Gjest erdetingenledigenick Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Til Dr. Miklos Degre, Spesialist i mikrobiologi Hei! Jeg er en kvinne som sliter med periodevis brennende smerter i underlivet. Jeg har vært gjennom en abort med utskrapning og flere misslykkede ivf-forsøk, men plagene ble akutte etter nok en smertefull utskrapning få dager etter et keisersnitt for to år siden. Jeg oppsøkte gynekolog få dager etter elektivt keisersnittet grunnet fødselsangst, fordi jeg hadde brennende sviende smerter og utflod som så ut som glassmanet (helt gjennomsiktig og glassaktig). Jeg fikk beskjed om utfloden var rester av barnets hinne, og etter utskrapiningen fikk jeg Flagyl og et annet antibiotikum som jeg ikke husker navnet på, men fikk beskjed om at det var preventivt og jeg ikke hadde en infeksjon i livmoren, kun rester som ikke kom ut av seg selv. Etter utskrapningen forsvant utfloden, men jeg var fortsatt rød og sår og hadde intense smerter. I løpet av det første året var jeg til i alt fire gynekologer, i desperasjon, for å finne ut hva smerten kunne komme av. Kun min faste gynekolog tok prøver som ble sendt til dyrking og utelukket etter dette infeksjon både i skjede og urin, men jeg vet jo ikke hva som ble testet. Til slutt fikk jeg diagnosen vestibulitt og vaginisme en diagnose jeg egentlig har forsonet meg med tanke på min smertefulle underlivs-historie. Smerten er ganske avgrenset og blir verre når jeg stresser. Jeg har med interesse fulgt en tråd på Kvinneguiden, http://forum.kvinneguiden.no/index.php?s=0f1ad5ec78f575703e7bae2a730ab03f&showtopic=182817&st=500 der flere kvinner med samme diagnose diskuterer. Til min overraskelse leste jeg der om en annen kvinne som hadde fått tilsvarende plager etter keisersnitt og som hadde fått påvist gule stafylokokker. Jeg syns det virker så utrolig at denne kvinnen kan ha gått med gule stafylokokker i ti måneder uten at de har utviklet seg til å bli dødelige. Samtidig lurer jeg på muligheten til at dette kan være årsak til mine smerter også. Det høres jo fantastisk ut om en enkel antibiotikakur kan gjøre meg helt bra igjen? Det er nå to år siden keisersnittet og utskrapningen og jeg er mye bedre enn jeg var rett etter fødsel, men sliter periodevis fortsatt med brennende sviende smerter. Utrolig nok er jeg gravid igjen og skal også denne gangen forløses ved keisersnitt grunnet fødselsangst. Jeg er selvfølgelig veldig redd for at smerten skal blusse opp igjen. Spørsmålet til deg er om du tror mine plager kan skyldes en infeksjon, evt av gule stafylokokker. Er det virkelig mulig å ha en slik infeksjon i skjede og underliv i to år, uten å ha andre symptomer enn rødhet og svie? Syns du jeg bør gå til en spesialist og få tatt prøver om det kan være en slik infeksjon. Hvor kan jeg i så fall få tatt en slik prøve? Takker for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311600-gule-stafylokokker-etter-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg har selvfølgelig ikke muligheter til å stille diagnose om hva dine smerte skyldes. Etter din beskrivelse høres det ut som en relativt komplisert historie. Du lufter mligheten for at det kan være infeksjon. Det finnes jo infeksjoner i underlivet som er kroniske og som er vanskelige å stille diagnose på. Jeg ville tenke på sk. anaerobe bakterier, dvs bakterier som trives og lever helst uten nærvær av oxygen. Noen av disse kan forårsake kroniske infeksjoner. For å undersøke på dette er det nødvendig med ganske spesielle indikasjoner og rekvirerende lege må spesielt understreke at det er disse bakterier som han/hun vi få utført undersøkelse på. Disse undersøkelser er relativt krevende og de fleste laboratorier utfører ikke slike. Men det kan være verdt å prøve. Når det gjelder dine tanker om stafylokokker så har jeg ingen tro på det at de kan forårsake slike symptomer. De blir også påvist ved vanlige bakteriologiske undersøkelser. Det kan være kanskje et poeng å få en bakteriologisk undersøkelse som et ledd i svangerskapsoppfølging, man kan da utelukke de vanlige bakterier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311600-gule-stafylokokker-etter-keisersnitt/#findComment-2542430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.