Gå til innhold

Graviditet utenfor livmor

Anbefalte innlegg

Gjest Fru nygift

Hei, Min mann og jeg prøver å bli gravide, og har forsøkt i noen måneder. Gikk på p-piller i 10 år før jeg sluttet. Det virket som det tok 2-3 måneder før kroppen var skikkelig i gang. De to siste månedene har jeg kontrollert basaltemperaturen. Den første tempe- måneden så normal ut, men med en mulig trifasisk kurve. Fikk eggløsning (temp før el: 35,30 i 10 dager, temp etter el: 35,80 i 4 dager, deretter 3-4 dager på 35,30 igjen og økning til 36,10 frem til mens), og samtidig med mens 13 dager etter el, gikk temperaturen ned. Neste måned var lik; 35,30 før el, denne stiger så til 35,80, men etter 13 dager synker den ikke som jeg forventet. En svak menslignende brunaktig blødning kom etter disse 13-14 dagene. Denne blødningen er så svak at jeg nesten har klart meg uten beskyttelse i disse 9 dagene den har vart (varer fortsatt), noe som for meg er unormalt lenge. Temperaturen har ligget noenlunde stabil siden eggløsning og nå i 21 dager. De to CB- testene jeg har tatt viser negativt. Jeg har hatt noen svake magesmerter, men disse har gått over. Jeg har ingen symptomer på graviditet, men siden jeg er prøver er jeg på symptomjakt og er ivrig nettleser. Leser på nett at høy basaltemperatur over lang tid ofte er et tegn, samtidig som jeg leser at graviditet utenfor livmor kan føre til sen dannelse av hcg, og derfor negative tester. Jeg har tidligere hatt operasjon for syste på en eggleder, og er nå litt bekymret for å ødelegge den andre også, om det skulle være en graviditet utenfor livmor. Å gå til lege er vel et alternativ, men har jeg angst for å virke hypokondrisk, og vil derfor gjerne ha et anonymt svar før jeg gjør noen flere tiltak. Hilsen nygift

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312738-graviditet-utenfor-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere bare har prøvd noen måneder, som du sier, så synes jeg du skal gjemme temperaturmåleren innerst i et skap. Kos dere med sex når dere har lyst, og ikke tenk så mye på sykluser og eggløsning og temperaturer. Det blir det bare stress og jag av. Jeg ville ikke begynt å stresse med barnelagingen før det er gått et års tid. Har det ikke skjedd noe til da kan du heller gå til legen og få sjekket litt. Om den ene egglederen din er ute av drift er det naturlig om det tar litt lenger tid.

Graviditet utenfor livmor er sjeldent. Synes ikke du skal bekymre deg for det før du evt. skulle få sterke smerter. Du kan kanskje ha hatt en tidlig spontanabort, eller så er det bare kroppen som fremdeles jobber litt med å komme skikkelig i gjenge.

Mette Moen, Gynekolog

En forklaring som du selv er inne på er om det kan være en tidlig abort. Graviditet i en eggleder vi også gi positiv test, men på et lavere nivå. Jeg kan ikke helt regne ut når du hadde siste menstruasjon ut ifra din beskrivelse. Så lange du ikke har smerter, synes jeg at du kan se det an. Det er flere graviditeter som aldri blir til noe, enn vi tidligere har antatt, ca halvparten. Også graviditeter utenfor livmoren kan bare stoppe opp og gå i oppløsning uten at det skader egglederen. Så mitt råd er å se det an og bare søk lege ved smerter eller sterke blødninger. Trenger du styre med temperatur osv? Ha samleie 2-3 ganger per uke og husk at det er i seks dager som avsluttes med eggløsning at man kan bli gravid, så når temperaturen øker, så er det likevel for sent. Syklus på 24-35 dager tyder på helt normal eggløsning. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...