Gjest vil det beste Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Kvinne 28 år. Førstegangsgravid. Nå i uke 6. Jeg bruker 225 mg. Efexor. Tenkte at før jeg blei gravid, skulle jeg gå over til Cipramil. Råd jeg har fått fra fagfolk spriker med tanke på hvilket antidepressivum som er tryggest å bruke, men kom til at Cipramil påvirker jo bare ett signalstoff, samt at halveringstiden passet - Jeg leste at noen av avvikene hos den nyfødte kunne være seponeringssymptomer eller abstinens like gjerne som påvirkning av selve medisinen, siden babyen ikke får i seg like mye gjennom morsmelk som den fikk som foster. Nå skjedde ting litt fort her og jeg rakk ikke å skifte preparat før jeg blei gravid. Hva med å skifte nå? Eller starte svært forsiktig nedtrapping på Efexor? Eller kan det være skadelig for embryoet? Jeg tenker på at anlegg for nervesystem er jo der kanskje allerede. Hvis det er bygd for den ekstra tilgangen på noradrenalin og serotonin som har per i dag, vil det da være skadelig om det nå plutselig for mindre tilgang på det? Det blir i tilfelle å trappe ned med 37,5 mg. i gangen, rolig, fram til fødsel. Når er beste tidspunkt for babyen at jeg starter nedtrapping, hvis du ser litt bort fra leksa om at depresjon hos mor i alle fall ikke er bra (Jeg har det veldig godt. Mye rundt meg er annerledes nå enn da jeg var deprimert, og jeg jobbet mye kognitivt, er ikke sikker på om medisinen hadde noen egentlig virkning heller, kanskje det var andre ting som virket). Før det var snakk om graviditet, var planen uansett å starte nedtrapping fra desember d.å. Jeg har nå vært fri for symptomer på depresjon i 1,5 - 2 år. Et par andre spørsmål: Jeg er bitt av flått. Hvordan vil evt. borrelia påvirke fosteret? Hvor mye kaffe kan jeg drikke daglig uten at det skader fosteret? Er det greit å ligge på magen, eller vil jeg da skvise fosteret eller gi dårlig blodsirkulasjon til det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311731-trappe-ned-antidepressivum-under-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.