Gjest Otern Skrevet 7. juli 2001 Del Skrevet 7. juli 2001 Jeg er 2.gangs gravid 32+3u med bekkenløsning og Fragminbehandling pga blodpropp i forrige svangerskap. Mitt vanlige blodtrykk er ca 120/80 men det har sunket i løpet av svangerskapet til 90/60. Jeg har vært mer eller mindre svimmel under hele graviditeten, men det har blitt verre i det siste, samtidig med at jeg har blitt ekstremt trøtt,- jeg tør nesten ikke å kjøre bil lenger av frykt for å sovne, jeg sovner hvor-som-helst og når-som-helst. Er det normalt at blodtrykket synker såpass mye, eller kan dette være årsaken til at jeg er så trøtt? Hvis det er årsaken, hva kan jeg gjøre for å bli bedre? Håper på noen råd... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31213-lavt-blodtrykk-hva-gj%C3%B8r-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kirsti Skrevet 8. juli 2001 Del Skrevet 8. juli 2001 Jeg kjenner meg godt igjen. Har hatt lavt blodtrykk omtrent hele tiden, og etter ca. uke 33 sluttet jeg å kjøre bil! Det virket for risikabelt, jeg var for "dizzy". Det eneste som hjelper (eller som ikke gjør det verre) er å drikke mye, minst 3 liter for dagen. Mulig du har lite jern i tillegg? Det hadde ikke jeg. Til trøst kan jeg si at det kom seg på slutten. Nå er jeg i min 40ende uke, og har vært bedre ett par uker. Deilig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31213-lavt-blodtrykk-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-123642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Otern Skrevet 8. juli 2001 Del Skrevet 8. juli 2001 Jeg kjenner meg godt igjen. Har hatt lavt blodtrykk omtrent hele tiden, og etter ca. uke 33 sluttet jeg å kjøre bil! Det virket for risikabelt, jeg var for "dizzy". Det eneste som hjelper (eller som ikke gjør det verre) er å drikke mye, minst 3 liter for dagen. Mulig du har lite jern i tillegg? Det hadde ikke jeg. Til trøst kan jeg si at det kom seg på slutten. Nå er jeg i min 40ende uke, og har vært bedre ett par uker. Deilig! Takk for svar Kirsti! Det er nok svært sannsynlig at jeg har for lite jern - hva nå enn det betyr, jeg er ikke sikker på forskjellen/sammenhengen mellom jernlager og blodprosent, men fikk i hvert fall i starten av sv.skapet beskjed om å ta jern, noe jeg dessverre ikke har vært flink til å følge opp, pillene skal visstnok taes mellom måltidene, og jeg er avhengig av å svelge dem med mat, får dem ikke ned uten. Har begynt å ta dem igjen nå, med måltidene... det er sikkert bedre enn ingenting. Jeg skal nok drikke mye ja, og du får ha lykke til!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31213-lavt-blodtrykk-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-123665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 8. juli 2001 Del Skrevet 8. juli 2001 Du har helt klart et ganske lavt blodtrykk, og at du er både svimmel og trett er forståelig. Hvis det er svært varmt i tillegg, vil ofte blodtrykket bli enda lavere og kanskje er det reelle trykket ditt noe høyere enn 90/60. Jeg vil anbefale deg å drikke veldig mye, ikke oppholde deg for mye i varmen og ihvertfall ikke i solsteiken. Det du drikker, bør inneholde både litt sukker og kanskje litt salter, f.eks. det vi vanligvis kaller sportsdrikke. Apoteket har også noen ypperlige drikker med både mineraler og andre sunne elementer (Semper). Å spise litt salt mat, f.eks. potetgull, kan være bra for å holde blodtrykket noe høyere enn det er i dag. Om du klarer å drikke 3 liter om dagen, er det ypperlig. Ta det opp med din lege hvis du ikke snart begynner å føle deg bedre. Det kan også tenkes at du er litt blodfattig, og at du bør ta en ekstra hb-test. Å teste jernlagrene dine(ferritin) nå, har ikke så mye for seg. Lå du lavt i ferritin tidlig i svangerskapet, er det god grunn til å tro at du trenger jerntilskudd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31213-lavt-blodtrykk-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-123681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.