Gå til innhold

Nakke og rygg plager

Anbefalte innlegg

Jeg har siden 1997 var plaget med nakkesmerter med tidvis stråling ned langs ryggsøyla til omlag mellom skulderbladene. Dette skjedde etter en crosssykkel hopp hvor jeg landet på hodet. Denne tilstanden har innemellom også gitt meg stiv muskelatur med kramper i skuldre og nakke. I mai 2006 fikk jeg en vridning og trykkskade i nakken etter et judokast under trening. To mnd senere ble det i en MR-undersøkelse påvist en liten utposning, litt trangt mellom skivene c5 og c6, samt en lettere degenering. I august 2006 får jeg akutte smerter i korsryggen uten noen spesiell foranledning. Denne tilstanden har vedvart siden, men med mindre intensitet. Det har det siste året tiltatt igjen og jeg har fått stråling ned i rompa. MR-undersøkelse har påvist degenerering i en grad som man kan finne hos en som er i femti årene. Det hører med til bildet at jeg var fører i en relativt kraftig frontkollisjon i 1983 hvor jeg ikke brukte bilbelte og i 1985 passasjer i en rundvelt. Jeg har hatt behandling hos fysioterapeut, manuell terapi og kiropraktor uten bedring. Fastlegen har foreskrevet 2 Paralgin Forte i døgnet og inntil 2 somadril i døgnet når jeg har hatt behov for dette mot krampene. Smertestillende har jeg brukt omtrent daglig de siste to år, men doseringen har ikke vært tilstrekkelig og noen ganger har behovet vært opptil 5 til 6 i døgnet. Ved å innta smertestillende har jeg greid å fungere i jobben min og i det daglige, men fastlegen vil ikke skrive ut høyere dose fordi han sier at han er redd for reaksjoner fra fylkeslegen! Han ber meg trene mer! (har trent styrke og supplerende aktivitet to til fire ganger i uka de siste 17 årene). Jeg har det siste året erfart at to tabletter to ganger om dagen er det som virker lengst (opptil 6-7 timer) og gjør meg smertefri. Jeg føler at jeg ikke blir trodd av fastlegen og vurderer nå å måtte sykemelde meg. (Plagene mine blir ikke påvirket av oppgavene i jobben.) Livskvaliteten min er forringet da jeg ikke kan bedrive vanlige aktiviteter samme grad lengre som trening, sykling, vedlikehold av bolig eller et aktivt seksualliv. Så til mine spørsmål: Hvor sannsynlig er det at jeg kan ha andre skader enn degenering og bør jeg få vurdert om det vil hjelpe med et kirurgisk inngrep? Er det en rimelig vurdering av min fastlege når han ikke vil skrive ut mer enn to smertestillende i døgnet? Min fastlege sier at det ikke hjelper å ta to tabletter om gangen, mens en sykehuslege jeg kom i snakk med sa at det er bedre å ta to omgangen enn å ta flere tabletter med korte mellomrom. Hva er riktig? Jeg er selvsagt kjent med bivirkninger og faren for avhengighet, men plagene er slike at dette blir underordnet for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312236-nakke-og-rygg-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...