Gå til innhold

Røde kinn.

Anbefalte innlegg

Gjest Forundret gutt

Jeg er en gutt gjennom hele livet har hatt røde kinn. Ikke ekstremt røde, men nok til at jeg gjerne skulle vært det foruten. Rødheten forsterkes når det er veldig kaldt og når jeg driver fysisk aktivitet. Jeg så at du har skrevet noe om muligeheten for laserbehandling for å bli kvitt dette i et tidligere innlegg, men det jeg lurer på er om det også finnes andre muligeheter? Mener å ha hørt at det går an å bruke en spesiell krem som reduserer/fjerner rødheten i kinnene. Det skulle vistnok ikke fjerne rødheten permanent, men skulle kunne reduserer fargen i kinnene i tidsperiode. Har du noen erfaring og tips rundt dette? Synes laserbehandling hørtes litt drastiskt og omfattande ut. Hva vil det eventuelt koste med en slik laserbehandling? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312318-r%C3%B8de-kinn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tips til deg

Du kan bruke lys foundation til å dekke over, det bruker jeg, jeg er jente da... men d se rnaturlig ut om du velger rett sort.

Velg en nyanse som er litt lysere enn din egen hud.

Stå ved et vindu så du ser om det ser naturlig ut, jevn ut med fingrene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312318-r%C3%B8de-kinn/#findComment-2546369
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Røde kinn skyldes økt forekomst av blodkar i de øvre hudlagene. Slike blodkar kan ikke fjernes med krem. Noen har riktignok forsøkt sterke kortisonkremer og oppdaget at de gir blekere hud, men det er veldig forbigående og skyldes en midlertidig sammentrekning av blodkarene med på lengre sikt varig skade av huden. Når karene var grovkalibrete, brukte man tidligere en form for brenneapparat på karene, men da ble det samtidig noe arrdannelse i huden. Nå benyttes kun laser eller annet lys (IPL) og spesielt på de fine karene som gir diffus rødhet, er disse maskinene den eneste muligheten.

Laserbehandling høres kanskje drastisk ut, men hele ideen med laser er at det skal være skånsomt. Når det gjelder moderne karlaser som benyttes mest for røde kinn både i Norge og mange steder i utlandet, har man en bølgelengde av lyset som tas opp ("absorberes" ) i blodkarene nede i huden og dermed gir en såkalt selektiv effekt med nok energi til å påvirke blodkarene , men ikke så mye at det blir sår eller arr.Vi bruker altså lyset til å frakte energien til blodkarene. Det kan bli endel hevelse som gir seg i løpet av noen dager. Under behandlingen brukes også en form for kjølespray som treffer hudoverflaten og gjør at overflatepåvirkningen av laseren blir så liten som mulig. Laserbehandlng i kinnene koster kr 1500-2500 pr behandling og man må regne 2-3 behandlinger får å få en reduksjon i blodkarene på 25-40 % . Man oppnår samtidig mer gradvis overgang mellom der det er rødt og blekt. Med hilsen fra hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312318-r%C3%B8de-kinn/#findComment-2548467
Del på andre sider

Gjest Forundret gutt.

Hei ! Røde kinn skyldes økt forekomst av blodkar i de øvre hudlagene. Slike blodkar kan ikke fjernes med krem. Noen har riktignok forsøkt sterke kortisonkremer og oppdaget at de gir blekere hud, men det er veldig forbigående og skyldes en midlertidig sammentrekning av blodkarene med på lengre sikt varig skade av huden. Når karene var grovkalibrete, brukte man tidligere en form for brenneapparat på karene, men da ble det samtidig noe arrdannelse i huden. Nå benyttes kun laser eller annet lys (IPL) og spesielt på de fine karene som gir diffus rødhet, er disse maskinene den eneste muligheten.

Laserbehandling høres kanskje drastisk ut, men hele ideen med laser er at det skal være skånsomt. Når det gjelder moderne karlaser som benyttes mest for røde kinn både i Norge og mange steder i utlandet, har man en bølgelengde av lyset som tas opp ("absorberes" ) i blodkarene nede i huden og dermed gir en såkalt selektiv effekt med nok energi til å påvirke blodkarene , men ikke så mye at det blir sår eller arr.Vi bruker altså lyset til å frakte energien til blodkarene. Det kan bli endel hevelse som gir seg i løpet av noen dager. Under behandlingen brukes også en form for kjølespray som treffer hudoverflaten og gjør at overflatepåvirkningen av laseren blir så liten som mulig. Laserbehandlng i kinnene koster kr 1500-2500 pr behandling og man må regne 2-3 behandlinger får å få en reduksjon i blodkarene på 25-40 % . Man oppnår samtidig mer gradvis overgang mellom der det er rødt og blekt. Med hilsen fra hudlegen

Takker for svar. Det at jeg har røde kinn, betyr det at jeg har Rosacea?

Eller er det noe jeg har misforstått/oversett her? I følge Apotek1.no kan jeg benytte meg av antibiotika i form av tetracykliner i tablettform, gjerne i sammenheng med krem/gel for å bli kvitt Rosacea (hvis det er det jeg har da).

Under står det:

"Varige blodåreforandringer kan behandles med laser eller elektrokirurgi. Forstørrede talgkjertler på nesen kan fjernes ved hjelp av kosmetisk kirurgi"

Litt vanskelig å holde oversikt over alle begreper og behandlingsmetoder.

På forhånd takk for (enda et) svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312318-r%C3%B8de-kinn/#findComment-2548486
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...