Gå til innhold

Mange spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker å gjøre det beste:)

Hei,

Vi er et par på 31 år som forsøker å bli gravid. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

Jeg hadde spiseforstyrrelse i 10 år, uregelmessig menstruasjon i alle årene. Vi har aldri brukt p-piller, men kondom på slutten av samleie. Aldri blitt gravide. Nå er imidlertide menstruasjon og vekt relativt stabil og iflg blodprøver er alle verdier (vitaminer osv) normale. Psykisk stabil. Bruker 40 mg fluoxetin daglig. Drikker ikke alkohol.

1) Bør jeg slutte med fluoxetin? Dette har jeg gått på i 7 år. Vil ikke bruke det hvis det er noen som helst sjanse for at det skal skade evt foster.

2) Når vi ikke har blitt gravide de siste 10 årene, er "alt håp ute"? Tenker siden vi ikke har brukt p-piller en gang... Går ut i fra jeg spør for å få litt håp, egentlig. Vil gjerne høre erfaringer fra andre som har opplevd noe liknende. Både folk som har hatt spiseforstyrrelse og dere som ikke har brukt prevensjon.

3) Er det annet enn å ta folatsyre som er et "must" i en slik prøveperiode? Jeg leser så mye forskjellig og blir litt i tvil. Spesielt mtp alle rådene om hva man skal/ikke skal spise. (Er ekstra forvirrende når man er en ex-spiseforstyrret som kan ha tendenser til å henge seg opp i slike oppfordringer..)

Håper noen har noen råd:)

På forhånd takk.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312087-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Bør jeg slutte med fluoxetin?

Snakk med legen din om dette!

2) Når vi ikke har blitt gravide de siste 10 årene, er "alt håp ute"?

Slik jeg forsto har dere brukt kondom på slutten av samleiet? Dere må ikke tenke at håpet er ute før dere gjennomfører samleiet skikkelig. Det kan skje før dere vet ordet av det! :-)

3) Er det annet enn å ta folatsyre som er et "must" i en slik prøveperiode?

Greit å spise riktig, men det gjør du sikkert allerede. Jeg har ikke brukt noe annet enn folat. Har tatt tran da, greit å begynne å øve seg siden det anbefales til små fra 4 uker. :-)

Ønsker dere lykke til!

2) Om dere har brukt kondom på slutten av samleie de siste 10 årene så er det ikke så rart dere ikke har blitt gravide, det brukes jo for å unngå graviditet.. ;) Selv brukte jeg "hoppe-av-i-svingen" metoden i maaaange år og ble ikke gravid, men ble lett gravid når jeg først prøvde.. Lykke til =)

3) Jeg tok kun forsyre tabl. men det er jo veldig viktig å spise sundt og godt.. Og drikke mye vann =)

Gjest blåmuggost

1) Bør jeg slutte med fluoxetin? Dette har jeg gått på i 7 år. Vil ikke bruke det hvis det er noen som helst sjanse for at det skal skade evt foster.

Dette står det i felleskatalogen, så du burde nok kutte de ut i samarbeid med lege.. kanskje du kan ta noe annet som virker på samme måte?

Graviditet.

Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt og fluoxetin bør derfor ikke brukes under graviditet.

Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin under graviditet.

2) Når vi ikke har blitt gravide de siste 10 årene, er "alt håp ute"? Tenker siden vi ikke har brukt p-piller en gang... Går ut i fra jeg spør for å få litt håp, egentlig. Vil gjerne høre erfaringer fra andre som har opplevd noe liknende. Både folk som har hatt spiseforstyrrelse og dere som ikke har brukt prevensjon.

- Vi hadde ubeskyttet sex i sju år, hoppet av i svingen.. Og unngikk EL-perioder, ble ikke gravid. Når vi bestemte oss for å prøve å få barn så ble jeg gravid på tredje forsøket. Så det er hpå, uten tvil.. du er jo frisk og sunn og har regelmessig mens :)

3) Er det annet enn å ta folatsyre som er et "must" i en slik prøveperiode? Jeg leser så mye forskjellig og blir litt i tvil. Spesielt mtp alle rådene om hva man skal/ikke skal spise. (Er ekstra forvirrende når man er en ex-spiseforstyrret som kan ha tendenser til å henge seg opp i slike oppfordringer..)

