Gå til innhold

nedtrapping antidepressivum svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest vil det beste

Kvinne 28 år. Førstegangsgravid. Nå i uke 6. Jeg bruker 225 mg. Efexor. Tenkte at før jeg blei gravid, skulle jeg gå over til Cipramil. Råd jeg har fått fra fagfolk spriker med tanke på hvilket antidepressivum som er tryggest å bruke, men kom til at Cipramil påvirker jo bare ett signalstoff, samt at halveringstiden passet - Jeg leste at noen av avvikene hos den nyfødte kunne være seponeringssymptomer eller abstinens like gjerne som påvirkning av selve medisinen, siden babyen ikke får i seg like mye gjennom morsmelk som den fikk som foster. Nå skjedde ting litt fort her og jeg rakk ikke å skifte preparat før jeg blei gravid. Hva med å skifte nå? Eller starte svært forsiktig nedtrapping på Efexor? Eller kan det være skadelig for embryoet? Jeg tenker på at anlegg for nervesystem er jo der kanskje allerede. Hvis det er bygd for den ekstra tilgangen på noradrenalin og serotonin som har per i dag, vil det da være skadelig om det nå plutselig for mindre tilgang på det? Det blir i tilfelle å trappe ned med 37,5 mg. i gangen, rolig, fram til fødsel. Når er beste tidspunkt for babyen at jeg starter nedtrapping, hvis du ser litt bort fra leksa om at depresjon hos mor i alle fall ikke er bra (Jeg har det veldig godt. Mye rundt meg er annerledes nå enn da jeg var deprimert, og jeg jobbet mye kognitivt, er ikke sikker på om medisinen hadde noen egentlig virkning heller, kanskje det var andre ting som virket). Før det var snakk om graviditet, var planen uansett å starte nedtrapping fra desember d.å. Jeg har nå vært fri for symptomer på depresjon i 1,5 - 2 år. Et par andre spørsmål: Jeg er bitt av flått. Hvordan vil evt. borrelia påvirke fosteret? Hvor mye kaffe kan jeg drikke daglig uten at det skader fosteret? Er det greit å ligge på magen, eller vil jeg da skvise fosteret eller gi dårlig blodsirkulasjon til det? Hvor hardt kan man trene under svangerskapet? Kan barnet få for lite blod hvis mor får altfor høg puls? Jeg vet så lite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311837-nedtrapping-antidepressivum-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at man foretrekker Cipramil fremfor Efexor i graviditet er at man har større erfaring med det første preparat. Det gjelder med alle nyere preparater at man er restriktiv med bruken. Under utprøving av legemidler tester man ikke på gravide, og den erfaring man får fra gravide som ’tilfeldigvis’ har brukt legemidlet er meget sparsom. Det skulle ikke være noe i veien for å skifte preparat, eller kanskje bedre å trappe ned, det er best om du kan slutte med bruken i tiden før fødselen. Hvis du går inn på hjemmesiden til Relis (http://www.relis.no/database) vil du finne mye informasjon.

Borrelia skader ikke fosteret, men det er viktig for deg å få avklart om du kan ha fått infeksjon, da bør du få penicillinbehandling. Det med kaffedrikking er ikke avklart, men noen mener at gravide ikke skal drikke mer enn tre kopper om dagen. Det er helt greit å ligge på magen så lenge du orker. Du kan trene under graviditet, men lytt til din kropp og slutt når du blir sliten. Tenk også på at intens trening kan øke risiko for bekkenløsning hos de som er disponerte. Fosteret får det blod det trenger.

Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...