Gå til innhold

pcos

Gjest pcos som vil bli gravid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er det helt tydelig at du ønsker svar fra meg :)

Jeg har PCOS. Jeg hadde BMI over 30, prøvde å bli gravid og var gjennom 2 kurer med Pergotime. Fikk eggløsning, men ingen graviditet.

I november 1998 ble jeg operert ved Aker Sykehus der dr. Gjønness brant hull på cystene.

1. mai 1999 tok jeg en positiv graviditetstest etter å ha hatt mens hver mnd siden operasjonen.

I desember 1999 ble vår eldste født. 14,5 mnd etterpå kom vår mellomste - helt uten at vi hadde planlagt det! Vi bare brukte ikke prevensjon (trodde vi kom til å slite...)

Etter det fikk jeg satt inn kobberspiral, og vi unngikk flere uplanlagte svangerskap :)

Januar 2005 tok jeg ut spiralen, og i februar var jeg jammen meg gravid igjen! Minstemann kom i oktober 2005.

Så for meg var den lapraskopiske operasjonen som et mirakel.

Jeg har hatt ganske regelmessige menstruasjoner siden.

Snakk med fastlegen/gynekologen din om dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311930-pcos/#findComment-2546654
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest "dumme mamma"

Har dere fått IVF behandling? Eller er det uaktuelt pga BMI?

Jeg har PCOS og har jojo-vekt, noe som er vanlig i følge min gynekolog. Derfor varierer min BMI mye. Jeg har testet positivt ca 10 ganger, men alle gangene har jeg abortert, men det er jo min skjebne..det jeg egentlig vil si er at det fins håp. Finn deg en dyktig gynekolog som har erfaring med PCOS som kan veilede deg og mannen. Kanskje de anbefaler at du går ned noen kilo før de henviser dere til IVF behandling, men på den annen side, så er det jo "sykdommen" en mulig årsak til din BMI, og at de "ser mellom fingrene".

Det viktigste er at du har en gynekolog som har litt erfaring på området.

Min gyn. er dansk og har mye erfaring om nettopp dette, så hun anbefalte et sted i danmark som vi prøvde før vi tok forsøk i Norge. Testet positivt der, men det endte i abort...

Har ikke egne barn pr i dag og har gitt opp å bli det, da siste abort skjedde i forbindelse med at jeg fikk en cyste som sprakk..

Stortrives som fostermamma da, så får jeg heller leve med at min tid på jord, ikke er å befolke den, men heller hjelpe noen barn som trenger en mamma ;)

De sier det at å gå ned i vekt hjelper masse, røykeslutt, slutt på vin og øl osv..men det vet man ikke, for alle er forskjellige.

Prøv å få IVF behandling, det er mitt råd. Før behandlingen starter må dere uansett inn til en forsamtale og da kan dere snakke med spesialister om dette.

Nå ble dette veldig langt innlegg, og jeg hoppet veldig frem og tilbake, men jeg følte jeg kjente meg igjen i dette etter å ha prøvd så mange "metoder" selv...og selv om jeg ikke bar frem et barn, så ble jeg jo gravid-så det er håp for deg og mannen også!

PS. Har de undersøkt hans sædkvalitet? Det er ofte det første de gjør da, siden det er det enkleste.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311930-pcos/#findComment-2565447
Del på andre sider

Gjest pcoc som vil bli gravid

Har dere fått IVF behandling? Eller er det uaktuelt pga BMI?

Jeg har PCOS og har jojo-vekt, noe som er vanlig i følge min gynekolog. Derfor varierer min BMI mye. Jeg har testet positivt ca 10 ganger, men alle gangene har jeg abortert, men det er jo min skjebne..det jeg egentlig vil si er at det fins håp. Finn deg en dyktig gynekolog som har erfaring med PCOS som kan veilede deg og mannen. Kanskje de anbefaler at du går ned noen kilo før de henviser dere til IVF behandling, men på den annen side, så er det jo "sykdommen" en mulig årsak til din BMI, og at de "ser mellom fingrene".

