Gjest EE Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hei.Håper du kan hjelpe meg med et svar på symptomene jeg har etter et flåttbitt, og skal forsøke å forklare min situasjon i korthet. (Jeg har vært hos 2 leger, men ingen har gitt meg noe svar på om det jeg opplever er naturlige ettervirkninger av et flåttbitt og evt. hvor lenge jeg må regne med at det vil vare ). Fikk bittet i slutten av mai på utsiden av låret - hofta, men skjønte ikke at det var et flåttbitt før det hadde godt ca. 3 til 4 uker.Har ikke sett selve flåtten, men hadde en liten rød flekk som utviklet seg til en større ringormlignende flekk. Opplevde at jeg var følelsesløs der hvor utslettet var. Jeg trener mye, og fikk ved flere anledninger sterk svie og en form for "stråling" i utslettet under trening. Gikk derfor til lege som bekreftet flåttbitt og jeg fikk antibiotika (midten av Juni). Ringen forsvant og jeg merket mindre av svien og at jeg var følelsesløs. Men ca 7 dager etter at jeg var ferdig med anitibiotikakuren, kom dette tilbake og det er nå mer eller mindre permanent følelsesløs på bitstedet, har opplevd sterke smerter (som et knivstikk) på stikkstedet under ekstra harde belastninger (sykkelritt). "knivstikket" slipper når jeg roer litt ned, men kommer tilbake dersom jeg legger ekstra hard belastning på lårmuskulaturen ved bittstedet. Ved moderat belastning kommer sviefølelsen og oppleves er mer permanent enn "knivstikkopplevelsen" under f.eks trening. Har ingen andre symptoner enn dette og utslettene er helt borte. Jeg har oppsøkt lege etter antibiotikakuren som sier vi får bare se det an...... Er dette naturlig etter et flåttbitt selv om en har tatt antbiotika ? Er det noe jeg kan gjøre eller ikke bør gjøre ? Er det for eksempel fornuftig å trene og være med i sykkel ritt (høy belastning) ? Er det noe jeg kan evt. smøre på for å dempe smerten ? Er jeg sikker på at borrelia er ute av kroppen og at dette er ettervirkninger som ikke kan videreutvikles ? Legene jeg har vært hos har liten erfaring med flåttbitt og begge mente at det ikke var nødvendig å ta noen blodprøve siden jeg hadde tatt antibiotika. Finnes den evt. noen med mer erfaring som jeg kan gå til dersom du mener jeg bør gjøre det ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312328-fl%C3%A5ttbitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Hei, Din beskrivelse kan muligens passe med BNorrelia-infeksjon. Men den er ikke på noen måte typisk og kan godt skyldes andre ting. Spesielt dette med følelsesforandringer er ikke det som forekommer oftest ved Borrelia. Jeg skjønner at det er frustrerende følelse at du ikke kommer lenger. Jeg har selvfølgelig ingen muligheter til å stille en diagnose basert bare på din kort beskrivelse. Kan muligens gi noen råd om hvordan du skal gå frem til å komme frem til en diagnose som kan gi grunnlag for behandling. Selv om dine leger ikke anbefalte blodprøve ville jeg gjort det. På denne måten kan du evt. utelukke at det er borreliainfeksjon som kan gi noen andre ledetråder. Hvis borreliaprøven er negativ ville jeg oppsøke en nevrolog, det de de som kan det med slike probnlemer som følelsesløshet, smreter. etc. Er borreliaprøven positiv, kunne det være en ide å ta en forlenget antibiotikakur, evt. bruke en annen antibiotikum 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312328-fl%C3%A5ttbitt/#findComment-2547316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.