Gå til innhold

tokoplasmose smitte i graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen bekymret

HeI Jeg er en kvinne på 36 år som er gravid i uke 26. Har slitt i mange år for å få til denne graviditeten. Det er nok årsaken til at jeg bekymrer meg veldig mye. Så til spørsmålet: Vi har et området i hagen som det er mye sand og som alle kattene i nobolaget har hatt mye avføring. Det er så ille at vi ser det ligger avføring oppå sanden. Jeg valgte å dekke dette området til med noen laken, slik at ikke dattera mi skulle leke oppi der.(Jeg rotet ikke i sanden, bare la lakenet forsiktig oppå) Det jeg er redd for er at jeg har pådratt meg smitt når jeg måtte gå uti sanda. Jeg brukte to lag engangshansker og munnbinn når jeg gjorde dette. Og har kasta sko jeg brukte. Gikk deretter rett i dusjen og vasket alle klærne. Vasket også hendene mange ganer etterpå. Kan jeg ha fått i meg smitte, og bør jeg ta en test etter tre uker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311658-tokoplasmose-smitte-i-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan ikke bli smittet på den måten. Du må få parasitten inn i munnen for å bli syk, og selv uten munnbind og hansker kan du ikke bli smittet av å legge et laken over en sandkasse... Jeg husker at jeg var overnervøs for toxo og listeria da jeg var gravid, så jeg vet hvordan det er. Lykke til, det går nok bra!

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er en liten andel av katter som er smittet og kan smitte med Toxoplasma. Men utelukke kan man ikke. Sjansen til at du har fått i deg på denne måten du beskriver er relativt litgen. Men det skader i alle fall ikke å få tatt en prøve til Toxoplasma-test, så vil du bli beroliget. Det er en relativt kurrant sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...