Gå til innhold

Morkakeplassering,konisering og andre spørsmål.

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker seriøse svar

Hei.. Jeg har mange ting jeg lurer på og håper du kan svare. Er 41år og gravid for 5.gang i uke 19. SA i mars i uke 6. Tidlige svangerskap har vært problemfrie, men alle fødsler har vært kompliserte(svangerskapsforgiftning/tangforløsning/ett keisersnitt) Alle barn store rundt 5kg. Fødsel aldri startet av seg selv. Ca 2uker over termin har problemene oppstått. Ikke sukkersyke. Siste svangerskap 1993. Har nett vært på UL i uke 18. Der fikk jeg beskjed om placenta Anterior og lavt leie. Livmorhalsen var ca 3cm lang (målt pga konisering av cin 3 ,for 8 år siden og pga masse kynnere ,siden uke 14)Ikke veldig vonde kynnere. Mulig erytrocyttantistoffer funnet pga rhesus 0-. Her er følgende(mange) spørsmål. -Kan jeg bare dra på langturer med bil? Tenker på Oslo-Bergen tur /retur?, eller er det stor fare for blødninger hos meg pga placenta sin plassering? Ikke hatt blødninger til nå.Har lyst til å dra på tur men alle sier jeg bør holde meg nær sykehuset. - Bør jeg få flere innvendige UL pga koniseringen eller er ca 3cm bra i uke 18 selv om jeg har mye kynnere? -Har alderen noe å si i forbindelsen overnevnte problemstillinger? -Jeg kjenner ikke liv enda . Er det normalt i uke 20? Er det pga morkakas plassering? -Bør jeg be om keisersnitt denne gangen også, pga at jeg ikke har født normalt med de 3 andre? Sykehuset sier jeg kan sikkert velge selv, men jeg syns dette valget er veldig vannskelig, og jeg ønsker at fagfolk skal ta valget ikke jeg !! Jeg har jo aldri opplevd at en fødsel har begynnt av seg selv. Jeg kom meg hurtigere etter vaginal fødsel,enn keisersnitt(med nr2) men alltid har det oppstått problemer ved igangsetting.Jeg er så usikker. -Hvorfor kan det påvises mulig erytrocyttantistoff når jeg alltid har fått de nødvendige rehsus-sprøytene tidligere. Har dette noe å si for babyens utvikling? Skal ta kontroll prøve i uke 32. - Er mest bekymret for morkakens beliggenhet og koniseringen, i tillegg til valg av forløsning. Er så gammel nå at dette er kanskje min siste sjanse til å få et barn til ( eneste barn med min nåværende mann) , så jeg vil gjerne gjøre de riktige tingene. På sykehuset sier de ikke så mye og jeg går å funderer på hva jeg bør gjøre. Kanskje du kan gi meg noen råd til hvordan jeg skal forholde meg til de overnevnte problemstillingene?

Fortsetter under...

Her var det mye jeg ikke kan svare på, men når det gjelder turen til Bergen, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan gjennomføre den.

Det er jo ikke slik at det ikke finnes god helsehjelp andre steder enn i Oslo :)

Når det gjelder antistoffer så hadde jeg det med de to siste mine. Jeg ble kontrollert 1 gang i mnd fra de fant det ut. Alt gikk helt fint, men begge fikk gulsott og måtte ligge i lys på sykehuset.

Morkakas plassering har jo endel å si for om man kjenner liv, men hvorvidt det er tilfellet hos deg kan jeg ikke si noe om.

Når de gjelder de kompliserte fødslene, så synes jeg det er vanskelig å gi råd. Ingen fødsel er lik, men du har jo prøvd 4 ganger før med komplikasjoner... Samtidig er jo en vaginal fødsel bedre for både mor og barn... Næh, sannelig om jeg vet... Snakk med jordmor hvis du tror du får noe fornuftig svar :)

Lykke til :)

Mette Moen, Gynekolog

For å gi deg mest mulig seriøs svar har jeg snakket med en meget erfaren kollega som er ekspert på svangerskap. Det med morkakens plassering skulle ikke bety noen risiko. Antistoff kan være i andre blodsystemer enn rhesus-systemet (ABO, Kel, Lewis, Duffy og Kidd), det er bare for å hindre rhesus-antistoffer at man får forebyggende sprøyte fordi det er den farligste type. Du må høre med din lege om hvilket antistoff som det er mistanke om. Hvis det først skal tas ny prøve i uke 32, kan det ikke anses som noen fare for fosteret. Med hensyn til måling av livmorhalsen, så er det stor diskusjon om det har noe for seg og om det kan si noe om risiko for tidlig fødsel.

- Du kan dra på tur til Bergen.

- Ny ultralyd for måling av livmorhals har tilsynelatende ingen hensikt.

- Alderen har i seg selv ikke noe å si

- Du er på det tidspunkt hvor de fleste kjenner liv, morkakens beliggenhet har neppe betydning . Ved ultralyd så man vel at det var normal aktivitet hos fosteret?

- Med hensyn til keisersnitt er det vanskelig å gi råd, men jeg synes du skal snakke med lege/jordmor om det når fødselen nærmer seg. Hvis barnet blir omkring 5 kg og/eller hvis du ikke går i fødsel ved termin, kan man jo utføre keisersnitt. Så man behøver ikke å ta avgjørelsen på forhånd, men det kan være lurt å legge en plan med fødeavdelingen.

Jeg håper at graviditeten kommer til å forløpe uten komplikasjoner og ønsker deg lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...