Gjest Laila 25 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hei jeg er 25 år å har fått påvist pcos for et år siden.Har aldri hatt regelmessig mens, ca 2-3 ganger i året. Har høyt stoffskifte som er normalisert seg.Er også overvektig 169cm å 95kg.Har prøvt acomplia å xenical uten virkning. Har nå fått metformin 500mg som jeg skal ta 3 av i løpe av dagen.Spiser svært sjelden snop, er aktiv å spiser sunt/normalt.Jeg røyker å drikker ikke. Har gått på 6 kurer med pergotime 3 tab i 5 dage fra 3 mens dag, får eggløysning av og till og da på dag 27. Spørsmål 1 Går alle ned i vekt på metformin å hvor mye ca? Spørsmål 2 Har fått besjed av gynekologen at jeg skal bli sendt til ivf i januar å sjangsene er 30% for å lykkes på 3 forsøk, kan det stemme? Spørsmål 3 hvis ikke ivf å pergotime fungerer er det noen operasjoner jeg kan ta for å øke sjangsene? Spørsmål 4 Jeg får ikke eggløysningsslim, kan det da ver noe galt med slimhinnen? Spørsmål 5 når jeg får mensen så er di 2 første dagene med brunt slim lignene å 2 neste med lite blod 2 neste me litt brunt igjen, er dette normalt? Spørsmål 6 Kan jeg prøve en høyere dose med pergotime? Spørsmål 7 Kan det at jeg får eggløysning på dag 27 jør det vanskeligere for meg å bli gravid? noen ting jeg kan jør for å forandre det? Spørsmål 8 Har jeg mye bedre sjangs til å bli gravid hvis jeg går ned 20 kg i vekt? Mannen har god sædkvalitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312693-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg kan ikke svare noe særlig om ivf og Pergotime, annet enn at jeg ikke ble gravid etter 2 runder med Pergo. Jeg har PCOS, og ble operert for det i november 1998. Det ble brent hull på cystene i eggstokkene, og eggene løsnet lettere. Etter det fikk jeg syklus på 32 dager, mot syklus på 1-1,5 år! I desember i 1999 ble vår første født! Og siden har vi fått to barn til uten noe problemer i det hele tatt Jeg ville snakket med gynekologen din om mulighetene for operasjon. Ellers øker sjansene absolutt med vektnedgang for oss pco'ere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312693-pcos/#findComment-2549636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Laila 25 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg kan ikke svare noe særlig om ivf og Pergotime, annet enn at jeg ikke ble gravid etter 2 runder med Pergo. Jeg har PCOS, og ble operert for det i november 1998. Det ble brent hull på cystene i eggstokkene, og eggene løsnet lettere. Etter det fikk jeg syklus på 32 dager, mot syklus på 1-1,5 år! I desember i 1999 ble vår første født! Og siden har vi fått to barn til uten noe problemer i det hele tatt Jeg ville snakket med gynekologen din om mulighetene for operasjon. Ellers øker sjansene absolutt med vektnedgang for oss pco'ere. Tenkte jeg sko prøve 3 ganger med ivf før jeg prøver operasjon, men skal absolutt hørre med legen om det.Hvorfor tok du bare 2 kurer me pergo?Var du overvektig når du ble operert/ fikk onger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312693-pcos/#findComment-2549719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pille2 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg kan ikke svare noe særlig om ivf og Pergotime, annet enn at jeg ikke ble gravid etter 2 runder med Pergo. Jeg har PCOS, og ble operert for det i november 1998. Det ble brent hull på cystene i eggstokkene, og eggene løsnet lettere. Etter det fikk jeg syklus på 32 dager, mot syklus på 1-1,5 år! I desember i 1999 ble vår første født! Og siden har vi fått to barn til uten noe problemer i det hele tatt Jeg ville snakket med gynekologen din om mulighetene for operasjon. Ellers øker sjansene absolutt med vektnedgang for oss pco'ere. For min del prøvde jeg alt. Var middels overvektig, 5-6 kg, prøvde alle slags kurer, hadde kikkhullsoperasjon hvor de så at det ikke var fortetninger osv. Hadde forsøk+ 2 fryseforsøk i DK uten å lykkes, hadde 2 forsøk i Norge+ flere fryseforsøk uten å lykkes. Min gynekolog sier at det ikke nødvendigvis er PCOS`n som er årsaken til at jeg ikke blir gravid, da de klarer å skape en eggløsning og syklus kontrollert. Jeg regner med at jeg bare er en av de som er uheldig. Har testet positivt ca 10 ganger i løpet av 12 år, men har alltid endt i abort. Vekten sies skal ha en innvirkning, og jeg personlig hadde nok gjort alt som sto i min makt å gå ned i allefall 10 kg. Det er bedre å være litt i forkant, for på klinikken kan de sette dere på vent til du har gått ned i vekt... Jeg anbefaler at du går inn på en webside som heter ønskebarn, tidligere foreningen for ufrivillig barnløse. Der er det mange mange som er i samme situasjon. Ønsker deg og mannen masse lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312693-pcos/#findComment-2549736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Tenkte jeg sko prøve 3 ganger med ivf før jeg prøver operasjon, men skal absolutt hørre med legen om det.Hvorfor tok du bare 2 kurer me pergo?Var du overvektig når du ble operert/ fikk onger? Gynekologen min forordnet Pergoen. Så var det han som søkte meg til operasjon. Jeg var overvektig da jeg ble operert, og overvektig da jeg ble gravid. Har etter operasjonen hatt ganske regelmessig syklus, og har siden fått 2 barn til som kom uten noe problemer av noe slag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312693-pcos/#findComment-2550105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Spørsmål 1 Går alle ned i vekt på metformin å hvor mye ca? Svar: metformin er ikke noe slankemiddel, og for de som går ned er det nok på grunn av kvalme Spørsmål 2 Har fått besjed av gynekologen at jeg skal bli sendt til ivf i januar å sjangsene er 30% for å lykkes på 3 forsøk, kan det stemme? For ’normale’ kvinner er sjansen vel opp mot 50% i løpet av tre forsøk. Med overvekt er det lave sjanse for suksess. Spørsmål 3 hvis ikke ivf å pergotime fungerer er det noen operasjoner jeg kan ta for å øke sjangsene? Noen steder foretar man brenning av eggstokkene under laparoskopi (kigghullsoperasjon under narkose), men det er bare i spesielle tilfeller. Spørsmål 4 Jeg får ikke eggløysningsslim, kan det da ver noe galt med slimhinnen? Nei slimhinnen reagerer på hormonene (østrogen) uansett, men det er ikke alle som kan observere slimet. Spørsmål 5 når jeg får mensen så er di 2 første dagene med brunt slim lignene å 2 neste med lite blod 2 neste me litt brunt igjen, er dette normalt? Hvis du ikke har hatt eggløsning, vil blødningen ofte være unormal. Spørsmål 6 Kan jeg prøve en høyere dose med pergotime? Man kan gå opp i dose, snakk med gynekologen om det. Hvis du har hatt eggløsning på 3 tabletter, er det vel rett dose? Spørsmål 7 Kan det at jeg får eggløysning på dag 27 jør det vanskeligere for meg å bli gravid? noen ting jeg kan jør for å forandre det? Noen har sen eggløsning, det skulle ikke endre mulighet for graviditet. Eggløsning er eggløsning, men husk å ha samleie 2-3 ganger per uke fra du starter med pergotime. Spørsmål 8 Har jeg mye bedre sjangs til å bli gravid hvis jeg går ned 20 kg i vekt? Med stor sannsynlighet ja, og det vil også være enklere å behandle i et IVF-forsøk Mannen har god sædkvalitet. –Det er en stor fordel! Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312693-pcos/#findComment-2550485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Spørsmål 1 Går alle ned i vekt på metformin å hvor mye ca? Svar: metformin er ikke noe slankemiddel, og for de som går ned er det nok på grunn av kvalme Spørsmål 2 Har fått besjed av gynekologen at jeg skal bli sendt til ivf i januar å sjangsene er 30% for å lykkes på 3 forsøk, kan det stemme? For ’normale’ kvinner er sjansen vel opp mot 50% i løpet av tre forsøk. Med overvekt er det lave sjanse for suksess. Spørsmål 3 hvis ikke ivf å pergotime fungerer er det noen operasjoner jeg kan ta for å øke sjangsene? Noen steder foretar man brenning av eggstokkene under laparoskopi (kigghullsoperasjon under narkose), men det er bare i spesielle tilfeller. Spørsmål 4 Jeg får ikke eggløysningsslim, kan det da ver noe galt med slimhinnen? Nei slimhinnen reagerer på hormonene (østrogen) uansett, men det er ikke alle som kan observere slimet. Spørsmål 5 når jeg får mensen så er di 2 første dagene med brunt slim lignene å 2 neste med lite blod 2 neste me litt brunt igjen, er dette normalt? Hvis du ikke har hatt eggløsning, vil blødningen ofte være unormal. Spørsmål 6 Kan jeg prøve en høyere dose med pergotime? Man kan gå opp i dose, snakk med gynekologen om det. Hvis du har hatt eggløsning på 3 tabletter, er det vel rett dose? Spørsmål 7 Kan det at jeg får eggløysning på dag 27 jør det vanskeligere for meg å bli gravid? noen ting jeg kan jør for å forandre det? Noen har sen eggløsning, det skulle ikke endre mulighet for graviditet. Eggløsning er eggløsning, men husk å ha samleie 2-3 ganger per uke fra du starter med pergotime. Spørsmål 8 Har jeg mye bedre sjangs til å bli gravid hvis jeg går ned 20 kg i vekt? Med stor sannsynlighet ja, og det vil også være enklere å behandle i et IVF-forsøk Mannen har god sædkvalitet. –Det er en stor fordel! Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen PS Jeg har nå spurt en ekspert som sa at vektreduksjonen med metformin over 6 måneder var 3-4 kg, men det var ikke bare på grunn av metformin, det skjedde også en endring av kost og mer mosjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312693-pcos/#findComment-2550493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.