Gå til innhold

Follikulitt eller fuglemiddbitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Klørsombare

Hei - For 3 måneder siden fikk jeg en små rød kløende uthevelse på bryskassen min. Ingen hvitt senter. Det skjedde om natt, og ettersom område rundt hevet seg ganske mye gikk jeg til legen og fikk en steroid salve. Hun mente det var sannsynligvis fuglelopper. Siden har jeg fått mange flere uthevelser, først på magen og brystkasse så på ryggen, og ca. 15 totalt på armene, beinene og hodebunn. Mest på torsoen. Noe klør lite, andre som bare, men ingen ble så stor som den første. Noen varer en uke +, andre forsvinner raskt. Ofte kommer om natt, men ikke alltid. Har sjekket rammen og madrassen (madrass, puter og dynen i støvmiddtrekk allerede) ofte med forstyrrelsesglass men finner ingenting, men - fuglemidd i Norge skal være ca. .5 mm og transpareng. (Lopper biter armer og bein, derfor har jeg tenkt at dette er midd.) Ingen reir funnet, men vi har ikke adgang til områdene under takkrennene av denne leilighetsblokken (vi bor i den øverste etasjen). Nylig, en dyr privat hudlege (andre var på ferie) forsikret meg at jeg kunne holde opp med vasking og spraying i huset (vasker alt i 60Fi Neutral, skifter sengeklær hver 2-3. natt, vinduene skjelden åpnes og alle karmene og tepper og ventiler er sprayet (permetrin), gulv moppet med sprayet nesten hver dag, og takk i soverom, sprayer toppen av dynetrekket og hele sengerammen, men klær i skap IKKE sprayet ...). Han så på uthevelsene med en forstyrrelsesglass og mente at de ligner mer follikulit og ga meg en resept for en antibak. steroid salve og foreslo en veldig dyr hudkrem. Hodet mitt er ikke tørr og bruken av disse hjalp ikke (FYI, jeg har alltid brukt Neutral såpe og Spenol hudkrem). Ringte legen og han innrømmet at han ikke var helt sikkert at de ikke var bitt og henviste meg til sykehusets hudavdeling, men det kan ta mange måneder før jeg kommer inn. I midlertid vet ikke jeg og mannen min (som ikke blir bitt, noe som kan skje med insekter - f.eks. jeg ble bitt av en edderkopp i sengenfor 2 uker siden - det gjorde veldig vondt, bitthulene ble som fjelltopper) om vi våger å stoppe med spraying osv.. Har lest om infesteringer som varer lenge i hus (birdmites.org). Folkehelseinstitutt "tviler" på at det kan være midd - men det finnes unntakk. Ville follikulitt forekommer på så forskellige områder av kroppen? Mest om natt? Og mest på ett området men likevel et par andre steder langt vekk? Jeg minner, hevelsene kom FØR spraying, så ingen reaksjon til det. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312188-follikulitt-eller-fuglemiddbitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...