Gå til innhold

Opptrening-Rehabiliteringsenter

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Er det noen som har erfaringer og dele med meg?

Jeg vet innerst inne at tiden er overmoden for opphold slik at kroppen kan trenes litt mer opp, av kyndig personell. Jeg vegrer meg, for jeg vil ikke være borte hjemmefra, jeg er nok borte med alle sykehusoppholdene. Kroppen er sliten, det har gått slag i slag i mange år nå med medisiner, behandling, undersøkelser. 3 store operasjoner har det blitt de siste 2 årene, så jeg er sliten.

Jeg er fryktelig usikker på hvor jeg vil passe best inn. Noen har steder og anbefale?

De som er noenlunde i nærheten av meg, er i hovedsak for eldre som har operert hofter og knær. Jeg ser for meg at det vil bli fryktelig kjedelig og at jeg ikke hører hjemme. Kanskje jeg er fordomsfull.

Alle erfaringer tar jeg i mot med stor takk, da jeg egentlig er ganske grønn på dette. Det er blitt sagt at gir jeg klarsignal, så kan det søkes. Hvordan forløper egentlig ett opphold?

Jeg har fysioterapi nå, og prøver så godt jeg kan og trene meg opp, men det er ikke tilstrekkeligt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311674-opptrening-rehabiliteringsenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan anbefale Catosentret i Son, der er det folk i alle aldersgrupper og med alle slags diagnoser.

Hadde et opphold der for to år siden under betegnelsen sammensatte problemer og arbeid. Vi var en gruppe på 8 stykker som kom samtidig og var sammen under hele oppholdet på 4 uker. Felles for oss var at vi var helt eller delvis sykmeldt eller på rehbiliteringspenger fra NAV. Vi hadde individuell trening og fellestrening i basseng eller sal, samtaler med sykpleiere og fysioterapeuter.

Utover oss som var i denne gruppen var det folk som var trafikkskadde, kom rett fra sykehus og skulle trene seg opp, og kreftpasienter som hadde pause i behandlingen. Kort og godt en sammensatt forsamling.

Det var de 4 beste ukene jeg har hatt på veldig mange år og kan anbefales på det varmeste.

Jeg kan anbefale Catosentret i Son, der er det folk i alle aldersgrupper og med alle slags diagnoser.

Hadde et opphold der for to år siden under betegnelsen sammensatte problemer og arbeid. Vi var en gruppe på 8 stykker som kom samtidig og var sammen under hele oppholdet på 4 uker. Felles for oss var at vi var helt eller delvis sykmeldt eller på rehbiliteringspenger fra NAV. Vi hadde individuell trening og fellestrening i basseng eller sal, samtaler med sykpleiere og fysioterapeuter.

Utover oss som var i denne gruppen var det folk som var trafikkskadde, kom rett fra sykehus og skulle trene seg opp, og kreftpasienter som hadde pause i behandlingen. Kort og godt en sammensatt forsamling.

Det var de 4 beste ukene jeg har hatt på veldig mange år og kan anbefales på det varmeste.

Det hørtes bra ut!

Minuset er lang reisevei. Var du der hele tiden? Eller må en hjem i helger?

Skal lese litt om senteret jeg, takk for at du delte din erfaring med meg.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217944217' post='3928507]

Det hørtes bra ut!

Minuset er lang reisevei. Var du der hele tiden? Eller må en hjem i helger?

Skal lese litt om senteret jeg, takk for at du delte din erfaring med meg.

Jeg var der to helger og hjemme to helger, bare 1,5 timers reisevei.

En i gruppa mi bodde på Dombås og reiste hjem hver helg.

Jeg var der to helger og hjemme to helger, bare 1,5 timers reisevei.

En i gruppa mi bodde på Dombås og reiste hjem hver helg.

Jeg har mange timer reisevei, det er litt det som holder meg tilbake også. Er mange uker borte fra guttungen. Jeg skal la tanken modne litt tror jeg.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217971090' post='3928742]

Jeg har mange timer reisevei, det er litt det som holder meg tilbake også. Er mange uker borte fra guttungen. Jeg skal la tanken modne litt tror jeg.

Hvor i landet bor du da? Har hørt veldig mye om et senter i Rauland som har noe av de samme tilbudene som Catosentret.

Hvis du bor på vestlandet er Muritunet i Norddal et fint alternativ.

http://www.avento.as/muritunet/default.aspx

Annonse

Hvor i landet bor du da? Har hørt veldig mye om et senter i Rauland som har noe av de samme tilbudene som Catosentret.

Hvis du bor på vestlandet er Muritunet i Norddal et fint alternativ.

http://www.avento.as/muritunet/default.aspx

Jeg bor på Vestlandet.

Takk for link. Sånn reisemessig er Oslo-område OK, da jeg kan ta fly, Bergen-området også for den del.

