Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 1. Min tidligere kjærest, hadde herpes1(munnsår) med utbrudd. Kan jeg da ha blitt smittet i underlivet uten at vi hadde munnsex ? Det er ca 2 år siden. Jeg har nå fått noen blemmer kviser rundt skjeden som svir og brenner. Har har hatt en svekket allmenntilstand det siste året, er faren større for utbrudd da ? å at jeg kan ha blitt smittet av viruset den gang ? Kan en blodprøve påvise viruset ? 2. Hvis 2 personer har sex (kun vaginalt) med en som har herpes1 (munnsår) og den andre har herpes2 i underlivet, hvordan blir da smittefaren ? har begge blitt immune mot viruset da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312614-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er muligheter for at herpes fra munnsår ble overført indirekte til deg, via f. eks. fingrene. Det er også mulig at du har fått overført til munnen og derfra til underlivet, igjen med f. eks. fingrene. Din beskrivelse av symptomene fra skjeden peker sterkt i retning av herpes. Svekket allmentilstand øker sjansen for reaktivering av latent5 (sovende) herpes. Reaktiveringe kan også skje uten symptomer av og til. Blodprøve viser bare om du er infisert med herpes eller ikke. Det finnes muligheter til å differensiere mellom type 1 og type 2 infeksjoner, men det utføres ikke rutinemessig, da undersøkelsen er relativt komplisert. Infeksjon med herpes gir en ganske markert beskyttelse mot infeksjon mot den andre typen, selv om beskyttelsen er ikke absolutt. Beskyttelsen virker begge veier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312614-herpes/#findComment-2549579
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...