Gjest Nickname is reserved by another user Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hei! Jeg er en mann på 26 år, og har en samboer på 22 år. Vi har kjent hverandre i flere år, og har siden mars i år vert kjærester. Vi har det fint sammen, og kommuniserer godt på alle plan. I starten av forholdet hadde vi regelmessig sex, gjerne annenhver dag eller oftere. Dette avtok imidlertid raskt, og hun har nå fortalt meg at sexlysten er i stor grad borte. Det går gjerne to, tre uker mellom hver gang, og nå er det snart en måned siden sist. Jeg prøver å ikke presse henne, men vi har pratet om at det er trist det er sånn. Ikke bare på grunn av den fysiske sexen, men mest fordi jeg/vi føler det er en nærhet som mangler. Hun er selv veldig lei seg for at det skorter på lysten, og ønsker å gjøre noe med det. Hun har til og med drøftet dette med fastlegen sin i forbindelse med et annet ærend der, uten å få noe konkret svar. Litt fakta: Når vi en sjelden gang har sex, blir hun både tent og våt, og får orgasme under forspill. Når vi har hatt sex, _sier_ hun at hun har hatt god sex, og er tilsynelatnede fornøyd. Sexlysten manglet også i et tidligere forhold, da etter å ha brukt P-sprøyten i ca et halvt år. (to injeksjoner). Hun har frem til nylig brukt Nuvaring, men har også sluttet med denne nå for å se om det kan gi resultater. Hun har vert uten p-ringen i ca to og en halv uke nå, ingen endring. Hun brukte ved et tilfelle angerpillen (Norlevo?) da hun hadde glemt å sette inn ringen igjen. Dette er ca tre mnd siden. Jeg føler dette begynner å bli en belastning på forholdet, fordi jeg uten å ville det selv blir lei meg når denne typen nærhet mangler. Jeg kjenner jeg er begynt å bli resignert i forhold til sex, og det går ut over egen lyst. Hva kan hun/vi gjøre for å bedre sexlysten? Hvordan bør jeg forholde meg til dette for at hun ikke skal føle seg presset/bli paget av dårlig samvittighet? Jeg er utrolig glad i denne jenta, og vil gjøre alt for at vi skal ha det bra på alle plan, også når det gjelder sex. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg hadde det akkurat likedan på den alderen og jeg har lest om mange jenter her inne som har det sånn også. For min del løsnet det først etter at jeg ble sterilisert og ble helt kvitt all form for hormonprevensjon, men da løsnet til gjengjeld til gagns! At det var for sent til å redde ekteskapet var en annen sak. Men altså - tidlig i 20-årene hadde jeg null sexlyst selv om jeg ikke gikk på noen form for hormonprevensjon den gangen. De gangene vi hadde sex og jeg ble tent var det godt og herlig, men jeg hadde sjelden lyst. Vet ikke hvorfor, om det var den seksuelle kjemien mellom oss som ikke stemte eller om det var mine hormoner som ikke var der i store nok mengder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-2538842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Huff, det er ikke greit når det blir slik! Jeg henger meg litt på Lillemus sitt svar, for også jeg har erfaring med at hormonbasert prevensjon fungerte altfor godt. :-( Ingen sexlyst overhode, verken på p-piller eller p-sprøyte. Det siste var aller verst, og virkningen varte 9 (!) måneder etter siste sprøyte. Helt forferdelig. Nå er jo dette endel år siden, da, så produktene er vel ikke like nå som dengang, men det kan jo være noe i det. For vår del var det èn ting som fungerte: kondom. Det kan kanskje virke som en katastrofal løsning når man er så ung som dere er, men det trenger det slettes ikke å være. Det er MYE man kan gjøre ut av å få på et kondom! :-) :-) Ønsker dere virkelig lykke til, håper dere finner ut av dette før forholdet får en for stor knekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-2538866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro Isachsen, Sexolog Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Flott at du ikke presser og er trålmodig. Godt mulig den manglende lysten er hormonelt betinget. At det er p-ringen som satte det hele i gang, og så har ikke lysten kommet tilbake. Det kan ta lang tid etter avslutting av hormonbasert prevensjon, før lysten kommer tilbake. Det finnes til og med forskning (for små undersøkelser til å kunne stole helt på) som viser at lysten kan bli permanent borte. Her trengs mer forskning. Det virker som om det er tenninga hennes som er problemet. At hun/dere ikke helt vet hvordan hun skal sette i gang lysten og bygge opp spenning. Det hender det hjelper å finne ut hva som har fungert tidligere. At dere analyserer hva som har skjedd forut for at hun har fått lyst tidligere og at dere prøver å gjenta suksessen fra den gang. Finn ut hva, hvor, hvordan og når hun tente. De fleste har et eller annent slags mønster som følger dem. Gjerne gjennom hele livet. Det er også mulig hun kan lære seg å sette i gang lyst ved å tenke gode tanker rundt sexen og at det gir henne det løftet som skal til for å få lyst. For noen er det å lage erotiske fantasier. For andre