Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer:-)

Gjør som lillemus sier! Jeg dro til legen og bestilte time, og kjøpte med meg tisseglass med det samme. (5 kr)

Jeg hadde første svangerskapskontroll da jeg var ca 8 uker på vei tror jeg... Dette var midt på sommeren, ellers hadde det nok vært ved 6 uker ca. Men dette er forskjellig fra lege til lege.

På første kontroll tok de imot urinprøven min, foretok en blodprøve, veide meg og målte blodtrykket. Han spurte om datoer for siste mens, eggløsning (siden jeg visste det) og positiv graviditetstest. Deretter var det en del spørsmål om alkoholvaner osv...

Jeg hadde med meg samboeren min på alle svangerskapskontrollene, og det syntes vi var veldig fint! Da blir det mer virkelig for mannen også, når du enda ikke har stor mage. Dessuten var vi to til å spørre, og to til å ta imot beskjeder. For ikke å snakke om at vi var to til å høre fosterlyden og dele gleden, da den tid kom:-)

Ingenting hjelper mot bekymringene dessverre... De må du leve med noen uker til! Og da kommer det nye;-)

Pass bare på å få i deg folat! Og lykke til, det er helt fantastisk å gå gravid:-)

Du ringer legekontoret og ber om en time til første svangerskapskontroll. De spør når du antar du har termin, eller når første dag i siste mens var. Ut fra det setter de opp time, sannsynligvis, en gang rundt uke 10/12.

På første time varierer det hva som skjer. Noen leger ønsker å ta en GU. Andre hopper over det. Noen sjekker brystene, andre hopper over det.

Du må ha med urinprøve, også tas det endel blodprøver av deg.

Foreløpig termin blir fastsatt. Helsekort for gravide blir fyllt ut. Det blir skrevet henvisning til ultralyd (som tas i uke 17-19).

Det blir også søkt om fødeplass ved sykehuset du hører til.

Avhengig av legen, så blir det også snakket litt om formen din, og om hvordan du ønsker å ha kontrollene etterhvert. Mange veksler på å gå til jordmor og lege. Jeg gjorde det, og synes det er veldig kjekt. Jordmor har som regel bedre tid enn legen, og har et helt annet forhold og kunnskapsnivå rundt det å være gravid og det å føde.

Gratulerer med graviditeten, og lykke til videre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...