Gå til innhold

spm i forhold til mulig graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest er det sant?

Hei! Jeg ventent menstruasjon for to dager siden. I dag tok jeg en graviditetstest, som helt tydelig var positiv. Har litt ømme bryst, ellers ingen tegn. Eller et mer passivt tegn: Jeg har ikke følt meg premenstruell siste uke, slik jeg vanligvis ville gjort. På graviditetstestbruksanvisningen, stod at den i noen tilfeller kunne vise falskt positivt resultat, blant annet ved cyster på eggstokkene. Jeg har pcos (en lykke om jeg ble gravid så raskt). Hvor stor sjans er det for at det er min pcos som gir positivt resultat på testen? Jeg har de to siste dager kjent en sloags murring i underlivet. Som om mensen skal komme i hvert øyeblikk. Vanligvis kjenner jeg det ikke før et par en til to timer før blodet kommer. Er det normalt om man er gravid å kjenne slik murring? Det er vondt, men ikke slik at jeg føler behov for smertestillende. Tyder det på noe som er galt? Evt. hva? ekstrauterint svangerskap? Hvor tidlig bør jeg til lege. Bør jeg så fort som råd, eller ok å vente til midten av september da jeg allerede har en time? Er det problem ved sydenreise når man er gravid, hvis man er forsiktig med hva man spiser og passer seg for katter? Er flyreise et problem? Min alder er 28 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311329-spm-i-forhold-til-mulig-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mensmurringer er helt vanlig i begynnelsen av et svangerskap. :o)

Lev som normalt, ikke spis rått kjøtt / rå fisk / uvaskede grønnsaker, ikke røyk eller drikk alkohol eller ta medisiner uten samråd med lege. Ellers kan du leve akkurat som du pleier. :o)

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer med at du er gravid. Testen gir bare utslag når graviditet er en realitet, altså ikke ved PCOS. Den vil også bli positiv ved graviditet utenfor livmoren. Litt murring kan forekomme selv i en normal graviditet, men blir smertene større eller hvis det kommer blødning, bør du søke lege. Jeg vet ikke når du skal reise, men jeg vil anbefale at du sjekkes med ultralyd før du reiser, så man vet at graviditeten har utviklet seg normalt. Det kan man si noe om når du er ca 7 uker på vei, dvs. 7 uker fra siste menstruasjon, da vil man kunne se hjerteaktivitet i fosteranlegget. Det vil kanskje være lurt å sjekke om du har hatt toksoplasmose tidligere, så behøver du ikke å være så forsiktig. Flyreise er ikke noe problem. Mitt viktigste råd er at du får en sjekk så du ikke skal komme opp i en situasjon med innleggelse på et sykehus i utlandet med språkproblem osv.

Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...