Det viktigste er at du har en gynekolog som har litt erfaring på området.

Min gyn. er dansk og har mye erfaring om nettopp dette, så hun anbefalte et sted i danmark som vi prøvde før vi tok forsøk i Norge. Testet positivt der, men det endte i abort...

Har ikke egne barn pr i dag og har gitt opp å bli det, da siste abort skjedde i forbindelse med at jeg fikk en cyste som sprakk..

Stortrives som fostermamma da, så får jeg heller leve med at min tid på jord, ikke er å befolke den, men heller hjelpe noen barn som trenger en mamma ;)

De sier det at å gå ned i vekt hjelper masse, røykeslutt, slutt på vin og øl osv..men det vet man ikke, for alle er forskjellige.

Prøv å få IVF behandling, det er mitt råd. Før behandlingen starter må dere uansett inn til en forsamtale og da kan dere snakke med spesialister om dette.

Nå ble dette veldig langt innlegg, og jeg hoppet veldig frem og tilbake, men jeg følte jeg kjente meg igjen i dette etter å ha prøvd så mange "metoder" selv...og selv om jeg ikke bar frem et barn, så ble jeg jo gravid-så det er håp for deg og mannen også!

PS. Har de undersøkt hans sædkvalitet? Det er ofte det første de gjør da, siden det er det enkleste.

Mvh

Skal bli henvist til ivf i januar ,tenkte å prøve klinikk hausken. Har fått metformin å skal se om det hjelper fram til da.Har også prøvd acomplia å xenical uten virkning. Jeg røyker å drikker ikke, mannen har gode svømmere, Går også til reflexolog for å se om det har noen virkning.Vi lever relativt sunt å går tur 1-3 timer per dag å er gjenerelt aktive.Har desverre aldri opplevt å ver gravid å vet ikke om jeg kan bli gravid heller.Har du blitt gravid uten ivf? hvor lange sykluser har du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311930-pcos/#findComment-2565757
Del på andre sider

Gjest "dumme mamma"

Skal bli henvist til ivf i januar ,tenkte å prøve klinikk hausken. Har fått metformin å skal se om det hjelper fram til da.Har også prøvd acomplia å xenical uten virkning. Jeg røyker å drikker ikke, mannen har gode svømmere, Går også til reflexolog for å se om det har noen virkning.Vi lever relativt sunt å går tur 1-3 timer per dag å er gjenerelt aktive.Har desverre aldri opplevt å ver gravid å vet ikke om jeg kan bli gravid heller.Har du blitt gravid uten ivf? hvor lange sykluser har du?

Hei. Jeg har også blitt gravid uten IVF/ICSI behandling, 3 ganger, de to første med 10 års mellomrom, deretter et par ganger..Som sagt førte disse dessverre til abort. Har hatt lange perioder med uregelmessig mens, men etter forbehandling til IVF har den normalisert seg. Regner ca 30 dager mellom hver mens. Har den i 2 dager, noe som er relativt lite..

Jeg håper det går bra for dere med behandlingen videre.

Vi fikk konsekvent satt inn 2 egg hver gang siden jeg har en historikk som tilsvarte det, men jeg tror de har blitt mer restriktive nå på det, og bare setter inn 1 egg. Det positive med det nye "regimet" er jo bl.a at du får flere forsøk om du får egg på frys :) Vi har et ubrukt forsøk i Norge, men jeg orker ikke gå gjennom flere runder. Vi hadde forsøker i Danmark før vi begynte i Norge.

Det er en påkjenning dette, det skal man ikke legge skjul på, og forholdet blir satt på prøve, i allefall om man må gå flere runder i systemet...så det er bra å begynne allerede nå og snakke sammen.

Som sagt så ønsker jeg deg og mannen masse lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311930-pcos/#findComment-2571064
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...