Det er 2 senter i noenlunde OK reisevei her, men det er helst opptrening av hofter og knær på eldre mennesker. Legen sa det rett ut også, at han mente jeg ikke hadde noe der og gjøre, for tilbudet er rett og slett ikke for min kropp.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218020374' post='3929054]

Jeg bor på Vestlandet.

Takk for link. Sånn reisemessig er Oslo-område OK, da jeg kan ta fly, Bergen-området også for den del.

Det er 2 senter i noenlunde OK reisevei her, men det er helst opptrening av hofter og knær på eldre mennesker. Legen sa det rett ut også, at han mente jeg ikke hadde noe der og gjøre, for tilbudet er rett og slett ikke for min kropp.

Muritun er også mer for eldre hofte opererte..

Jeg ble anbefalt Beitostølen av min lege. :)

Siden du ikke har lyst til å være enda mere hjemmefra enn du allerede er, så tror jeg at jeg i første omgang ville forsøkt å fokusere på de mulighetene som er for opptrening og økt aktivitet i hjemmemiljøet. Kanskje kunne du og fysiioterapeuten din lage ukeplaner og månedsplaner som innebærer en gradvis økning av aktivitet?

Det skjer ingen form for hokus-pokus på opptreningssentrene som ikke like gjerne kan foregå i ditt hjemmemiljø.

Det jeg derimot ville ha vurdert hvis jeg var deg, var å søke om et opphold på Beitostølen helsesportsenter. Det er et helt annet opplegg enn på opptreningssentrene og kan gi et positivt løft. Det er lang ventetid for å få plass på Beitostølen, så det tar sikkert et år før du evt. får plass.

Siden du ikke har lyst til å være enda mere hjemmefra enn du allerede er, så tror jeg at jeg i første omgang ville forsøkt å fokusere på de mulighetene som er for opptrening og økt aktivitet i hjemmemiljøet. Kanskje kunne du og fysiioterapeuten din lage ukeplaner og månedsplaner som innebærer en gradvis økning av aktivitet?

Det skjer ingen form for hokus-pokus på opptreningssentrene som ikke like gjerne kan foregå i ditt hjemmemiljø.

Det jeg derimot ville ha vurdert hvis jeg var deg, var å søke om et opphold på Beitostølen helsesportsenter. Det er et helt annet opplegg enn på opptreningssentrene og kan gi et positivt løft. Det er lang ventetid for å få plass på Beitostølen, så det tar sikkert et år før du evt. får plass.

Vi har ukeplaner, og det fungerer veldig bra. Fysioteraputen selv sier at hun tror jeg hadde hatt godt av noen ukers opphold, gjerne en plass hvor jeg kunne hatt fokus på kosthold, siden jeg sliter så inni hampen med at jeg ikke tåler noe som helst.

Fikk tips om Beitostølen lengre nede i tråden også. Sende en søknad kan jeg jo gjøre, er det noe jeg har mye av, så er det tid :o)

Jeg skal snakke litt mer med fastlegen min også, og forhøre meg om hva mer vi kan gjøre i hjemmemiljøet. Dessverre er det ikke all verdens tilbud her, bor på lite sted.

Skal inn på Riksen om knappe 2 uker, kan høre litt med dem også, hvilke erfaringer de har, og hva de tenker. De må jo ha endel erfaring med oss som de ikke klarer og få skikk på ;o)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218027061' post='3929119]

Vi har ukeplaner, og det fungerer veldig bra. Fysioteraputen selv sier at hun tror jeg hadde hatt godt av noen ukers opphold, gjerne en plass hvor jeg kunne hatt fokus på kosthold, siden jeg sliter så inni hampen med at jeg ikke tåler noe som helst.

Fikk tips om Beitostølen lengre nede i tråden også. Sende en søknad kan jeg jo gjøre, er det noe jeg har mye av, så er det tid :o)

Jeg skal snakke litt mer med fastlegen min også, og forhøre meg om hva mer vi kan gjøre i hjemmemiljøet. Dessverre er det ikke all verdens tilbud her, bor på lite sted.

Skal inn på Riksen om knappe 2 uker, kan høre litt med dem også, hvilke erfaringer de har, og hva de tenker. De må jo ha endel erfaring med oss som de ikke klarer og få skikk på ;o)

Kosthold tror jeg også best du kan jobbe med hjemmefra. De fleste opptreningssentre vil forvente at du kommer med en ferdig kostliste dersom du har intoleranseproblemer, med unntak av f.eks. Tonsåsen som tidligere jobbet mye med dette (men ut fra ganske ekstreme faglige standpunkt).

Kanskje kunne du ha hjelp av å ha mailkontakt med en ernæringsfysiolog på RH. For å få en sikker indikasjon på hva du tåler og ikke tåler, kreves langvarige utprøvningsforsøk, du rekker ikke det i løpet av et 4 ukers opptreningsopphold ett eller annet sted.

Dersom du selv ønsker det, så kan du selvfølgelig søke deg til et opptreningssenter. Ett alterantiv kan i så fall være Sølvskottberget, som er et av de stedene som har relativt unge pasienter.

