Gå til innhold

anafylaktisk reaksjon.

Anbefalte innlegg

Gjest Mari113

I går klokken 17 fikk jeg plutselige magesmerter - luftsmerter og kvalme - og et par minutter senere begynte det å klø i håndflatene, på fotsålene og i hodebunnen. Jeg ble rød i ansiktet og fikk litt hovne og stive lepper. Ble også svimmel, slapp og svett og tachycard, og måtte bare legge meg. Jeg skjønte at jeg hadde fått en kraftig allergisk reaksjon. 17.15 oppdaget mannen min at huden var blitt ødematøs og rød, hårsekkene stod opp som nåleputer, og jeg hadde vabler på ryggen. Han ringte 113 for å få råd. Jeg var våken og klar hele tiden, og hadde heller ikkke pustevansker, men var sirkulatorisk påvirket. Vi var på en hytte på fjellet, hadde ikke bil og var 1 time unna nærmeste sykehus. AMK tilbød ambulanse, men vi ville se an noen minutter. De mente at hvis jeg ble verre eller det ikke gav seg, måtte jeg på sykehus. Etter at vi oppdaget utslettet, stabiliserte situasjonen seg og klokken 18.30 var utslettet borte og jeg følte meg litt bedre, og til slutt fikk jeg kraftig diare. Det siste jeg hadde i meg var en kopp te 1 time før anfallet. Hadde det samme for litt over en måned siden, men ikke så kraftig, og skjønte først etterpå at jeg nok hadde hatt en allergisk reaksjon, men på hva? Da hadde jeg spist 1,5 -2 timer før anfallet. Nå er jeg bekymret for at reaksjonen kan bli alvorligere neste gang, og skummelt er det at jeg ikke vet hva jeg kan ha reagert på. Hvordan kan jeg utredes for dette, og få råd om hvordan jeg skal forholde meg? Kanskje må jeg gå rundt med adrenalin heretter? Jeg er selv intensivsykepleier og har sett at en allergisk reaksjon fort kan bli alvorlig. Var det riktig av oss å vente og se an? Jeg kunne jo fått en kraftig luftveisreaksjon også. Jeg har ikke tro på at fastlegen min kan nok om dette. Kan ellers opplyse om at jeg er kvinne på 34 år, frisk, røyker ikke, tar ingen medisiner og har ingen kjente allergier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311556-anafylaktisk-reaksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allergiske reasksjoner kan virke svært skremmende. I dette tilfellet gikk det bra - men jeg synes ikke man skal "gamble" med det hvis det inntreffer igjen.

Du bør være utrustet med Cortison, Epipen og anthihistaminer, spesielt når du befinner deg timer unna hjelp.

Jeg ville oppsøkt fastlege og bedt om utredning hos en spesialist på allergier. Noen ganger finner de ting du reagerer på - andre ganger ikke. Og du kan reagere på langt mer enn det tester avslører - det er jo begrenset hva de tester for. Men du vil i hvertfall få god innføring i hvordan forholde deg hvis det inntreffer igjen.

Trolig skyldes en såpass krafig reaksjon inntak av mat eller insektsbitt. Men dette er det jo umulig å vite. Du har jo sett hvor fort dette kan utvikle seg og burde derfor ta klare forholdsregler - vær utstyrt med det du trenger hvis det skulle bli akutt. De rundt deg bør også lære seg hva de skal gjøre hvis det går så fort at du ikke rekker og feks få satt sprøyte selv.

Jeg venter aldri når jeg får en kraftig reaksjon - det er rett til lege eller legevakt. Og jeg bærer alltid med meg Epipen.

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Kjære deg

Du har som du selv ganske riktig har diagnostisert, hatt en anafylaktisk reaksjon - forløpet var helt klassisk. Anafylaksi er potensielt meget alvorlig, men heldigvis kan anfallet gå over helt av seg selv som det gjorde i ditt tilfelle.

Når du har fått en anafylaktisk reaksjon to ganger nokså tett på hverandre synes jeg det er rimelig at du utstyres med adrenalin - best er en EpiPen som du slipper å trekke opp, men kan sette direkte i låret slik at dosen utløses av seg selv. Når du først skal ha adrenalin bør du ha to sprøyter da en dose ikke alltid er tilstrekkelig. Jeg synes nok det er risikabelt å se en anafylaksi an - man vet aldri hvordan anfallet utvikler seg og observasjon i sykehus er nok det tryggeste.

En anafylaktisk reaksjon kan komme uten at det er mulig å finne en årsak - man regner at i ca 20% av alle anafylaksier finnes ingen årsak. Ellers er bi/vepsestikk og allergiske matrekasjoner de viktigste årsakene. I noen tilfeller kan anafylaksi utløses av anstrengelse, med eller uten forutgående inntak av en bestemt matvare.

Behandling av anafylaksi er først og fremst adrenalin; antihistaminer og kortison er tilleggsmedikasjon. Derfor er det aller beste at den som har hatt et anafylaktisk anfall går med adrenalin på seg i tilfelle det oppstår et nytt anfall. Det er helt ufarlig og i mange tilfeller livreddende at adrenalin settes raskt. Da vil man også ha tid på seg for å oppsøke lege/legevakt/sykehus og få videre behandling.

Når det gjelder utredning så er det som nevnt ofte ikke mulig å finne noen utløsende årsak. Men det er viktig å bli grundig undersøkt for å utelukke eventuelle allergier eller andre sykdommer som kan gi symptomer. Det beste er å be fastlegen om en henvisning til en indremedisiner eller til en sykehuspoliklinikk. De store sykehusene har god kompetanse på hva og hvordan forholde seg ved begynnende anafylaksi. Det er også nødvendig med god opplæring i bruken av adrenalin-pennen - kanskje ikke så nødvendig for deg som er intensivsykepleier.

