Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 28 år gammel jente som har gått på p pillen Mercilon 28 i over 2 år. Har aldri hatt problemer med gjennomblødning tidligere, men nå for første gang har jeg fått mens midt i ett p pille brett. Jeg har for ikke lenge siden hatt en regelmessig gynekologisk undersøkelse hvor alt viste seg å være bra. Har hatt samme partner i hele perioden hvor jeg har gått på p pillen. Har lest at dette er helt normalt men lurer på om jeg skal fortsette på p pille brettet eller stoppe når man får mellomblødning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311981-mellombl%C3%B8dninger-p%C3%A5-p-pille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du kan se det litt an, men fortsetter det bør du ha en underlivsundersøkelse for å utelukke forandringer på livmorhalsen. En ganske vanlig årsak til slike blødninger er rikelig slimhinne på livmorhalsen (ektopi) som ses hos kvinner i fruktbar alder, og spesielt hos de som bruker p-pille. Det kan behandles med laser. Du skal bare fortsette med p-pille til det er avklart.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg synes du kan se det litt an, men fortsetter det bør du ha en underlivsundersøkelse for å utelukke forandringer på livmorhalsen. En ganske vanlig årsak til slike blødninger er rikelig slimhinne på livmorhalsen (ektopi) som ses hos kvinner i fruktbar alder, og spesielt hos de som bruker p-pille. Det kan behandles med laser. Du skal bare fortsette med p-pille til det er avklart.

Det største problemet mitt er kanskje at jeg har ekstrem angst for leger/sykehus. Jeg går til psykolog 2 ganger i uken pga dette + andre ting som har med min barndom å gjøre. Sist jeg var til GU var jeg syk flere dager i forveien, måtte være hjemme fra jobb og gikk ned flere kilo.

Hvis det viser seg at man har Ektopi må dette nødvendigvis fjernes??

Mette Moen, Gynekolog

Det største problemet mitt er kanskje at jeg har ekstrem angst for leger/sykehus. Jeg går til psykolog 2 ganger i uken pga dette + andre ting som har med min barndom å gjøre. Sist jeg var til GU var jeg syk flere dager i forveien, måtte være hjemme fra jobb og gikk ned flere kilo.

Hvis det viser seg at man har Ektopi må dette nødvendigvis fjernes??

Nei, en ektopi krever ikke nødvendigvis behandling, men hvis blødningen fortsetter må man utelukke andre godartede eller i verste fall ondartede forandringer før man slår seg til ro. Jeg kan forstå at det ikke er lett for deg å gjennomføre en undersøkelse, men håper du kan få nødvendig hjelp til å klare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...