Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I løpet av halvannet år har jeg mistet et barn i 6. mnd, fem mnd etterpå ble jeg gravid, men mistet i 9 uke, ble deretter gravid etter en syklus og mistet igjen i uke 9. Den siste graviditeten måtte jeg tilslutt inn for å skrape ute de siste restene. Det er etter den siste episoden at kroppen min og syklusen min har forandret seg så radikalt at jeg er redd noe er galt. Alle syklene etter inngrepet har vært særs unormale - jeg har konstant brystspreng (hele mnd), samt emosjonell (føler jeg har PMS kontinuerlig...) og jeg får ikke normale blødninger (vanligvis har jeg rikelige blødninger). De første fire syklene kom det litt brunt utflod i 1,5 dager, men nå den siste "mensen" kunne du knapt se noen nyanseforskjell sammenliknet med vanlig utflod, men jeg har menssmerter - gjerne en dag og to før utfloden kommer... Det er målt at jeg har hatt eggløsning, også sist syklus (progesteron på 379 og prolaktin på 32 - eller var det omvent?) - nå rett før "mensen" kom sist var slimhinnen bare 5mm.

Jeg er VELDIG engstelig for hva som er galt - synes ikke legen tar meg alvorlig og får ingen fornuftige svar. Har spurt om det ikke er noe som kan gjøres (føler meg som en tidsinnstilt bombe), det sies at p-piller kan benyttes over en periode, men at det også kan gjøre det mer galt - stemmer dette? Finnes det andre ting som kan gjøres?

Jeg er veldig deprimert og begynner å bli desperat - er redd jeg ikke kan bli gravid igjen - redd for Ashermans syndrom og forspilte sjanser for resten av livet.

Jeg er 31 år, mannen min er 36 år. Vi har ikke genfeil og det er ellers ikke gjort unormale funn.

Ved et eventuelt nytt svangerskap hva kan gjøres annet enn albyl-E 75mg og klexane sprøyter som jeg har fått de to siste gangene (grunnet første barns død av for lite næring). Har hørt om pregnyl, når og hva brukes den for?

Jeg er veldig takknemlig for svar og vil også få takke for en fantastisk nettside!

Hilsen en ulykkelig barneønskende kvinne, men som først og fremst vil fungere normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31150-trenger-informasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PS fra Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at dere er bekymret, men hvis kromosomene er i orden har dere faktisk 75% sjanse for at det skal lykkes å få barn.

Progesterton på 32 og prolaktin er i orden, det vil ikke hjelpe med tilførsel av hormoner (pregnyl eller annet) eller en periode med p-piller. Hvis det er så lite blødning vil det være aktuelt med ultralyd, evt hysteroskopi hvor man ser inn i livmoren med en kikkert. Er det sammenvoksninger (Ashermann) kan man spalte dem kirurgisk under dette inngrepet.

Det er utfra de opplysninger du kommer med dessverre ikke noe opplaget annet dere kan gjøre enn bare prøve igjen . Lykke til.

Hvis dere kan lese engelsk og forstå medisinske uttrykk. så se denne nyeste oversikt om problemet:

http://www.rcog.org.uk/guidelines/recurrent.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31150-trenger-informasjon/#findComment-123500
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...