Gå til innhold

Å sitte med boliglån som enslig

Anbefalte innlegg

Gjest Enslig med husdrøm

Jeg er enslig og har barn. Leier en leilighet nå, men ønsker på sikt å kjøpe meg hus.

Er jo usikker på om jeg kan klare meg med boliglån + + når jeg har en inntekt på 330.000,- i året.

Noen med tilsvarende lønn og som har klart dette med å eie isteden for å leie?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Å kjøpe hus når man er enslig og har en inntekt på 330.000 i året skal vel meget godt gjøres, med mindre man har en god egenkapital (minst en million?).

I Oslo vil selv en treroms leilighet koste _minst_ to millioner og hus koster mer - kanskje fra tre millioner og oppover. Men nå sier jo ikke du noe om hvor du bor.

Gjest Enslig med husdrøm

Å kjøpe hus når man er enslig og har en inntekt på 330.000 i året skal vel meget godt gjøres, med mindre man har en god egenkapital (minst en million?).

I Oslo vil selv en treroms leilighet koste _minst_ to millioner og hus koster mer - kanskje fra tre millioner og oppover. Men nå sier jo ikke du noe om hvor du bor.

Hvor vi bor er husprisen fra ca 1,3 mill.

-Er nok mest intressert i svar fra noen som faktisk har klart dette.. Det handler jo om prioriteringer også når man er alene og velger å kjøpe hus/leil. -Man kan jo ikke regne med å dra på sydenferie hvert år, bytte garderobe hver måned osv...

Gjest Meegan

Du kan søke kommunen om starttilskudd fra husbanken, tror du kan få opp til 20 % av kjøpesummen. Har også hørt at man kan få noe tilskudd pr barn, men vet ikke om det er riktig. I tillegg kan du søke om lån og få gunstig rente.

Jeg hadde absolutt forsøkt å få til dette hvis jeg hadde vært i din situasjon. Sier de at de ikke har penger nå, spør når neste pott kommer.

På DinSide og mange andre steder er det kalkulatorer som regner ut hvor mye lån du kan betjene.

Lykke til

Gjest Meegan

-Er nok mest intressert i svar fra noen som faktisk har klart dette.. Det handler jo om prioriteringer også når man er alene og velger å kjøpe hus/leil. -Man kan jo ikke regne med å dra på sydenferie hvert år, bytte garderobe hver måned osv...

1,3 tror jeg skal være mulig, dersom du får starttilskudd i tillegg. Og ikke har mye andre lån.

Annonse

Gjest Det kan jo gå

Det kommer helt ann på deg selv og din vilje.

Jeg ble enslig med to små barn og hadde den stønaden der i tre år, så gikk jeg ennå flere år hjemme pga. sykdom. Ble virkelig ikke fet av det.

MEN, jeg klarte alikavel å få kjøpt meg en eldre bil, og etterhvert en rimelig leilighet, som jeg etter tre år byttet ut med et hus. Dette er noen få år siden, og jeg bor på småsted så summene her er noe helt annet enn i f.eks. Oslo, i dag.

Poenget er at det kan være utrolig hva vi kan få til hvis vi har stålvilje.

Jeg måtte ta en dyrere forbrukslån for å få bil, men fikk et lite begynnerlån av kommunen til egenkapital på leiligheten og resten lånte jeg gjennom Husbanken.

I DAG tjener jeg omtrent som du, og i dag har jeg fremdeles huset mitt, en veldig bra bil, er på vei til å kjøpe en bil nr. 2 og vil så helt klart påstå at jeg har en grei økonomi.

Men igjen, fremdeles bor jeg på et småsted og husene har steget godt i pris de senere år. Ser at et huslån i dag er noe annet enn hva jeg sitter med.

Kanskje du kunne få hjelp av en økonomisk rådgiver?

Og kanskje i allefall vurdere en tomannsbolig. Om du leier ut under halvparten så får du den inntekten skattefri, og det kan gjøre mye i et månedlig regskap.

Gjest Elextra

Hørtes som sagt litt urealistisk ut, men håper du får det til.

Heia!

