Gjest Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hei ! Jeg er en dame på snart 37 som ikke skal ha flere barn og er i stabilt forhold. Jeg brukte p-piller i maaange år men har ikke brukt p-piller siden jeg ble gravid første gang. Siden jeg fikk barn har jeg hatt veldig smertefull menstruasjon (spes de 2 første dagene) og store blødninger. Det har ført til at jeg har jernmangel (verdien var 5-6). Har nok vært lav i flere år nå. Har begynt med jerntabeletter. Legen anbefaler meg hormonspiral, både for smerter, mindre blødninger og derved bedre jernlager. Dette høres fint ut, men leser om bivirkninger som vektøkning og kviser. Jeg er overvektig; og sliter med kiloene. Selv noen få kg økning vil være en stor ulempe for meg. Jeg har også uren hud, trass min høye alder, men mer "stabil" i det siste. Jeg ønsker ikke å utsette meg risiko for ytterligere hudproblemer. Til slutt vil jeg si at siden jeg sluttet med p-piller har psyken min forbedret seg enormt. Mye mer stabilt humør og positiv livsinnstilling (muligens det er barna som har endret dette, og ikke at jeg sluttet med p-piller?). Uansett, jeg mener at hormoner påvirker meg vesentlig. I tillegg er jeg redd for smerter osv ved insetting og bruk. Som du ser er jeg veldig skeptisk. Samtidig er menstruasjonsplagene såpass store at å slippe de ville være fantastisk. Kan du, utfra dette, gi meg et råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312304-b%C3%B8r-jeg-velge-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Høres ut som hormonspiral er midt i blinken for deg. Det er ikke store smerter i forbindelse med innsetting - du merker det knapt. Noen har bivirkninger av hormonene i spiralen, men dosen er langt lavere enn ved p-piller, så de fleste har langt mindre bivirkninger enn ved bruk av p-piller. En positiv bivirkning er at mensen blir tilnærmet helt borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312304-b%C3%B8r-jeg-velge-hormonspiral/#findComment-2546245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.