lilium Skrevet 9. juli 2001 Del Skrevet 9. juli 2001 Hei, mulig dette er et merkelig spørsmål, men siden jeg lurer så prøver jeg meg likevel. Jeg er nå 21 uker på vei med mitt første barn (vha. prøverør). Da min søster fikk sin gutt i fjor lå han i seteleie og hun måtte ta keisersnitt. Etter dette kunne min mor fortelle at da hun ventet min søster (som er eldst) måtte min søster snus pga. seteleie. Jeg lurer på om jeg har større risiko for å få seteleie siden både min mor og søster har hatt det med første barn?? Jeg kan nevne at jeg har foranliggende morkake. Kan man evnt. snu babyen hvis det skulle vise seg å bli seteleie? Takker på forhånd for alltid hyggelige svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31267-f%C3%B8dselshistorie-arvelig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 9. juli 2001 Del Skrevet 9. juli 2001 Du skal ikke se helt bort i fra mulighetene for at det kan være en viss arvelig disposisjon knyttet til f.eks. setefødsel. Det vil uansett tiden vise. Hvis barnet ligger i seteleie når du nærmer deg de siste par månedene av svangerskapet, bør man seriøst tenke på mulighetene for setefødsel. Har du forliggende morkake også på det tidspunktet, blir det uansett keisersnitt, og det regner jeg med at du er informert om allerede. Ofte trekker morkaken seg oppover når magen blir større, og vanligvis blir dette bekreftet på ultralydundersøkelse rundt uke 32. Ved enkelte sykehus er det i dag vanlig at man forsøker å vende et barn som ligger i seteleie. Dette får du forhøre deg om hvis det skulle vise seg at ditt barn også skulle legge seg i seteleie. Jeg tror imidlertid ikke at det er overhengende sansynlig at dette skal skje også deg, selv om både din mor og søster har opplevd det. Sjansene er kanskje noe større enn hos kvinner flest. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31267-f%C3%B8dselshistorie-arvelig/#findComment-123756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.