Gå til innhold

Bør vi konsultere lege?

Anbefalte innlegg

brilleslangen

Først litt bakgrunnsinfo: For litt over fire mnd siden fikk datteren min (som fylte seks år i sommer) hull i ørene. Vi renset i seks uker og alt gikk fint....

For en måneds tid siden trykket hun inn bakstykkene og det ble veldig stramt for øreflippene. Da jeg dro ut bakstykkene igjen begynte det å blø fra det ene hullet. Vi renset ei ukes tid selv om alt så fin ut allerede dagen etter.... Og trodde derfor at alt var bra.... For ei uke siden oppdaget jeg imidlertid at øreflippen var hoven og da jeg begynte å røre på øredobben tøt det ut puss og litt blod fra hullet.... Vi begynte å rense på nytt, og brukte i tillegg pyrisept salve siden denne virker lengre enn bare flytende pyrisept. Dagen etter at pusset ble oppdaget kom det også litt puss, etterpå har det ikke kommet noe, og hevelsen har gått tilbake, men hullet virker sårt, så jeg regner med jeg må rense noen uker....

Så langt føler jeg at jeg har det hele under kontroll, men setter spørsmålstegn med hvorfor det plutselig ble betent....

For tre år siden falt datteren min og skadet en melketann som så døde... Både jeg og tannlege har fulgt med tannkjøttet ovenfor den tanna pga faren for infeksjon i det døde vevet inni tanna. Tannlegen mente det ikke skulle trekkes med mindre det ble betent...

I dag oppdaget jeg at det var kommet en utposning i tannkjøttet ovenfor den tanna, og kontaktet tannlege. Vi fikk beskjed om å komme med en gang. Det viste seg at tanna var kraftig betent og måtte trekkes....Datteren min har ikke hatt vondt, men nå er iallfall tanna ute.... Men ho er i tannfellingsalder og mister tann nr 4 om få dager regner jeg med, så den skadde tanna ville falt ut om få måneder uansett....

Men så til saken:

Nå lurer jeg på om det kan være en sammenheng mellom disse to infeksjonene. Kan ho hatt infeksjonen i tanna ei stund?(hadde ikke vondt) og at ho derfor var mer disponibel for å få betennelse i såret på øret pga at ho allerede hadde en infeksjon i kroppen? Er betennelsen i munnen borte nå som tanna er ute(ho fikk ikke noen for betennelsen av tannlegen iallfall) Eller bør vi kontakte lege for å høre om ho bør få behandling, eller er det ikke mulig at disse to infeksjonene henger sammen...

Jeg heller litt mot det å vente litt å se....Men er i tvil...

Hvis såret på øret blir helt håpløst vurderer jeg å la det gro igjen og heller ta nytt hull etter ei stund, men jeg er ikke der riktig enda. Har lyst til å se det an litt først siden det har sluttet å komme puss og hevelsen har gått tilbake og siden datteren min sier ho ikke har noe ubehag i øret ...

Men hvis dette er noe som burde behandles med antibiotika så er det jo dumt å vente å se... så derfor lurer jeg på hva andre mener....Bør vi ta kontakt med lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312350-b%C3%B8r-vi-konsultere-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta imot et godt råd fra en nikkelallergiker: ta ut ørredobbene i ørene hennes og ikke sett dem inn igjen noen gang!!!!

Jeg måtte på legevakta og få skåret ut bakdelen på en øredobb som hadde verket inn i øreflippen en gang...

Jeg tok hull i ørene første gang som 10-åring og siden har jeg hatt problemer. Det er svært få øredobber jeg tåler, har flere par i gull, kjøpt hos anerkjent gullsmed, men de fleste tåler jeg ikke. Akkurat nå holder jeg på å prøve ut et par i kirurgisk plast (mener jeg det sto) og de ser ut til å funke bra. Så fort jeg bruker øredobber jeg ikke tåler så verker og klør det i øreflippene og jeg får utslett på leggen! Det tok meg 25 år å se sammenhengen mellom utslettet på leggen og øredobbene da, i tillegg forverres det enda mer om jeg drikker melk samtidig som jeg har øredobber jeg ikke tåler...

