Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Forrige gang jeg fikk et vepsestikk fikk jeg en kraftig allergisk reaksjon med pusteproblemer hvor jeg måtte få adrealinsprøyte på legevakta. I går fikk jeg vepsestikk igjen, men jeg klarte å unngå pusteproblemer slik jeg fikk sist da jeg tok en Citrizin med en gang. Men underarmen der jeg fikk stikket har hovnet veldig opp, den er varm og rød og er ganske vond, og det sprenger endel. Nå, over et døgn etterpå ser det ennå ikke ut som om hevelsen har stoppet opp.

Er det noen som vet om det er noe medisin som kan fjerne denne reaksjonen, eller må det bare gå sin gang?

Vurderer å ta kontakt med legen i morgen, men vet ikke om det er noe å bry med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312025-allergisk-reaksjon-p%C3%A5-vepsestikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Det første vepsestikket førte nok til en allergisk reaksjon med pustebesvær osv. Det du nå fikk ga jo ikke slike symptomer men mer en plagsom hevelse. Forskjellen på de 2 reaksjonene kan skylles at du denne gangen var raskt ute med å ta et antihistamin.

En slik kraftig hevelse skylles mest en rent toksisk reaksjon på vepsegiften og den går over etter noen dager. Man kan noen ganger se at det blir en sekundærinfeksjon med bakterier og derfor pleier jeg tilråde omslag med benzalkon/pyricept/klorhexidin for å forhindre dette.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...