Gå til innhold

Diabetes på 15mmol

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Jeg er en kvinne på 45 år og jeg har vært hos legen. Legen sa blodsukkeret mitt er ganske høyt, men hun fortalte ikke hvor mye den var på, siden hun hadde mye å gjøre. Jeg tok deretter måling hjemme hos meg og fant ut at den lå på 15,9mmol. Tidligere har ingen i familien min diabetes. Jeg lurer på om jeg ligger i faresonen for å få det? Hvor mye er blodsukkeret på, før man utvikler diabestes? Og hva bør jeg gjøre for å unngå det? Kunne du gi forslag på matvarer jeg kan benytte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311712-diabetes-p%C3%A5-15mmol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sahoda

15.9? Da bør du kontakte legen igjen og starte opp behandling så fort som mulig tror jeg. Ellers er det jo kosthold og trening som er viktig for å unngå diabetes type 2, men hvis det resultatet du har skrevet her stemmer har du vel allerede sykdommen. Og trenger mer veiledning om hvordan du skal forholde deg enn hva jeg kan gi.

Var det lenge siden du spiste når du fikk dette resultatet? Fastende blodsukker (ikke spist på 12 timer) skal være mellom 3 og 7, og hvis du tar prøve to timer etter du har spist skal det ikke være mer enn 8-9. Du bør absolutt snakke med legen om dette. Hvis du går for lenge med så høyt blodsukker kan du få problemer senere. Kutt ut alt som er av sukkerholdige varer, skjær ned på melk;- max 5dl om dagen, poteter, ris, pasta; max 50gr. og spis masse grønnsaker i stedet.

Hvis du fortsetter å ha så høyt blodsukker må du få legen til å skrive ut medisiner til deg, selv måtte jeg starte med metformin nesten med en gang. Lykke til! :-)

Gjest Hoggormen

Hei!

Et blodsukker på 15 er så høyt at du helt avgjort skal utredes for diabetes! To tilfeldige målinger over 11,1 er diagnostisk for diabetes. Det samme er fastende blodsukker over 7,1.

Jeg synes det er rart at legen din ikke ga deg noe mer informasjon om blodsukkermålingen de tok. Derfor synes jeg du skal kontakte legekontoret ditt og be om en time hos fastlegen din i så nær framtid som mulig. Fortell henne om egenmålingen din, og få tatt et nytt fastende bloduskker.

På spørsmål om hvordan du kan unngå diabetes eller bremse utviklinger er svaret at det er fullstendig avhengig av hvilken type diabetes du får. Type 1 kan du ikke gjøre noe med, de cellene i kroppen osm produserer insulin blir ødelagt. Hvis det er type to og du har såkalte risikofaktore for dette (overvekt, lite mosjon og usunt kosthold) så kan du gjøre ganske mye ved livsstilsendring. Mange med type 2 diabetes oppnår svært god kontroll ved å legge om kostholdet, evt gå ned i vekt, samt å mosjonere regelmessig. Hvis dette ikke er tilstrekkelig er det aktuelt å forsøke medisiner som senker blodsukkeret. Ved type 2 diabetes er ikke cellene som produserer insulin ødelagt. Denne diabetesformen skyldes at kroppen ikke reagerer godt nok på det insulinet den produserer, og/eller at produksjonen er nedsatt.

Man kan få type to diabetes også uten overvekt og slikt. Det finnes rent genetiske varianter, men da behandler man enten med tabletter som øker insulinfølsomheten i kroppen eller tabletter som gjør kroppen mer mottagelig for insulinet den produserer.

Vet ikke om dette ga deg forståelig svar på spørsmålet ditt.

Men som sagt, få time hos fastlegen din igjen så snart som mulig. Du må få utredet dette, så slipper du nok en del grubling også. Vær frampå og grill legen din med spørsmålene du har; du har rett på gode svar.

Skulle du få sterke symptomer som kraftig tørste, hypping vannlating, slapphet - ring legekontoret så fort som mulig! Du er ikke i noen krise med disse symptomene, men de skal tas på alvor så du unngår å bli sterkt uttørket f.eks.

• 6 måneder senere...

Annonse

15,9 er da veldig høyt, og jeg vil vel egentlig si at du allerede har diabetes... Min mann har, og ligger sjelden så høyt. Det vanlige er vel mellom 3 og 8 mmol...

For det første var det ikke jeg som stilte spørsmålet, og for det andre er dette innlegget fra august i fjor...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...