Jeg har en enslig venninne uten barn, da, men allikevel, kanskje det kan være ett utgangspunkt.

Hun hadde ikke egenkapital, i alle fall ikke mye. Hun har ett lån på hele kjøpesummen, og litt studiegjeld i tillegg. Hun kjøpte leiligheten for 1380000,- Hun klarer seg veldig bra, og trodde det skulle bli tøffere enn det ble.

Hun gjorde noen små justeringer i sin privatøkonomi som feks. sluttet på treningstudio (600,- mindre utgift i måneden), og litt andre ting.

Hun har ikke bilutgifter heller, og sykler sommerhalvåret til jobb, t-baneutgifter vinterstid.

I tillegg sluttet hun å røyke....

Mulig det vlle vært tøft for henne om hun hadde barn, det er jo en stor utgiftpost, (mat, klær, barnehage etc etc)

Lykke til!

Vennlig hilsen

Persille1365381127

Spørsmålet blir jo hva du må låne?

Om du må låne 500.000 klarer du deg helt fint, om du må låne to millioner tror jeg ikke du vil få lån engang, og det vil bli vanskelig for dere.

Dette er ikke noe vi kan svare på egentlig, du må regne på hvor mye du kan bruke på lån, ut fra hva du har av inntekt minus faste utgifter i dag - og hva du da kan/vil sitte igjen med.

Det vil du fint klare :)

Du finner en løsning sammen med saksbehandler som du kan leve med når det gjelder de mnd.avdrag.

Annonse

Gjest bolighai

Jeg er alenemed tre barn og har bolig og lån over millionen. Løsningen er å eie bolig med utleiedel, da finansierer leieboerne en del av din bolig. ;))

Jeg hadde vel 100.000 mindre enn deg da jeg måtte ut på markedet med 400.000,- i lomma og trengte lån. Fikk uten problemer låne 625.000,- men det var max av det jeg fikk. Var heldig og fikk en 3-roms til 985' som jeg 2,5 år etter solgte for 1.290'. Kjøpte så en 4-roms for 1.560'. Har i mellomtiden både fått arv og avviklet firma og vært svinheldig med økonomien og sitter nå med et boliglån på 250' og i overkant av 7 år igjen og noe høyere lønn heldigvis. :o)

Gjest firepile

Prøv denne lånekalkulatoren: http://www.nettavisen.no/bolig/article1763632.ece

Gjest mandolina

En tommelfingerregel er det at en kan låne inntil tre ganger årsinntekten.

Årsinntekten din i tillegg til lønn er vel barnetrygd og barnebidrag.

Så det blir bare å regne om du vil klare det. Hvis det er frem i tid, kan du jo spare BSU i mellomtiden.

Hilsen

Gå inn på Dine Penger på VG. Der har de en lånekalkulator som viser deg hva du kan klare for å ha det romslig, ikke fullt så romslig (økonomisk) osv. Veldig bra synes jeg.

Jeg tjener 400000 tusen i året og hadde ikke tatt sjansen på å ha over en mill i lån, men jeg vil heller ikke forsake så alt for mye. Alt kommer jo ann på hvordan du ønsker å leve :-)

Har litt mindre enn deg i inntekt, men tok opp lån på 1,2 mill da jeg kjøpte hus. Hadde da kausjonist på en liten del av lånet. Nå har jeg igjen godt og vel 1 mill og det er en stund siden jeg slapp kausjonisten. Kommer litt an på om du har noe egenkapital, jeg hadde full BSU som jeg brukte, eller hadde jeg lite.

Vi har levd greit synes jeg, vi unner oss ferie hver sommer, kjøper det vi trenger og greier å spare litt i tillegg. Synes ikke jeg er fattig, men bruker ikke penger på unødvendige ting. Er flink til å sette av penger hver mnd som er beregnet på ferie, fordi at jeg prioriterer det. Og setter av en viss sum som dekker de faste utgiftene, slik at jeg ligger på forskudd.

Problemet kan være å finne en bank som vil gi deg lån, sjekk opp det først. Evt spør om noen kan være kausjonist for deg, da stiller du sterkere. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...