Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest justme

Etter min første legekontroll i uke 6 + 3, fikk jeg brev fra legen min. Det var utslag på sukker i urinen, og jeg ble bedt om å holde en sukkerfri kost !

Forut for prøven hadde jeg spist et knekkebrød, og null sukker. Jeg er svært slank, har svangerskapskvalme hele døgnet, og trenger all mat jeg kan få i meg.

I tillegg ble jeg tilsendt resept på Selexid, pga. UVI.

Jeg har hatt UVI tidligere, og da hadde jeg de klassiske symptomene. Nå har jeg ingen ! Er det vanlig at en urinveisinfeksjon er asymptomatisk i svangerskapet ? Kan en slik infeksjon være en fare for fosteret, og er Selexid et trygt preparat ?

Huff, alt en bekymrer seg for :-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31248-uvi-og-sukker-i-urinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis man blir bedt om å holde en sukkerfri kost, er det fordi det er grunn til å tro at du har svangerskapsdiabetes. Etter en urinprøve, med positivt utslag på sukker, mener jeg at man bør følge opp med blodprøver (bl.a. sukkerbelastning) for å kunne fastlå en slik diagnose. Det er en veldig stor inngripen for de fleste å måtte kutte ut sukker, så jeg synes du bør be om en grundig undersøkelse før du må ty til slike drastiske inngrep i kostholdet. Når det gjelder din svangerskapskvalme, vil jeg anbefale deg å forhøre deg der du bor om det finnes en akupunktør som har erfaring med å lindre slike plager. Det er mange som kan vise til gode resultater på dette området.

Har du ingen symptomer på urinveisinfeksjon, synes jeg du skal be om å få sjekket urinen din en gang til før du begynner med Selexid. Preparatet er ikke skadelig, men det er i utgangspunktet unødvendig å ta en slik kur hvis du ikke har kraftig oppvekst av bakterier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31248-uvi-og-sukker-i-urinen/#findComment-123759
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...