For å kort konkludere: Anafylaksi er en situasjon som må tas meget alvorlig. Det aller viktigste er å få satt Adrenalin raskt - all annen behandling er tilleggsbehandling. Det er riktig å tilkalle ambulanse selv om man har satt adrenalin selv, anfallet kan fortsette selv om adrenalinen hjelper i første omgang. Etter en slik episode bør det foretas en utredning for om mulig å finne årsaker eller utelukke årsaker til anfallet.

Lykke til.

regnbuen1365380543

Kjære deg

Du har som du selv ganske riktig har diagnostisert, hatt en anafylaktisk reaksjon - forløpet var helt klassisk. Anafylaksi er potensielt meget alvorlig, men heldigvis kan anfallet gå over helt av seg selv som det gjorde i ditt tilfelle.

Når du har fått en anafylaktisk reaksjon to ganger nokså tett på hverandre synes jeg det er rimelig at du utstyres med adrenalin - best er en EpiPen som du slipper å trekke opp, men kan sette direkte i låret slik at dosen utløses av seg selv. Når du først skal ha adrenalin bør du ha to sprøyter da en dose ikke alltid er tilstrekkelig. Jeg synes nok det er risikabelt å se en anafylaksi an - man vet aldri hvordan anfallet utvikler seg og observasjon i sykehus er nok det tryggeste.

En anafylaktisk reaksjon kan komme uten at det er mulig å finne en årsak - man regner at i ca 20% av alle anafylaksier finnes ingen årsak. Ellers er bi/vepsestikk og allergiske matrekasjoner de viktigste årsakene. I noen tilfeller kan anafylaksi utløses av anstrengelse, med eller uten forutgående inntak av en bestemt matvare.

Behandling av anafylaksi er først og fremst adrenalin; antihistaminer og kortison er tilleggsmedikasjon. Derfor er det aller beste at den som har hatt et anafylaktisk anfall går med adrenalin på seg i tilfelle det oppstår et nytt anfall. Det er helt ufarlig og i mange tilfeller livreddende at adrenalin settes raskt. Da vil man også ha tid på seg for å oppsøke lege/legevakt/sykehus og få videre behandling.

Når det gjelder utredning så er det som nevnt ofte ikke mulig å finne noen utløsende årsak. Men det er viktig å bli grundig undersøkt for å utelukke eventuelle allergier eller andre sykdommer som kan gi symptomer. Det beste er å be fastlegen om en henvisning til en indremedisiner eller til en sykehuspoliklinikk. De store sykehusene har god kompetanse på hva og hvordan forholde seg ved begynnende anafylaksi. Det er også nødvendig med god opplæring i bruken av adrenalin-pennen - kanskje ikke så nødvendig for deg som er intensivsykepleier.

For å kort konkludere: Anafylaksi er en situasjon som må tas meget alvorlig. Det aller viktigste er å få satt Adrenalin raskt - all annen behandling er tilleggsbehandling. Det er riktig å tilkalle ambulanse selv om man har satt adrenalin selv, anfallet kan fortsette selv om adrenalinen hjelper i første omgang. Etter en slik episode bør det foretas en utredning for om mulig å finne årsaker eller utelukke årsaker til anfallet.

Lykke til.

Jeg har selv hatt en reaksjon, jeg har tolket som anafylaktisk to ganger med flere års mellomrom. Siste gang tror jeg at jeg reagerte på pinnekjøtt eller noe av tilbehøret. I tillegg til tungpusthet, rødme, svie/kløe/brennende følelse i håndflater, fotsåler og innersiden av lårene, var fotsålene mine utrolig oppsvulmet. Jeg har et blodtrykksapparat hjemme som viste svært lavt blodtrykk. Jeg var veldig i tvil om jeg burde ringe legevakten, for jeg var usikker på hva som var farlig lavt blodtrykk, men valgte å se det an. Jeg forstår på svaret ditt at det bør man ikke gjøre. Jeg har en del kjente allergier,men dette var en reaksjon på noe ukjent. Synes du jeg også bør skaffe meg en adrenalinpenn?

Jeg har selv hatt en reaksjon, jeg har tolket som anafylaktisk to ganger med flere års mellomrom. Siste gang tror jeg at jeg reagerte på pinnekjøtt eller noe av tilbehøret. I tillegg til tungpusthet, rødme, svie/kløe/brennende følelse i håndflater, fotsåler og innersiden av lårene, var fotsålene mine utrolig oppsvulmet. Jeg har et blodtrykksapparat hjemme som viste svært lavt blodtrykk. Jeg var veldig i tvil om jeg burde ringe legevakten, for jeg var usikker på hva som var farlig lavt blodtrykk, men valgte å se det an. Jeg forstår på svaret ditt at det bør man ikke gjøre. Jeg har en del kjente allergier,men dette var en reaksjon på noe ukjent. Synes du jeg også bør skaffe meg en adrenalinpenn?

Alle som opplever dette bør ha Epipen og i tillegg antihistaminer og Cortison. Epipen er ikke nødvendigvis det man setter først, man kan få god hjelp av Cortison og antihistaminer ved en vanlig "angrep" ved allergi - altså der det ikke utvikler seg raskt. Men så har vi de tilfellene der det ikke er nok og da er Epipen som legen her svarer, løsningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...