er det enkleste å prøve å forestille seg hva som hendte sist de hadde sex, og så prøve å lage bilder av hva som skjedde og legge inn forsterking ved å få med så mange sanser som mulig og gjøre det hele så levende som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-2541160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickname is reserved by another user Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Flott at du ikke presser og er trålmodig. Godt mulig den manglende lysten er hormonelt betinget. At det er p-ringen som satte det hele i gang, og så har ikke lysten kommet tilbake. Det kan ta lang tid etter avslutting av hormonbasert prevensjon, før lysten kommer tilbake. Det finnes til og med forskning (for små undersøkelser til å kunne stole helt på) som viser at lysten kan bli permanent borte. Her trengs mer forskning. Det virker som om det er tenninga hennes som er problemet. At hun/dere ikke helt vet hvordan hun skal sette i gang lysten og bygge opp spenning. Det hender det hjelper å finne ut hva som har fungert tidligere. At dere analyserer hva som har skjedd forut for at hun har fått lyst tidligere og at dere prøver å gjenta suksessen fra den gang. Finn ut hva, hvor, hvordan og når hun tente. De fleste har et eller annent slags mønster som følger dem. Gjerne gjennom hele livet. Det er også mulig hun kan lære seg å sette i gang lyst ved å tenke gode tanker rundt sexen og at det gir henne det løftet som skal til for å få lyst. For noen er det å lage erotiske fantasier. For andre er det enkleste å prøve å forestille seg hva som hendte sist de hadde sex, og så prøve å lage bilder av hva som skjedde og legge inn forsterking ved å få med så mange sanser som mulig og gjøre det hele så levende som mulig. Det er enda ingen framgang hos oss. Har lest og hørt litt om testosteronbehandling mot nedsatt sexlyst hos kvinner, er det noen som har erfaringer eller vet noe rundt dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-2568390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det er enda ingen framgang hos oss. Har lest og hørt litt om testosteronbehandling mot nedsatt sexlyst hos kvinner, er det noen som har erfaringer eller vet noe rundt dette? Det har bare gått litt over en måned siden du spurte sist. Du bør nok gi henne mer tid enn som så. Å begynne å mase om testosteronhormoner, tror jeg ikke gjør saken noe bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-2575562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forferdelig trist.. :-( Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg har det også slik. Forskjellen er at vi nå har vært sammen i flere år. Jeg er forferdelig glad i henne og orker ikke tanken på å leve uten henne. Samtidig er det helt forferdelig å leve uten sex i et parforhold. Vi har prøvd å gå fra hverandre, men det går bare ikke. Jeg har vurdert å være utro, men jeg vet at skulle det bli oppdaget kommer i hvert fall ingenting til å bli bedre. Derfor venter jeg. Og venter. Og venter. Og tenker at jeg kaster bort livet i stedet for å leve det til det fulle. Mitt råd er: Gå til en sexolog så raskt som mulig. Følg alle råd og regler dere får derfra. Aldri klag eller gjør noe annet enn å støtte henne. Hvis du ser at opplegget ikke fungerer, bør du for deres begges del gå fra henne. Jeg tror ikke et seksuelt menneske kan være lykkelig i et forhold uten lidenskap. Jeg føler jeg har spilt bort 60 millioner og egentlig bare fortsetter å spille fordi jeg nekter å gi opp håpet om å vinne dem tilbake.. og egentlig er jeg bunn ulykkelig - uten noengang å kunne vise det for det støter henne fra meg:-( Vi går nå og får hjelp hos psykolog for siste gang. Virker ikke det opplegget vi har nå, så må jeg komme meg videre i livet. Det føles som om jeg kommer til å tape uansett: Ulykkelig uten henne. Ulykkelig uten sex. Men andre har kommet over Den Store Kjærligheten tidligere, selv om det tar tid. Da kan jeg det også. Og da kan jeg finne lykke igjen. Slik det er nå vil jeg for alltid forbli ulykkelig, og jo lenger tiden går, jo mer av livet vil jeg føle jeg har kastet bort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-2575840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickname is reserved by another user Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det har bare gått litt over en måned siden du spurte sist. Du bør nok gi henne mer tid enn som så. Å begynne å mase om testosteronhormoner, tror jeg ikke gjør saken noe bedre. Det er snar to måneder siden første innlegg, og problemet har vedvart i snart et halvt år i et omtrent like langt forhold. (med unntak av de første ukene) Begge to ønsker å løse dette, og Testestoronbehandling er det min samboer som har uttrykt at hun ønsker å få sjekket nærmere opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311420-manglende-sexlyst-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-2576976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.