Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Linee73

Kjære Mette! På mandag tok jeg en gravidtest som var positiv. Uplanlagt, men veldig koselig. Problemet er at jeg har gått på Cymbalta en periode, med god virkning. Var da jeg ble gravid på nedrapping, har siden eggløsning tatt en pille à 60 mg annenhver dag. Siste pille var på lørdag (begynte å mistenke graviditet da). Dvs at jeg fra befruktning har tatt 60 mg Cymbalta annenhver dag til dag 16 etter befruktning, deretter stopp. Dette ødelegger gleden ved graviditeten. Overalt hvor jeg leser står det at en ikke skal ta Cymbalta. At det kan føre til hjerneskade ved bruka av det tidlig i graviditet. Har snakket med fastlegen min og han bare sier at dette ikke er noe å tenke på engang. Lettere sagt enn gjort å ikke tenke på dette. Har også lest at det er fra dag 17- 19 etter befruktning det er viktig at en ikke brukerlegemidler etc, at det som skader før den tid stort sett resulterer i abort. Og at hjernen starter sin utvikling fra dag 19 så det som er tatt før da ikke har noe å si for det. Stemmer dette? Jeg føler meg hjelpeløs og aner ikke hvor jeg skal henvende meg for å få noen anbefalinger om hva jge skal gjøe. Burde jeg vurdere abort for eksempel...jeg ønsker ikke å ha påført barnet mitt noe skade. Har du noen kunnskap omkring dette? Tusen takk for svar. Hilsen ei som er frustrert og lei mge og som egentlig bare vil være glad for e nytt lite vidunder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311396-gravid-og-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

’Risiko hos mennesker er ukjent’, står det i informasjon, og det gjelder alle legemidler, at man ikke har testet det på gravide og har liten erfaring med de nyere medikamenter, men det står ikke om ’absolutt forbud’, og det må tolkes som man ikke kjenner til fare for foster, ellers ville man advare. Jeg synes derfor du kan ta det med ro og glede deg over graviditeten. Du skal ikke tenke på abort, men du kan be din lege om å henvise deg til ’tidlig ultralyd’ når du er ca 12 uker gravid. Så kan man sjekke at fosteret har utviklet seg normalt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS du husker å ta folat 400 mikrogram i de første 3-4 måneder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311396-gravid-og-redd/#findComment-2538664
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...