Lykkedrømmer Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hvorfor legges det ikke opp til en norsk minimums standard til hva norske leger bør teste for når en pasient sier han har hatt ubeskyttet sex eller på en eller annen måte pådratt seg risiko for smitte av seksuelt overførbare sykdommer og ønsker og testes for kjønnsykdommer? Enkelte leger tester da eksempelvis bare for HIV og klamydia. Er det slik at det forventes at pasienten selv skal ha kunnskap om hva man bør testes for. Jeg synes dette er skremmende (og har flere eksempler på dette). Er kompetansen så lav, eller dreier det seg om latskap? Her bør jo minimum være HIV, HVB, HVC, Herpes 1 og 2, Syfilis, Klamydia og Gonorrhea. Alle disse sykdommene kan man jo ha nesten uten symptomer, når man først har hatt ubeskyttet sex og går til legen bør jo alle norske leger her kjøre disse testene som minimum. Jeg er vel på feil forum, men merkelig at norske legeforening ikke griper tak i dette og får på plass en minimums standard. Finnes naturligvis langt flere kjønnsykdommer som man kan teste for i spesial tilfeller, jeg snakker om å ha et minimum for de vanligste kjønnsykdommer. Problemet er at mange personer går rundt og tror de garantert er fri for seksuelle sykdommer, fordi de tror de er testet, de har vist ansvar og gått til legen og bedt om å bli testet, mens legen har ikke gjort sitt ansvar. Er naturligvis en rekke dyktige leger, men som sagt dette forekommer nok ganske så ofte. Det er ikke alle pasienter som bor i nærheten av spesial klinikker som olafia, men allikevel burde man kunne forvente et vist minimum av tester. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312238-trenger-vi-en-norsk-minimums-standard/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkedrømmer Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Ser det ikke bare er meg som har opplevd tilsvarende: http://djdonmartin.blogspot.com/2007_08_01_archive.html "Har du noen spesielle plager eller er dette en rutinesjekk, spurte legen. - Det er vell rutine, sa jeg selv om det kanskje var litt overdrevet. Jeg er ikke akkurat innom to ganger i uka. - Det er ikke så mye vi tester for sånn uten videre, sa legen. - Hvorfor ikke, spurte jeg. Særlig ettersom det var derfor jeg var dratt helt dit. - Gonore og syflis tester vi ikke for med mindre du har hatt ubeskyttet sex i utlandet. - Javell, sa jeg og lurte på hvordan hun kunne se på meg at jeg ikke hadde hatt sex i utlandet, jeg som til og med har vært mye i utlandet i det siste. Antageligvis ser jeg helt nørd ut, siden alle kan se at ingen utlendinger i hele verden ville ha hatt sex med meg. - Hiv tester vi ikke for med mindre du har grunn til å tro at du har det, sa legen. - Du mener utover at man har .. sa jeg. - Nei, ikke hvis du ikke har hatt sex med prostituerte, sa legen. Så vi pleier bare teste for klamydia, sa legen ...... " Er det rart mange kvier seg for å ta opp dette med legen, mange steder må man mase og selv være kompetent og overbevise legen til å få en test. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312238-trenger-vi-en-norsk-minimums-standard/#findComment-2545614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.