Gå til innhold

Allergi/kryssreaksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Kattekjær

Hei! Mannen min har kjent allergi mot gress og bjørk, men i vår har han vært ekstra plaget med symptomer som tett nese og snue. Vi fikk høre at burot blomstret tidlig i år og at han mulig hadde allergi mot dette og. Jeg har vært bekymret for at han er allergisk mot katt fordi vi har to katter.De har vi hatt i seks år. Jeg har nå fått svar på phadiatop screeningtest og den var positiv (44 PAU/L), ref 0.35). Videre var ble det testet på enkelt antistoff og svarene var følgende:Timotei 45 kUA/L (ref.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312101-allergikryssreaksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Kjære kattekjær

La meg starte med å si at de laboratorieverdiene du siterer er veiledende og ikke bestemmende for hvor "allergisk" du eller mannen din er. Det som betyr noe er hvordan mannen din reagerer når han er sammen med kattene. Hvis vi tester 100 personer med de samme prøvene som mannen din har tatt vil garantert 40 (minst!) få et eller flere positive svar mens kanskje bare 15-20 av dem har symptomer på allergi mot det de testet positivt for.

Det at mannen din var ekstra sterkt plaget i bjørkepollensesongen i år kan ha flere årsaker: 1) Der dere bor var det ekstra mye pollen i luften 2) Det var tørt varmt vær i perioden da bjerken blomstret 3) Mannen din har kanskje en lett allergi for katter som ikke kommer til uttrykk til vanlig, men som viser seg når kroppen hans er ekstra ømfindtlig pga bjerkeblomstringen. Dette siste har ikke med kryssreaksjoner å gjøre, men har sammenheng med at allergiplager kan være som en beholder som fylles opp av det man er allergisk for - litt katt og mye bjerk blir akkurat så mye for mye at det renner over. Så lenge han ikke reagerer på kattene om vinteren når han sannsynligvis er mer i kontakt med dem innendørs enn om sommeren, ville jeg ikke bekymre meg for katteallergien. Han er sensibilisert for katt, men har tydeligvis ikke symptomer og plager. Men når pollensesongen kommer kan litt katt kanskje være dråpen som gjør pollenallergien litt ekstra plagsom. Når det gjelder burot så blomstrer den ikke i noe tilfelle før i slutten av juli så selv om det var tidlig i år hadde ikke det noen betydning for vårplagene.

For å avslutte med å svare direkte på spørsmålet ditt om å tolke resultatene av blodprøvene: Slik tolking er uhyre vanskelig og krever god kunnskap om allergi, allergisk sensibilisering og immunologien som ligger bak. Derfor er jeg sterkt kritisk til at slik tolking i mange tilfeller overlates til pasientene ved at de får seg forelagt et tallresultat uten nærmere forklaring. Jeg ville ikke gi meg ut på detaljtolking av slike resultater uten å kjenne pasienten.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312101-allergikryssreaksjon/#findComment-2544510
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...