Gjest never again 30 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hei Jeg ble smittet av herpes på leppene(type 1) i tidlig alder og var i tenårene plaget med en del utbrudd. Det er aldri stilt diagnose hos lege eller brukt medisiner for dette, men syntomene stemmer overens. Er nå i 30 åra og har sjelden og mildere utbrudd. For 4 dager siden utførte jeg oralsex på venn. Det var da over ett år siden sist utbrudd. Er det slik at man kan ha utbrudd uten og vite det, samt smitte uten utbrudd? Er da slik at man helst skal avstå fra all oralsex om man har hatt herpes tidligere? I etterkant av denne oralsexen (3 dager etter)har jeg fått symtomer på utbrudd. (prikking i leppa, denne har nå vart i 1 dag) Det er ikke kommet noen blemmer, men jeg så at jeg hadde en rød liten knopp på innsiden av leppa. Det er kun en, det har vært en liten hvitknop med rødhetrundt, den er ikke vondt eller verkende. Kan dette være herpes? (har ikke visst at jeg har hatt i munnen tidligere) Har ikke funnet blemmer i munnen eller annet, bortsett fra denne. Har ikke noe synlig utbrudd, bare følelsen av at det kommer, og jeg ser ikke bortfra at det kan komme fordi jeg litt stressa angående dette. Hva er sannsynligheten for at jeg har smittet min venn? Er det slik at man Automatisk blir smittet eller går det ann å "ha flaks" og unngå smitte. Er litt stressa! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312576-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det er vanskelig å være helt kategårisk og sikker. Det er riktig, som du selv sier, at av og til kan man produsere og utskille virus selv om man ikke har synlig (klinisk ) herpesutbrudd. Men det er veldig sjelden og lite uttalt hos personer som har sjelden eller nesten aldri utbrudd. Du sier selv at du har ikke hatt utbrudd på et år eller mer. Jeg mener at det er ikke noe sterke grunner til å avstå oral sex. Det stiller seg litt anerledes om du føler symptomer på at et eventuel utbrudd kan være på vei. Prikking i leppa kan være typisk symptom på det. En enkel knopp på innsiden av leppen kan skyldes andre ting, men sammen med prikkingen peker det nok i retning av at det er noe på vei. Det store spørsmålet er da om hvor lang tid i forveien virusproduksjon er i gang. Det er lite vi vet om det, i alle fall vanskelig å si noe sikkert. Sannsynligvis skjer virusproduksjon litt før symptomene, men hvor lenge føre er det umulig å si. 4 dager kan være grensetilfelle. Det er ikke noe automatisk smitte ved en slik tilfelle. Dessuten er det slik at flertallet av voksne er infisert med herpes, selv om de ikke har utrbrudd, og da er de stort stt beskyttet mot ny infeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312576-herpes/#findComment-2548608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.