poohbear Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hei Jeg har en kollega som kommer fra Asia og har nettopp flyttet her til Norge for å jobbe i to år. Snart kommer kona også hit. Han har spurt om vi kan hjelpe ham med hvordan de skal gå fram for å få hjelp med ufrivillig barnløshet. Er det noen som vet hvordan det er for utlendinger? Får de hjelp via offentlig helsevesen de også, må de betale selv, må de ha bodd en hvis tid i Norge for å få hjelp osv. Er det noen private klinikker som kan hjelpe dem? Det medisinke må jo legene se på og jeg vet ikke hvor mye undersøkelser de har vært gjennom i hjemlandet. Det jeg vet er at de har prøvd i ca to år å bli gravide og at kona har hatt to aborter og etterpå hatt problemer med å bli gravid... Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312165-hjelp-til-utlendinger-som-jobber-i-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Forutsatt at de er medlemmer av folketrygden, så har de rettigheter i fhd til det offentlige helsevesenet. Når han skal være i bare to år, så kan det hende han er her på midlertidige vilkår, og at det er helseforsikringer i bedriften han jobber som må vurderes i fhd til hva de dekker. I det offentlige koster utredningen bare egenandel til legebesøk/undersøkelser. Hvis det blir snakk om ivf (assistert befruktning), så tror jeg prisen er 18.000 for inntil 3 forsøk. Privat behandling vil være en del dyrere. Det finnes også private tilbud. De fleste av mulighetene står beskrevet på www.onskebarn.no Om de bor på Sør- el Østlandet, så kan tilbudene i Danmark være vel så lett tilgjengelig. Huff, ikke lett å være i fremmed land og streve med sånt i tillegg til språkbarrierer. Fint at du hjelper dem! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312165-hjelp-til-utlendinger-som-jobber-i-norge/#findComment-2545003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.