Du får kjøpt vitaminer med folat på apoteket som er begernet til de som prøver å bli gravide.. Eller bør du spise sunt bare, drikk masse vann, ikke røyke, drikk mindre kaffe. Når du blir gravid (for det blir du vettu ;) så tar du blodprøve hos legen som viser om du har hatt bakterien toxoplastmose, og har du ikke det må du unngå kjøtt som ikke er gjennomstekt/kokt. Sushi er fy-fy for gravide. Ellers kan du leve som normalt. Litt fysisk aktivitet er bra.

Så kommer et litt slemt råd uten å ville være slem.. :) Ikke si at DERE vil bli gravide.. Han blir aldri gravid. :) men du blir det.

Ikke stress med å telle dager, kjenn etter symptomer, tenk for mye på hva du gjør og spiser - med andre ord ikke stress med å bli gravid, da kan det ta lengre tid.. Kos dere sammen. Vit sånn ca. når du har EL og ha masse sex uka før, under EL og par dager etter. Annen hver dag ca, eller hver dag. :)

Masse masse lykke til! Dette går seg nok til så fort dere tar av kondomet og ikke tenker for mye på hvorfor dere har sex.. Også får vi håpe DU blir gravid, og ikke han.. :) (sorry.. )

Gjest Ønsker å gjøre det beste:)

Dette står det i felleskatalogen, så du burde nok kutte de ut i samarbeid med lege.. kanskje du kan ta noe annet som virker på samme måte?

Graviditet.

Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt og fluoxetin bør derfor ikke brukes under graviditet.

Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin under graviditet.

- Vi hadde ubeskyttet sex i sju år, hoppet av i svingen.. Og unngikk EL-perioder, ble ikke gravid. Når vi bestemte oss for å prøve å få barn så ble jeg gravid på tredje forsøket. Så det er hpå, uten tvil.. du er jo frisk og sunn og har regelmessig mens :)

Du får kjøpt vitaminer med folat på apoteket som er begernet til de som prøver å bli gravide.. Eller bør du spise sunt bare, drikk masse vann, ikke røyke, drikk mindre kaffe. Når du blir gravid (for det blir du vettu ;) så tar du blodprøve hos legen som viser om du har hatt bakterien toxoplastmose, og har du ikke det må du unngå kjøtt som ikke er gjennomstekt/kokt. Sushi er fy-fy for gravide. Ellers kan du leve som normalt. Litt fysisk aktivitet er bra.

Så kommer et litt slemt råd uten å ville være slem.. :) Ikke si at DERE vil bli gravide.. Han blir aldri gravid. :) men du blir det.

Ikke stress med å telle dager, kjenn etter symptomer, tenk for mye på hva du gjør og spiser - med andre ord ikke stress med å bli gravid, da kan det ta lengre tid.. Kos dere sammen. Vit sånn ca. når du har EL og ha masse sex uka før, under EL og par dager etter. Annen hver dag ca, eller hver dag. :)

Masse masse lykke til! Dette går seg nok til så fort dere tar av kondomet og ikke tenker for mye på hvorfor dere har sex.. Også får vi håpe DU blir gravid, og ikke han.. :) (sorry.. )

Til dere som svarte! Tusen, tusen takk for svar. Det beroliget meg. Og blåmuggost, jeg har faktisk tenkt det samme som deg ang det der "vi" er gravide - og er helt enig;) Jeg bare trodde alle skrev det på den måten, hehe.

Ps: jeg trodde vi var unormale siden jeg ikke hadde blitt gravid av 10 år med kun kondom på _slutten_ av samleie. Man hører jo så ofte om at det absolutt ikke er nok å bare bruke det på slutten, og at mange blir gravide likevel. Tenkte da at kanskje det var noe galt med meg siden vi aldri hadde hatt noen problemer med det...

Takk igjen!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...