Annonse

Kosthold tror jeg også best du kan jobbe med hjemmefra. De fleste opptreningssentre vil forvente at du kommer med en ferdig kostliste dersom du har intoleranseproblemer, med unntak av f.eks. Tonsåsen som tidligere jobbet mye med dette (men ut fra ganske ekstreme faglige standpunkt).

Kanskje kunne du ha hjelp av å ha mailkontakt med en ernæringsfysiolog på RH. For å få en sikker indikasjon på hva du tåler og ikke tåler, kreves langvarige utprøvningsforsøk, du rekker ikke det i løpet av et 4 ukers opptreningsopphold ett eller annet sted.

Dersom du selv ønsker det, så kan du selvfølgelig søke deg til et opptreningssenter. Ett alterantiv kan i så fall være Sølvskottberget, som er et av de stedene som har relativt unge pasienter.

Mailkontakt var kjempelurt! Tusen takk for tips! Det skal jeg jammen meg notere meg på lista over ting jeg skal ta opp denne gangen. For jeg sliter så enormt med maten, bare loff og kylling omtrent jeg kan spise nå, og det går ikke i lengden.

Jeg vet vel egentlig ikke helt hva jeg vil. Du kommer med mange gode råd, de skal jeg ta med meg.

Jeg er litt utålmodig kjenner jeg, veien ble mer kronglete enn planlagt, noe jeg vanligvis takler bra, men i sommer har problemene økt kraftig på, og jeg vil helt andre ting enn kroppen min vil.

Så er jeg vel innerst inne kjempenervøs nå, siden den urinlederen jeg opererte som var tett, har begynt og blir smertefull igjen, jeg kjenner de samme smertene som for operasjonen (nyra fyller seg opp). Så håper jeg i det lengste på at det bare er muskulert og triggerpunkter i det området.

Nå sporet jeg av, hodet jobber på speng i dag nemlig ;o)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218028870' post='3929138]

Mailkontakt var kjempelurt! Tusen takk for tips! Det skal jeg jammen meg notere meg på lista over ting jeg skal ta opp denne gangen. For jeg sliter så enormt med maten, bare loff og kylling omtrent jeg kan spise nå, og det går ikke i lengden.

Jeg vet vel egentlig ikke helt hva jeg vil. Du kommer med mange gode råd, de skal jeg ta med meg.

Jeg er litt utålmodig kjenner jeg, veien ble mer kronglete enn planlagt, noe jeg vanligvis takler bra, men i sommer har problemene økt kraftig på, og jeg vil helt andre ting enn kroppen min vil.

Så er jeg vel innerst inne kjempenervøs nå, siden den urinlederen jeg opererte som var tett, har begynt og blir smertefull igjen, jeg kjenner de samme smertene som for operasjonen (nyra fyller seg opp). Så håper jeg i det lengste på at det bare er muskulert og triggerpunkter i det området.

En av grunnene til at jeg betviler at opptreningssenter er løsningen, er at de sjelden besitter den type spesialistkompetanse som du egentlig ønsker deg. De betjener så utrolig mange ulike typer pasientgrupper, og er derved best på "standardproblemer" og mindre gode på det mer spesielle. Jeg tror derfor at både kostholdsproblematikken og det å komme mer i gang med fysisk aktivitet best kan gjøres når du er hjemme - men i samarbeid med spesialisthelsetjenesten.

Jeg vet ikke hva som er grunnen til at du tåler så få matvarer, men vil generelt sett advare kraftigt mot å ende opp med et altfor smalspektret kosthold. Håper du er i kontakt med en erfaren kostholdsveileder i forhold til dette.

For de som ønsker et avbrekk i hverdagen hjemme, kan et opphold på et opptreningssenter være et godt alternativ. For deg som ønsker å være hjemme, har jeg tro på andre løsninger.

Beitostølen må forøvrig søkes av lege, og kan på sikt være et ok alternativ i forhold til å utfordre fysiske grenser. Det gis ikke individuell behandling på Beito, men tilbud om tilrettelagt fysisk aktivitet. Miljøet der er som regel ganske ulikt det du finner på opptreningssentrene.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218026776' post='3929118]

Beitostølen, da skal jeg kikke litt på det.

Vi er for unge vi Loralei ;o)

Det er mange unge som benytter denne type tilbud, men på de fleste stedene er de unge i mindretall. Unntaket er steder som Sølvskottberget, Catosenteret - men fremfor alt Helsesportsentrene (Beitostølen og Valnesfjord) hvor det forøvrig også er et betydelig innslag av barn.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217971090' post='3928742]

Du vil også bli såpass sliten av å reise så langt hver helg at effekten av oppholdet i såfall vil bli vesentlig redusert.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218028870' post='3929138]

P.S. Det er bra at du følges opp av RH. Ingen grunn til å undervurdere hva som av og til skjer i etterkant av den type operasjon du fikk gjennomført for et par år (?) siden. Ikke underrapporter symptomene slik at viktige forhold ignoreres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...