Gjest xxxxxxx Skrevet 8. juli 2001 Del Skrevet 8. juli 2001 Er gravid med mitt andre barn og jobber med å psyke meg opp til fødselen..I det forrige svangerskapet tror jeg ikke at jeg hadde en eneste kynner. Hvor mye har dette å si for fødselsforløpet? Det tok veeeldig lang tid å få 10 cm åpning forrige gang, og jeg mistet totalt motet. Har det noen sammenheng med at jeg ikke hadde kynnere? Mitt neste spm er: skal magen stramme seg under riene? Jeg husker godt at jeg på en 6-7 cm åpning hadde en veldig vond rie, og jordmoren kjente på magen min og sa: jeg tror nok ikke du har vondt/rie nå, for magen din er ikke hard! (noe som selvfølgelig skremte vettet av meg, for jeg hadde det veldig vondt og visste det var en rie) Mitt siste spm: Hva anbefaler du av mat/drikke under fødselen? Man blir jo veldig sliten av å ikke spise på 20 timer, man bør vel få i seg noe næring? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31250-noen-spm-til-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 9. juli 2001 Del Skrevet 9. juli 2001 I første omgang vil jeg anbefale deg å gå gjennom den forrige fødselen din med en jordmor. Fødselsjournalen din kan du sikkert få tak i ved å kontakte overjordmor på det sykehuset hvor du fødte. Har du mye som er ubearbeidet i forbindelse med en tidligere fødsel, kan det gjøre det vanskelig for deg å gå mot neste fødsel med blanke ark, noe du selv er inne på. Hvorvidt du har kynnere i svangerskapet, har ikke noe å si på fødselsforløpet. Riene er kraftige sammentrekninger som gjør vondt, samtidig som livmoren blir helt hard. Kynnere er sammentrekninger som ikke gjør vondt. Noen har mye kynnere og andre nesten ingen ting i svangerskapet. Under fødselen vil livmoren stramme seg for å skape åpning og for å presse barnet ut. At det tok lang tid første gang, er vanlig. Like vanlig er det at det tar mye kortere tid andre gang. Hva din jordmor mente med at du ikke hadde ri når du selv opplevde at du hadde det, er ikke så lett å si. Noen kvinner opplever at det gjør vondt nærmest hele tiden. Klarer man å slappe av skikkelig i pausene vil man oppleve at smertene er nærmest fraværende, men er man anspent, vil opplevelsen av smerte ikke slippe taket i det hele tatt. Det kan selvfølgelig hende at din jordmor ikke var i stand til å kjenne på magen din at du hadde en ri. Det er selvfølgelig vondt å ikke bli trodd når du sier at du har en ri, men dette må du i så fall sette på hennes konto. Alt dette trenger du sikkert å bearbeide ved å snakke mye om, enten med en jordmor eller en annen som kan forstå hva du snakker om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31250-noen-spm-til-jordmor/#findComment-123760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.