Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest andrine_83

Hei! Er en jente tidlig i 20-årene som nettopp har fått påvist PCOS hos gynekolog. Ultralyd-u.s kunne vise mange cyster på ovariene. Må si jeg ble overrasket over at jeg fikk denne diagnosen, da jeg er slank og aldri har hatt problemer med overvekt/bukfedme. Har imidlertid hatt litt uønsket hårvekst på hake og rundt brystvorter siden 17-18 års-alder, samt hatt akne-problemer. Menstruasjonen har vært nokså regelmessig, men den har vært svært uregelmessig det siste halve året. Gynekologen virket ganske sikker på at dette var PCOS. Hun kunne fortelle at også slanke jenter kunne få PCOS. Har nå fått et medikament som skal gi en menstruasjonslignende blødning, for så å ta bl.pr etter siste blødningsdag. Skal så starte opp med Diane. Har endel spørsmål om PCOS. Håper du kan gi meg noen svar. - Har lest litt om PCOS på internett. Der står det at det nesten bare er overvektige som har denne diagnosen, samt at kvinner med PCOS er ekstra utsatt for insulinresistens og hjerte/kar-lidelser. Hvordan er det da når jeg er slank? Er jeg utsatt for å bli overvektig? Og hvorfor er det slik at de fleste med denne diagnosen er overvektige - og andre ikke? - Har svært små bryster (noe som ikke er tilfellet med andre familiemedlemmer). Kan dette skyldes PCOS? - Hvordan er mulighetene for å få barn? Kan jeg regne med at dette kan bli vanskelig? - Diane skal virke mot uønsket hårvekst og akne. Men er det slik at det uansett er lurt å stå på p-pillen - for da å normalisere hormonbalansen og de plager som følger. Må jeg regne med å bruke p-pillen over flere år? - Hvordan er det med opptaket av næringsstoffer/vitaminer hos kvinner med diagnosen som er slanke? Er jeg ekstra utsatt for stoffskifteproblemer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311382-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved PCOS må to a av følgende tre kriterier være oppfylt: tegn på øket aktivitet av mannlige hormoner (påvist ved blodprøve eller ved øket hårvekst ), sjeldne eller manglende eggløsninger (ikke menstruasjon eller sjeldne, ofte blødninger) eller mange cyster (follikler) på eggstokkene. Du oppfyller altså kravene til PCOS. Det er mange slanke PCOS-damer, så det er en myte at de behøver å være overvektige, men overvekt kan fremprovokere PCOS på samme måte som slanking er beste behandling ved PCOS hos overvektige. Du er sannsynligvis ikke spesielt disponert for overvekt, men det er lurt å holde deg slank så er det bedre kontroll med tilstanden. Det med små bryster er noe som eksperter har observert; at mange med PCOS har små bryster, men det er ikke vitenskapelig forklaring. Hvis du ikke har eggløsning, må du ha hjelp til å sette den i gang, ofte er det tilstrekkelig med tabletter, og forholdsvis enkelt. Det er lettere å sette i gang eggløsning hos slanke enn overvektige. Diane overtar hormontilførselen og stopper din egen uhensiktsmessige produksjon, den regulerer bare dine blødninger og motvirker de uheldige virkninger av de mannlige hormoner. Hvis du ikke har graviditetsønske, er p-pille en grei prevensjon, men som sagt ’normaliserer’ den ikke ’grunn-tilstanden’, men symptomene. Du er ikke utsatt for stoffskifteproblemer, og opptak av næring og vitaminer er ikke annerledes hos deg.

Jeg håper det var svar på dine spørsmål.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311382-pcos/#findComment-2538529
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...