Gjest alle nickname er opptatt jo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hei! For ca 3 mnd siden ble samboeren min syk.. han er 24 år, og nesten aldri vært syk før.. Bare halsbetennelse...Han våket en natt med store mage smerter, tett hals, og vondt for å puste.. Dro på legevakta, og de kunne fikke finne hos galt. Senken ble målt, og var normal, ble tatt undersøkelser av magen med ultralyd og div. prøver.. alt er normalt. Har også tatt masse vanlige prøver hos legen. alt er bra. Men etter at mageproblemene forsvant har det dukket opp nye ting.. Han er slapp(men klarer fint å holde seg i fysisk aktivitet f. eks sykling) men føler at det er noe med kroppen som ikke er som den skal.. Har vondt i kroppen,(sånn verking i muskler) og mye vondt i hode.. sier han har bare lyst til å ligge å sove... Han har forresten vært sykemeldt i 3 mnd.. Og da lurer jeg på...: I jan/feb fikk jeg diagnosen Mycoplasma lungebetennelse, uten typiske sympt. Jeg hadde ikke feber(noe han heller ikke har) senken var normal(Det er hans også) Men jeg var slapp.. følte også at det var noe med kroppen som jeg ikke helt visste hva var... Gikk med det i ca 1 mnd, før det ble tatt prøve for mycoplasma av meg.. Og den var positiv. Hos legen fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte antibiotika... Men jeg gikk LENGE uten å bli frisk.. gikk rundt i min egen bobble liksom, Så gikk jeg til legen på nytt, og fikk en 14 dagers kur med Clasid! Ble ha helt frisk etter noen uker.. Kan det være det han har?? Det ligner mye, og med tanke på at han har tatt så mye prøver så virker det logisk for meg... Var akkurat sånn jeg følte meg også.. Vi bor i en liten leilighet, og er sammen omtrendt hele tiden.. og det står på nettet at det er svært smittsomt. Han har også i perioder(4-5 dager) følt seg helt bra, men så dukker det opp igjen. Vi har også vært litt plaget med fukt i leiligheten vår.. men ser liten bedring på helsen selvom vi ikke har bodd her på 3 uker nå.. bodd litt hos foreldre for å se om det kan hjelpe..... Dette ble mye, men håper noen kan hjelpe oss! Takk for svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311558-mycoplasma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hei, Nei, dette var ikke så lett å svare på. Såpass omfattende diffuse ganske generelle plager som han har hatt kan det være mange årsaker til. Mycoplasma infeksjoner er en mulighet, men det er ikke så vanlig at symptomene er så lite karakteristiske og så langvarige. Det kan være andre infeksjoner også. Epstein-Barr virus (EB), som forårsaker mnononukleose er ikke uvanlig.Symptomene der er ofte ganske diffuse og generelle. Det går an å ta blodprøve og undersøke på det. Det klan muligens også være andre infeksjoner. menhvis det vedvarer bør han undersøkes skikkelig hos en indremedisiner. Og undersøkes på andre sykdommer også, ikke bare på infeksoner. Jeg tør ikke påta meg å stille noen diagnose basert bare på de begrensede opplysninger du har gitt meg. DFå en henvisning til en indremedisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311558-mycoplasma/#findComment-2539863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.