) Kanskje du også på sikt kunne fått snakke med hans stomisykepleier hvis han har en, de sitter inne med så mye kunnskap og har mange praktiske råd. Så jeg håper du ikke avviser han nå bare pga dette. Folk lever helt normalt med stomi i dag. Kjempebra svar! Satt og lurte på om jeg skulle forsøke å svare, men jeg har jo ingen stomi selv. Tror det er kjempeviktig at den som opplever dette selv på kroppen kan forklare hvordan dette er. Som regel er ting mye farligere i hodet vårt enn det er i virkeligheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Kjempebra svar! Satt og lurte på om jeg skulle forsøke å svare, men jeg har jo ingen stomi selv. Tror det er kjempeviktig at den som opplever dette selv på kroppen kan forklare hvordan dette er. Som regel er ting mye farligere i hodet vårt enn det er i virkeligheten. Ting er veldig ofte verre i hodet ja. He he, jeg kan krisemaksimere noe så ekstremt, men heldigvis tar vettet over til slutt, og jeg søker heller løsninger. Jeg forstår godt jeg at det er skremmendes, det var det for meg også, da gjelder det og få nok kunnskap, så er det plutselig ikke skremmendes lengre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det var et veldig flott svar Shira. Jeg synes trådstarter har fått litt vel mye pepper her. Jeg hadde nok ikke dumpet noen selv, men det er vel helt normalt av oss menneske å lure og kanskje være litt redd/skreptisk på ting vi vet så lite om men hører så mye om. Fint at du gav henne et godt og ordentlig svar Shira, du og noen andre, i steden for å hakke på henne. Jeg blir glad hvis jeg kan gi ett vettugt svar, som kan være til hjelp ) Det ukjente er skremmendes, slik er det for mange av oss, i mange situasjoner. Det er menneskelig. Da er det bedre og gjøre som trådstarter, og heller be om informasjon og hjelp, selv om tankene rundt det er urealistiske. Noen av oss tar utfordringer på strak arm, noen av oss får først katastrofetanker, noen av oss rømmer gjerne. Vi er alle så forskjellige. Kan ikke hun leve med stomien, noe som hun må finne ut av, så er det jo ikke liv laga uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Synes ikke det er rart at du blir usikker av at han har stomi. Mange stomiopererte har også angst rundt intimitet i begynnelsen, og siden dere er såpass unge er det kanskje ekstra rimelig at det kan vekke mye usikkerhet. Konkret informasjon hjelper, og du har fått noen gode linker og svar i denne tråden. Prøv å snakke med kjæresten din om dette med stomi, kanskje er det en fordel om dere går litt langsomt frem slik at du blir fortrolig med hvordan stomien/stomiposen ser ut osv. Hvorvidt det at han har stomi vil medføre at du ikke lenger er like tent og interessert, vil tiden vise. Hvis jeg var deg, så ville jeg ikke ha trukket meg uten å ha forsøkt å utforske mulighetene for at stomien ikke virker forstyrrende for deg. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liv Kristin Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1218102923' post='3929833] Jeg blir glad hvis jeg kan gi ett vettugt svar, som kan være til hjelp ) Det ukjente er skremmendes, slik er det for mange av oss, i mange situasjoner. Det er menneskelig. Da er det bedre og gjøre som trådstarter, og heller be om informasjon og hjelp, selv om tankene rundt det er urealistiske. Noen av oss tar utfordringer på strak arm, noen av oss får først katastrofetanker, noen av oss rømmer gjerne. Vi er alle så forskjellige. Kan ikke hun leve med stomien, noe som hun må finne ut av, så er det jo ikke liv laga uansett. "Kan ikke hun leve med stomien, noe som hun må finne ut av, så er det jo ikke liv laga uansett." Det er jeg helt enig med deg i. Men det er et ukjent farvann dette her, for de aller fleste av oss. Så jeg mener at vi får de beste sjangsene til å teste oss ut når vi får saklige og informative svar som ditt. Tror bare det hjelper til å skremme opp ved å kjefte og smelle og si "da elsker du ham ikke alikavel, skam deg". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 "Kan ikke hun leve med stomien, noe som hun må finne ut av, så er det jo ikke liv laga uansett." Det er jeg helt enig med deg i. Men det er et ukjent farvann dette her, for de aller fleste av oss. Så jeg mener at vi får de beste sjangsene til å teste oss ut når vi får saklige og informative svar som ditt. Tror bare det hjelper til å skremme opp ved å kjefte og smelle og si "da elsker du ham ikke alikavel, skam deg". Kjeft kan ofte virke mot sin hensikt. Andre ganger må kraftig tale til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp, hva gjør jeg? Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Herregud. Det lekker da vel ut fra ræva di også`? Poenget må være om du elsker han eller ikke. Hva om han brekker nakken om 20 år? Dette er en filleting, bare vent til du får litt flere år på baken. Lykke til! Nei, det "lekker ikke fra rævva mi" hele tiden, som du så fint utrykte det. Når jeg går på do - ja, men ikke ellers. Jeg er da ikke inkontinent! Jeg vet jo at dette ikke er et stort problem sammenliknet med mange andre skjebner, men siden jeg bor i Norge og ikke har disse andre problemene å sammenlikne med, blir dette et stort problem for meg. Desverre - så overflatisk er jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp, hva gjør jeg? Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1218099996' post='3929790] ''Er det noen som har erfaring med å ha utalgt tarm, er det så ille som jeg innbiller meg eller går det an å ha et "normalt"liv? Jeg blir glad for seriøse svar!'' Jeg har ikke utlagt tarm, men har en urostomi selv, og ferdes i miljø for stomi er vanlig. Vet du, mange av de tingene du skriver her, er ikke slik virkligheten for dem med stomi har ) Jeg forstår godt at du får mange katastrofetanker nå, dette er jo tross alt noe du ikke har kunnskap om. Men du kan få kunnskap hvis du vil. Du sier du er forelsket, så flott! Du er forelsket i han, og da er faktisk stomien bare en liten del av han. Jeg ville snakket med han, bedt om informasjon rundt dette. Han sitter inne med mye kunnskap som han garantert vil dele med deg. Vær åpen og si at dette er ukjent for deg, og si at du har spørsmål du lurer på. Og en ting, stomi er ikke bare stomi. Det finnes flere typer, og at du som ikke har kunnskap om dette søker på nett, er ikke så bra. For du vil ikke klare og skille relevant og urelevant informasjon. Det finnes litt informasjonmateriell, han kan sikkert skaffe deg det om du vil ha. At du ikke har merket at han har stomi, det er rett og slett fordi det ikke er så synlig. Det er ikke noe rimi-pose som henger på magen ;o) Kanskje du også på sikt kunne fått snakke med hans stomisykepleier hvis han har en, de sitter inne med så mye kunnskap og har mange praktiske råd. Så jeg håper du ikke avviser han nå bare pga dette. Folk lever helt normalt med stomi i dag. Takk for nyttig og bra svar! Jeg føler meg jo litt slem som tenker sånn på dette, er sikkert mange som ikke hadde brydd seg, men jeg klarer ikke la være:( Ideelt skal man jo ikke bry seg om noen skavanker kjæresten har, fordi kjærligheten kan være sterkere, men det er jo ikke sånn verden er. Jeg klarer iallefall ikke være sånn! Og synes synd på han, for det må jo være en belastning, så han hadde vel så absolutt fortjent en som var litt sterkere kjæreste sånn sett. men men.. Har søkt mye på internett i det siste og det var vel kanskje ikke så lurt, nå krisemaksimerer jeg iallefall. (selv om jeg ikke lenger tror tarmen henger ut av magen oppi en pose) Alt man må ta hensyn til; kosthold, tilrettelegging av omgivelsene og planlegge når man skal på besøk. Det er jo ikke alle som har det like ille sikkert, men. Jeg har tenkt å snakke litt med han og få vite litt mer om hvordan han har det og hvordan det fungerer for han. Men jeg utsetter det hele tiden, for vi har det så fint nå og jeg er redd for hva han vil svare:( Det må vel til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp, hva gjør jeg? Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det var et veldig flott svar Shira. Jeg synes trådstarter har fått litt vel mye pepper her. Jeg hadde nok ikke dumpet noen selv, men det er vel helt normalt av oss menneske å lure og kanskje være litt redd/skreptisk på ting vi vet så lite om men hører så mye om. Fint at du gav henne et godt og ordentlig svar Shira, du og noen andre, i steden for å hakke på henne. Takk for det, men jeg hadde faktisk forventet mer kritikk en jeg har fått. De fleste har jo kommet med bra svar:) Og jeg skjønner jo kritikken, det er jo egentlig bare en bagatell i den store sammenhengen, og jeg føler meg smålig som tenker som jeg gjør! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Takk for nyttig og bra svar! Jeg føler meg jo litt slem som tenker sånn på dette, er sikkert mange som ikke hadde brydd seg, men jeg klarer ikke la være:( Ideelt skal man jo ikke bry seg om noen skavanker kjæresten har, fordi kjærligheten kan være sterkere, men det er jo ikke sånn verden er. Jeg klarer iallefall ikke være sånn! Og synes synd på han, for det må jo være en belastning, så han hadde vel så absolutt fortjent en som var litt sterkere kjæreste sånn sett. men men.. Har søkt mye på internett i det siste og det var vel kanskje ikke så lurt, nå krisemaksimerer jeg iallefall. (selv om jeg ikke lenger tror tarmen henger ut av magen oppi en pose) Alt man må ta hensyn til; kosthold, tilrettelegging av omgivelsene og planlegge når man skal på besøk. Det er jo ikke alle som har det like ille sikkert, men. Jeg har tenkt å snakke litt med han og få vite litt mer om hvordan han har det og hvordan det fungerer for han. Men jeg utsetter det hele tiden, for vi har det så fint nå og jeg er redd for hva han vil svare:( Det må vel til. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Synd på han? Jeg har mine tvil på at han vil bli synes synd på. Tilrettelegging av omgivelser? Vel, jo større toalettveske må man jo ha. Kanskje ett lite ekstra skap på badet. Ellers så bruker vi jo akkurat de samme tingene som dere ) Jeg mener at du krisemaksimerer voldsomt nå! Om han hadde vært syk, så ja, da er det snakk om tilrettelegging. Er han syk? Spør han. Er ikke sikkert at han må ha spesielt kosthold. Spør han. Mange spiser det de lyster. Andre spiser det de tåler, på lik linje med dem som har glutenallergi, melkeallergi osv osv. Ser du poenget mitt? Hva er årsaken til at han har stomi? Er det en sykdom, om så er, er han frisk nå eller lever normalt? Har han hatt det lenge? Lever normalt med det? Osv osv. Jeg skjønner at du har mange spørsmål, og det er normalt det, men jeg synes at du lager store problem, av noe som kanskje ikke er noe problem. Du må jo ha truffet han flere ganger siden du er forelsket. Har du merket noe tilrettelegging? Er han ikke akkurat som alle andre? Bare det at det var noe under genseren som du ikke så. Jeg har truffet mange med stomi og jeg er medlem i stomiforeningen. Mange sier at de lever normalt, svømmer, spiser ute, trener, osv osv. Ei sa at hun hadde mer problem med brillene sine enn stomien. Noe og tenke på? Du må ta ett valg her, enten snakke med han og lære deg om dette, eller rett og slett finne ut at dette takler du ikke, og kanskje ikke vil ha den rette informasjonen og kunnskapet? Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til. Du virker ærlig med deg selv om hva du lurer på, da ville jeg prøvd og vært like ærlig ovenfor han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Takk for nyttig og bra svar! Jeg føler meg jo litt slem som tenker sånn på dette, er sikkert mange som ikke hadde brydd seg, men jeg klarer ikke la være:( Ideelt skal man jo ikke bry seg om noen skavanker kjæresten har, fordi kjærligheten kan være sterkere, men det er jo ikke sånn verden er. Jeg klarer iallefall ikke være sånn! Og synes synd på han, for det må jo være en belastning, så han hadde vel så absolutt fortjent en som var litt sterkere kjæreste sånn sett. men men.. Har søkt mye på internett i det siste og det var vel kanskje ikke så lurt, nå krisemaksimerer jeg iallefall. (selv om jeg ikke lenger tror tarmen henger ut av magen oppi en pose) Alt man må ta hensyn til; kosthold, tilrettelegging av omgivelsene og planlegge når man skal på besøk. Det er jo ikke alle som har det like ille sikkert, men. Jeg har tenkt å snakke litt med han og få vite litt mer om hvordan han har det og hvordan det fungerer for han. Men jeg utsetter det hele tiden, for vi har det så fint nå og jeg er redd for hva han vil svare:( Det må vel til. '' planlegge når man skal på besøk.'' Glemte en ting. Hva skal dere planlegge da? Han har nok en pose eller to med seg uansett, så det er ikke sikkert at han trenger planlegge mer enn deg, du sjekker gjerne om du har penger, en tampong? Planlegger han lenge før han treffer deg f.eks? Jeg tror du har mye og vinne på en samtale jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1218100276' post='3929797] Da er det vel resovar tror jeg, da går man vanlig på do. Eller irrigrerer, da brukes det utstyr via ett hull en eller annen plass på magen, og skyller ut avføringen. Jeg har urostomien min inni magen, kan ikke se den. Eneste som viser er ett lite plaster på magen. Jeg stikker kateter når det skal tømmes. Så smart ) Jeg har aldri sett det før, kun utenpå ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Så smart ) Jeg har aldri sett det før, kun utenpå ) Urostomien min er bare genial! Beint fram genial! Jeg har med meg kateter og små plaster i veska, og når det er fullt, går jeg på do som alle andre, stikker inn, tømmer, kliner på en ny bandasje. Det beste med det hele er vel at nå kan jeg stå og tisse, åpner ikke buksa en gang, og er tøffere enn mannfolka ;o) Så er det jo en fordel at jeg kan shoppe mange mange vesker, jeg må jo ha til kateterene og variasjon er viktig *flire* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311277-kronisk-syk-kj%C3%A6reste/page/2/#findComment-2542492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.