Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå ser det ut som om økonomien rett å slett ikke går lenger rundt når jeg bor alene og jeg vurderer derfor å flytte sammen med kjæresten. Jeg har to barn på 6 og 9 som bor fast hos meg og han har to som han har samvær med (6/8). Jeg har kjent typen lenge og vi har vært sammen i over ett år nå så jeg er trygg på at vi har ett forhold som vil vare og være godt.

Problemet er at jeg ikke har helt god samvittighet ovenfor mine barn med å flytte fordi det er jo noe jeg ønsker. Jeg hadde tenkt til å vente til minstejenta har gått ett år på skole først slik at hun fikk en rolige hverdag når hun kommer hjem fra skolen. Etter å ha vært mye sammen alle fire barna nå i sommer samtidug så merker jeg jo at jeg får ikke fult så mye tid til "mine" og at det er hektisk. Han sine barn er noen år yngre pluss en god del mer aktive.

I tillegg så har mine barn i løpet av fjoråret fått ny ste familie hos pappa med tre nye stesøsken så der er det også nokså hektisk. Pga det har vi måtte gå ned på samværet fra 50/50 til 5/9. Derfor tenkte jeg også at det hadde vært godt med ett til år uten så mye forandring for dem.

Men så er det pengene da og om de rekker til lenger, den renta nå tar helt av. Tenker på å selge i løpet av høsten og flytte til 1 januar......

Hva synes dere? Er jeg egoistisk bare som ønsker det og vil jeg da kreve for mye av ungene? At de bare skal tilpasse seg mine behov

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312230-flytte-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest følg den opprinnelige planen

Hvis det bare er økonomien som gjør at du ønsker å fremskynde salget av huset deres, ville jeg bedt om hjelp av en person i banken til å se på hva det koster deg å sitte med huset og husholdningen alene et halvt år til (det var neste sommer du egentlig ville flytte, var det ikke?)

Det kan være at noen måneder med avdragsfrihet vil veie opp hele forskjellen - og en sum på kanskje 20 (eller 10 eller 30)tusen vil være "ingenting" i den store sammenhengen når du selger huset, men gjøre at hverdagen glir mye lettere dette halvåret.

Da kan du også få hjelp av rådgiveren til å foreslå tidspunkt for å legge huset ut for salg, og hvor lang overtakelsestid det skal være, slik at det faller godt sammen med tidspunktet du ønsker å flytte på (neste sommer). Og rådgiveren kan hjelpe dere med forslag til hvor stor sum / prosentandel du skal kjøpe deg inn med i den nye boligen, stor nok til at du sikrer deg og barna etter et eventuelt brudd / dødfall, men ikke så stor at du får det altfor trangt hver måned.

"Rådgiveren" i banken vil selvsagt være bankens talsmann, men så lenge du ikke binder deg til å bruke denne banken til salg av huset osv, men bare tar i mot rådene og regnehjelpen hennes, kan det være veldig lurt å få slik hjelp. Den er gratis der du har lånet ditt.

Det er veldig mye greiere å flytte om sommeren også, da har barna fri fra skolen, og dagene er lange og det er lyst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312230-flytte-sammen/#findComment-2545553
Del på andre sider

Gjest Mannen -40

Jeg skal advare deg mot en ting: Etter bitter erfaring og å ha lest mye om det, er det å flytte sammen med mine og dine barn en helt utrolig utfordring. Hos oss har det flere ganger nesten kullkastet selve forholdet, og det har vært krig i huset. Hadde jeg visst hvor vanskelig det hadde vært å kombinere mine og dine sammen med ikke biologiske foreldre, hadde jeg tenkt meg veldig om - og jeg tror jeg hadde foretrukket at vi hadde bodd hver for oss.

Skjønner du har det vanskelig økonomisk, men sier det igjen: Du bør tenke dypt over problematiken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312230-flytte-sammen/#findComment-2545554
Del på andre sider

I dag betaler jeg kun renter så det er ikke noen mulighet å lette på økonomien på det punktet desverre.... i tillegg fikk jeg hjelp i banken i vår for å komme over en kneik. Hittil har det vært lett å selge hus i det området der jeg skal selge og få en bra pris. Men dette begynner jo også å bli usikkert etterhvert nå.....

Eneste jeg føler jeg har mulighet til for å få inn mer penger på er å ta ekstra jobber. Men jeg føler at tida ikke helt strekker til for å klare det.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312230-flytte-sammen/#findComment-2545564
Del på andre sider

Jeg skal advare deg mot en ting: Etter bitter erfaring og å ha lest mye om det, er det å flytte sammen med mine og dine barn en helt utrolig utfordring. Hos oss har det flere ganger nesten kullkastet selve forholdet, og det har vært krig i huset. Hadde jeg visst hvor vanskelig det hadde vært å kombinere mine og dine sammen med ikke biologiske foreldre, hadde jeg tenkt meg veldig om - og jeg tror jeg hadde foretrukket at vi hadde bodd hver for oss.

Skjønner du har det vanskelig økonomisk, men sier det igjen: Du bør tenke dypt over problematiken.

Svar til mannen-40:

Jeg ser den faren som du beskriver der og det er jo derfor også jeg nøler med å flytte sammen nå. For å unngå slike situasjoner tror jeg det er viktig å bruke masse tid før en går til der steget å flytter sammen. Og det var jo i utgangspunktet det vi hadde tenkt å bruke.

Bare ett eksempel i går var at jeg kikket igjennom ett felles fotoalbum av oss og våre barn..... la etterhvert merke til at det var dobbelt så mange bilder av hans sine enn mine. Når jeg tar bilder så tar jeg av alle men når han tar så tar han av sine stort sett....jeg sa i fra om at det måtte vi passe på og det skulle han selvfølgelig huske neste gang. Han hadde ikke tenkt over det. Dette var jo en VELDIG liten bagatell..... men jeg ser på hvor mange forskjellige områder en må leve seg sammen for at det skal kunne fungere.

Hvor lang tid brukte dere før dere flyttet sammen?

(Håper jeg får plassert svaret riktig, jeg klarte ikke det med forrige svar, forstod ikke helt hvordan)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312230-flytte-sammen/#findComment-2545577
Del på andre sider

Annonse

Hva med å prøve å finne et hus med to leiligheter sammen med din kjæreste?

Økonomisk sett blir dette mye billigere enn å kjøpe to separate boenheter.

Dere får også muligheten til å bo sammen, men likevel hver for dere i en periode, før dere evt tar skrittet å bo sammen 100%.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312230-flytte-sammen/#findComment-2546346
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...