Ingen av mine unger får hull i ørene så lenge jeg har noe jeg skulle sagt.

Aliza1365380759

La hullet gro igjen. Jeg hadde det sånn i ett av de fem hullene jeg har i venstre øre, og da de ikke var grodd etter tre år tok jeg ut øredobben og lot det gro. Når det ikke har grodd til nå, så kommer det ikke til å gro heller. Og jeg tror absolutt at det kan være en sammenheng mellom de to infeksjonene - kroppen fikk jo "plutselig" to infeksjoner å jobbe mot i stedet for bare en, og da er det klart den måtte gi tapt.

brilleslangen

La hullet gro igjen. Jeg hadde det sånn i ett av de fem hullene jeg har i venstre øre, og da de ikke var grodd etter tre år tok jeg ut øredobben og lot det gro. Når det ikke har grodd til nå, så kommer det ikke til å gro heller. Og jeg tror absolutt at det kan være en sammenheng mellom de to infeksjonene - kroppen fikk jo "plutselig" to infeksjoner å jobbe mot i stedet for bare en, og da er det klart den måtte gi tapt.

takk for svar. Jeg tror egentlig hullet hadde grodd før bakstykkene ble klemt helt inn, men at det da oppsto et sår som det deretter dannet seg infeksjon i, så jeg vil se det an et par uker til før vi bestemmer oss for om hullet skal få gro igjen eller ikke...

brilleslangen

Ta imot et godt råd fra en nikkelallergiker: ta ut ørredobbene i ørene hennes og ikke sett dem inn igjen noen gang!!!!

Jeg måtte på legevakta og få skåret ut bakdelen på en øredobb som hadde verket inn i øreflippen en gang...

Jeg tok hull i ørene første gang som 10-åring og siden har jeg hatt problemer. Det er svært få øredobber jeg tåler, har flere par i gull, kjøpt hos anerkjent gullsmed, men de fleste tåler jeg ikke. Akkurat nå holder jeg på å prøve ut et par i kirurgisk plast (mener jeg det sto) og de ser ut til å funke bra. Så fort jeg bruker øredobber jeg ikke tåler så verker og klør det i øreflippene og jeg får utslett på leggen! Det tok meg 25 år å se sammenhengen mellom utslettet på leggen og øredobbene da, i tillegg forverres det enda mer om jeg drikker melk samtidig som jeg har øredobber jeg ikke tåler...

Ingen av mine unger får hull i ørene så lenge jeg har noe jeg skulle sagt.

Takk for svar :-). Hvis problemene fortsetter skal jeg høre på det du sier, men jeg venter litt(et par uker) for å se hvordan det går...

Annonse

brilleslangen

Hvorfor er du så ivrig på at hun skal ha hull i ørene så tidlig?

Jeg ville av mange grunner latt hullet gro igjen - kroppen ber jo nærmest om det.

Det var ho selv som har ønsket hull i ørene i flere år(iallfall to) fordi alle venninnene hennes har det(og det er faktisk sant), og jeg lovte ho at når håret ble klippet kort(var midjelangt) så skulle ho få hull i ørene. Og da håret ble kort i april måtte jeg jo holde det jeg hadde lovt......

Jeg fikk også hull i ørene veldig tidlig, det gikk bra noen år så begynte det å gjøre vondt samme hvilken type som ble brukt.

Jeg sluttet å bruke øredobber og skulle la det gro igjen.

Nå over 20 år etter så blir øreflippen plutselig varm og hoven og når jeg klemmer såvidt på så verker det.(på begge sider)

Jeg merker ikke noe andre steder på kroppen som Lillemus gjør.

Jeg har aldri prøvd å sette inn øredobber i de gamle hullene, men tror det er åpent likevel, skjøøner ikke hvorfor det plutselig blir betent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...