Gjest Aerosmith Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Kjæresten min har rett som det er herpesutbrudd på leppene en del ellers i ansiktet. Jeg har aldri hatt noen form for herpesutbrudd så vidt jeg kan huske. Frem til nå har vi ikke hatt så mye fysisk kontakt, men i det lange løp innser jeg at smitteoverføring kan være vanskelig å unngå. Jeg har hørt at herpesen "setter" seg der man første gang smittes. Så om man først får det på munnen, så danner kroppen antistoffer sånn at de fremtidige utbruddene i hovedsak holder seg der. Det hadde vært veldig fint om jeg kunne unngått herpes på leppene! Hva synes du om følgende forslag: 1) Velge meg en diskret plass på kroppen, for eksempel ved armhulen, 2) lage en liten rift/sår der, 3) smøre på litt sårvæske fra kjærestens herpessår til mitt sår, 4) Vente på et herpesutbrudd under armhulen. Teorien min er da at jeg da vil bli førstegangssmittet "kontrollert", og at jeg da selvfølgelig må leve med gjentatte utbrudd ved armhulen - men samtidig være mye mindre utsatt for smitte i ansiktet. Har også hørt at herpes først og fremst trives der det er slimhinne, men ansiktet er vel ikke akkurat slimhinne, så det går vel an å få det andre steder også. Hva tror du om ideen min? Har det noe for seg? Eller tror du munnsmittefaren forblir like stor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311765-herpes-og-smitteoverf%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sporty mamma Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 For det første.Man får IKKE herpesutbrudd der man smittes.Herpesviruset følger nervebaner i kroppen og ligger i dvale i nerveknuter. Man kan ikke smitte seg selv under armene og så få utbrudd der. Herpes deles i to typer.Kjønnsherpes som oftest er på kjønnsorganene og herpes som gir munnsår. Herpes som opptrer på leppene kan også overføres til kjønnsorganene ved f.eks munnsex. Skjønner godt at du helst ikke vil bli smittet, men herpes smitter veldig lett og det er slettest ikke alle som får utbrudd selv om de smittes.Det er også medisiner som begrenser utbruddene. Man kan også overføre smitte når man ikke har utbrudd. Herpes er veldig vanlig og det er ikke verdens undergang hvis man blir smittet av det.Som sagt så får ikke alle utbrudd og mange får kanskje bare noen få utbrudd i året. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311765-herpes-og-smitteoverf%C3%B8ring/#findComment-2541426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Alle herpes virus smitter fortrinnsvis slimhinnene. Herpes type 1 smitter vanligvis munn/tannkjøttslimhinne. Det er riktig som du sier at når viruset blir igjen "sovende" eller latent i kroppen og er det nesten alltid i samme regionen der førstegangsinfeksjonen skjer at reaktiveringen gir symptomer, f.eks på leppene, eller på genitalia. Smitte andre steder er vesentlig mer sjelden. Jeg tror egentlig ikke på at din teori vil fungere. Det er ingen slimhinneceller i et sår som du eventuelt lager ved armhullen. Dessuten kan det hende at om du smitter et sår vil det forårsake en betydelig sterkere og anerledes utbrudd. Jeg vil heller anbefale at du får tatt en blodprøve med tanke på at du eventuelt har antistoffer mot herpes. At du har vært infisert tidligere uten at du har hatt symptomer. Det skjer nemlig ganske ofte. Over 60% av voksne personer i Norge har vært infisert tidligere, og det er en stor andel av disse som ikke vet om det fordi førstegangsinfeksjonen har forløpt uten symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311765-herpes-og-smitteoverf%C3%B8ring/#findComment-2542999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.