Gå til innhold

For høye jernverdier?

Anbefalte innlegg

Jeg er ei dame på 58 år som hele mitt liv har hatt generelt god helse - dog med perioder med mye hodeverk. For snart to år siden - etter en svært stressende arbeidsperiode - fikk jeg sterkt forhøyet blodtrykk (over 200 på 110 ) og ble satt på Selozok 100 mg og Amlodipin 5 mg. Hodeverken forsvant og blodtrykket stabiliserte seg, og jeg var sykemeldt i ca 2 mnd. Siden ingen sykedager. Jeg får noen merkelige anfall på nattetid - gjerne etter relativt rolige dager - der blodtrykket fyker opp, hjertefrekvensen går enten opp til godt over 100 i puls - eller går sakte og ujevnt. Har dratt på legevakten noen ganger, men de finner ingen ting galt, så det jeg gjør, er å dra hjem og slappe av, og dagen etter er det som regel borte. Når jeg har disse anfallene, fryser jeg og skjelver på tross av at jeg kan ligge under to dyner. Jeg har blitt sjekket med sykling og ultralyd for hjertet, ingen funn, har "svelget slangen" og spiser Lanzoprazol for spiserørsbetennelse, og har tatt mange blodprøver. Resultat her er forhøyede leververdier og for høye jernlager. Dette får jeg ingen forklaring på, heller ingen behandling. Jeg er forsiktig med alkohol og røyker ikke. Trener ikke så mye nå, men går tur og er i aktivitet både hjemme og i 100 % jobb. Er 10 - 15 kg overvektig og sliter med å klare å gå ned i vekt. Har levd sunt på mye grønnsaker og frukt, men tør ikke spise så mye av det lenger - hva gjør jeg for å få ned jernlagrene? Kan de forhøyede blodprøveverdiene ha noe med blodtrykk og "anfall"? Hilsen urolig dame

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312589-for-h%C3%B8ye-jernverdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...